Inlägg från: Barytan |Visa alla inlägg
  • Barytan

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Hej,

ni som har fått prednisolon, hur stor dos och hur länge tog ni det? Tog ni det från äl eller tidigare? Skulle ha fått det innan min senaste graviditet men blev spontangravid innan så jag hann inte (blivit gravid med hjälp av pergo innan). Slutade i missfall 8+3, upptäcktes på vul en vecka senare.
    Fick crione och trombyl den här gången.

Känner mig desperat efter 1 graviditet som avbröts i vecka 18 pga fosterskador så allvarliga att det inte fanns något hopp om liv, 4 ma och ett tidigt mf. Känner att prednisolonet är mitt sista hopp

• Barytan

Tack för svaren.

Håller på att övertala min läkare att skriva ut fragmin också. Har läst att vissa kombinerar fragmin och trombyl, vill prova det nästa gång tillsammans med crinone och pred.
    Har beställt boken "Is your body......" idag med snabbfrakt. Hoppas bara att att jag förstår innehållet, är inte så bra på medicinska begrepp på engelska.

Lycka till alla!

• Barytan

Är det någon som vet en läkare i Stockholmstrakten som skriver ut pred och fragmin? Min läkare vill bara ge trombyl, vilket inte hjälpte förra gången

• Barytan
    BettanB skrev 2010-10-27 20:38:12 följande:
    Kolla in strandkliniken (heter det väl?).
    Tack, jag kollade deras hemsida och ska ringa dem imorgon.
  • Barytan

Jag skrev här för ett tag sedan men måste nu fråga ungefär samma frågor igen eftersom jag känner mig osäker. Jag har äntigen fått prednisolon utskrivet. Det står (och tror att det var det läkaren sa) att jag skulle ta en tablett 5mg dagligen kontinuerligt. Har fått för mig att vissa bara tar varannan månad om man inte fått positivt grav.test. Är det någon annan som tar det hela tiden? Enligt min läkare är en så låg dos inte skadligt. Men är det mest effektivt?

Sen undrar jag om fragmin. Tas det vid äl eller positivt grav. test?

En sista fråga, läkaren började också prata om äggdonation, är det någon som hört att det är äggens kvalitet som orsakar mf?

Jag skriver inte så ofta men brukar läsa så jag vet att experterna på upprepade mf finns här

• Barytan

Tack för svaren. Måste höra med läkaren om jag missuppfattade att jag skulle ta dem hela tiden. Men jag tror att det var så.

• Barytan

Apråpå blodförtunnande och bli gravid:

Det var lite konstigt för mig när jag tog trombyl hela tiden när jag försökte bli gravid. Jag har pco men lätt att bli gravis med hjälp av pergo. Har hänt på 1-3 försök oftast. Men när jag tog trombyl varje dag blev jag inte gravid på 6 månader. Sen tog receptet slut så jag tog inte fler tabletter. Månaden efter blev jag gravid. Antagligen bara slump men min läkare sa att det kan vara så att för vissa är det svårare att bli gravis om man tar ASA. Så nu tar jag det från postivit grav. test.

Men det kan väl vara olika och kan mycket väl bara vara slumpen för mig. Men du kan väl prova med albyl och se om mensen kommer igång?

• Barytan

Ja man börjar ju fundera på alla möjliga aspekter, man blir ju galen snart. Jag tror att jag tog 75 mg trombyl förut, det är i alla fall den dos jag får nu och ska ta vid plus.

• Barytan
    mojutten skrev 2010-12-13 00:52:08 följande:
    Daniela, jag tror att man ska komma ihåg att ta detta med en nypa salt. Jag har ju inget belägg alls för att det är trombylen som gjort att tar längre tid. Jag är räddare för fler mf än för att det tar lite tid så jag kommer nog att fortsätta ta mina.
    Jag har inte heller bevis på att det är trombylen. Det kan ju lika gärna vara slumpen.
  • Barytan

Googlade lite på k-vitamin och det varkar som att det får blodet att koagulera. På wikipedia står det:

Vid behandling med det antikoagulerande läkemedlet Waran bör man vara försiktig med intaget av vitamin k med tanke på risken för att vitaminet motverkar läkemedlets effekt. Vitain k används dessutom som motgift mot råttgift, som är starkt blodförtunnande, samt som förebyggande behandling till nyfödda barn för att förhindra blödningssjukdomen MHN.

sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

Så det borde väl motverka trombyl också som många får vid upprepade missfall.

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14