Inlägg från: Ninninn |Visa alla inlägg
  • Ninninn

Utredning efter upprepade missfall osv... Del14

Min sambo fick lämna massa blod prover när vi gjorde utredningen efter 3: ma och de va kromosom prover bla!! men dom har som sagt aldrig kolla simmarna trotts att vi har frågat alla läkarna nu om dom kan göra de men svaret är man gör inte de när ni blir gravida! vi har funderat på att gå till Carlanderska och göra de privat då har man gjort de me liksom.

Dr MH är den bästa läkare jag träffat under alla dessa år, hon bryr sig iallafall å försöker hjälpa till med olika mediciner. Hon pratade om immunologiska orsaker igår också när ja nämde England men de va mest att de finns fortfarande inga bevis på att de kan vara de som är felet men de vet vi ju att de är, de finns ju några här på FL som fått veta när dom varit utomlands! Hon nämde detta med NK celler men att de är de prednisolonet hjälper till med, dosen vi får här hemma är väl dock väldigt låg mot vad Dr G ordinerar!

Irma skrev 2011-11-16 13:58:42 följande:
    Fasen vad konstigt att du ska ta fragminet senare! När jag och hon hade dom diskussionerna var hon inne på att jag absolut skulle ta redan vid ÄL. Är det pga ditt senaste missfall som hon ville att du ska ta det senare? 

Vi hade också diskussioner om jag och mannen inte passade ihop. Men då på ett immunologiskt plan... Det hela slutade med att det ju inte är något vi kan testa i sverige...

Synd att hon inte nappar på utlandside'n För hon har ändå varit den mest vettiga läkare jag träffat hitills! 

Vad händer nu för eran del då? 

Dessa två sista mf som slutat så tidigt har jag tagit fragmin från ägglossning å ja har aldrig gått så kort innan utan förut har de i alla fall varit till v:8-9 och dessa två sista nu precis vid pluss och att dom kommit av sig själv dom andra gångerna har ja tagit cytotec och skraping!! därför ska vi prova nått nytt nu då och börja senare, hon sa de att de enda jag kan hjälpa er med nu de är att hjälpa till med mediciner.

Jag vet helt ärligt inte själv hur mycket mer jag kommer att orka, både jag å sambon mår så psykiskt dåligt å de svåraste är att veta när man ska ge upp kommer vi någonsin att få biologiska barn, ska man kanske sätta upp sig på adoptions kö eller ska man åka till Indien å skaffa en surrogat mamma åka till England de är många tankar som snurrar här uppe varje dag! någon gång måste man ju sätta stopp men när e frågan!    

• Ninninn

Två gånger nu har ja tagit fragmin från ägglossning å de har slutat i tidiga missfall!! måste ju prova något nytt då ju?! ingen ide att köra på samma skit å få mf igen de enda man kan göra e ju att prva på olika metoder olika veckor!! får försöka göra så nästa gång går inte de heller då skiter ja i detta! får nog inse att de aldrig blir några barn i vår familj!

• Ninninn

Nu har ja börjat med progesteron gelen får se om ja blir knasig av den :) ja kommer börja med fraginet efter plus å hoppas på att de går vägen!

• Ninninn

Ursäkta mig för denna kanske lite äckliga å konstiga fråga men jag fick mensen igår och för 2 veckor sedan började jag med progesteron gelè och idag när ja gick på toa så låg de en stor klump med hård gelè i bindan!! ska de vara så? förstår ju att de borde komma ut på något sätt, under dessa veckor har de bara kommit ut små klumpar ibland men den här va jätte stor! förstår ju nu att man verkligen ska börja med progesteronet EFTER ägglossning för där lär ju inte simmarna komma in annars om de e stora klumpar i vägen :)

• Ninninn
    MCT79 skrev 2011-12-09 16:01:58 följande:
    Är det crinone-gel?
    Det bildar rester i slidan ja.. riktigt groteskt kan det se ut.. Mina kom ut i olika nyanser, brunt, rosa och grönaktigt... Skrikandes
    Ja har hört att vaggisar ska vara mycket bättre än gelen men jag vet inte de e första gången jag testar detta så vi får se om de hjälper mig att få fostret att stanna kvar nästa plus!
    Tar du fortfarande gelen eller va de bara till v.12?? 
  • Ninninn
    MCT79 skrev 2011-12-16 09:29:24 följande:
    Det finns flera sorter men man ska se till att de är anpassade för gravida.
    Javisst skrev 2011-12-16 06:13:04 följande:
    Kan ni hjälpa mig?

Var hos apoteket för någon vecka sedan och köpte Omega-3, den enda sorten man kan ta när man är gravid enligt apotekaren. Läser nu att det står
    "Äter du blodförtunnande medel i form av warfarin (Waran) bör du samråda med din läkare."

Jag tar fragmin, är de en typ av warfarin? Bör jag i sådanafall undvika omega-3 tabletterna?
    Du bör inte kombinera de två nej. Fragmin är ett lågmolekylärt heparin (warfarin) Omega 3 är nämligen också blodförtunnande så det kan bli lite för mycket av det goda. Jag hann äta några dagar innan jag upptäckte det...
    Så nu sparar jag mina till amningen!  SkrattandeJag körde vaggisar förra grav... fick MA i v 12 (hade inget med vaggisarna att göra, det är inte det jag menar!)
    Denna gången skrev en annan läkare ut progesteron för han hade fått för sig att den höll jämnade kvalitet än vaggisarna.
    Crinone-gel tillverkas av ett läkemedelsföretag medan vagitorierna är ett sk beredningsläkemedel vilket betyder att apoteken tillverkar det själva. Det är därför det inte går att hitta i FASS eller har en bipacksedel bland annat.
    Jag tog fram till 12+6 eller nått sånt... från att ta gelen 2 ggr per dag glesade jag lite på slutet för att få dem att räcka lite längre... vågade inte sluta cold-turkey... Skäms
    Moderkakan tar ju över progesteronproduktionen runt v 9 så sen ska man ju inte behöva dem...

Vaggisarna är KLART BILLIGARE också. Crinonet är snordyrt....
    Har du självmedicinerat crinone 2 gånger/dag nu? ja ska bara ta en per dag!
  • Ninninn
    MCT79 skrev 2011-12-16 09:44:44 följande:
    Inte självmedicinerat, fick det på recept. Det är receptbelagt. Jag tog två ggr per dag fram till v....11 kanske? 10+4 tror jag... sen tyckte han jag kunde sluta men jag fick stora skälvan och fortsatte 1 ggr/dag med de jag hade kvar och om jag minns rätt räckte det två veckor... så jag slutade nångång kring 12+4..

Det verkar skilja väldigt i hur ofta man ska ta. En del tar 1ggr/dag andra 3 ggr/dag! Verkar bero på läkare...
    Ja har ju me fått de på recept men bara 1 gång/dag funderar på att ta 2 gånger/dag men då måste ja krypa till korset hos läkarn å be om mer å de e lite pinsamt :)
  • Ninninn

Läkarna man träffat under åren har ju hela tiden sagt att progesteron inte är farligt att överdosera man kan aldrig få för mycket av de därför är de ju så konstigt att vissa får ordinerat 3/dag å vissa 1/dag! sen är de helt galet att ja först efter 7 mf/ma först fick progetseron, ja bad om de efter 3 missfallet men då sa hon på repro att d inte va mitt problem och att ja inte behövde de..... jaja de ärväl typiskt läkare de kanske...

• Ninninn

Lennart Blomqvist har tagit ett sådant progesteron prov på mig och då hade jag inte någon brist! nä då tänker ja verkligen inte ta mer än 1/dag!!

• Ninninn

Stort grattis till Mula och sissela :)

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del14