• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Vi hade en sådan barnsovsäck som Cilla pratar om från Everest till E när han sov på förskolan när vi flyttade hit, men då var han lite större och när jag provade den till LillA i höstas så var den så enormt stor att jag lånade ut den till en vän.

Nu sover Alva i en sådan softshell overall från Fix som vi ärvt med madrass och så en fleecefilt under som är stor som jag bäddar runt henne. Hon har också en vinteroverall som även den börjar bli för liten.

När hon bara sover hemma på baksidan vore det ju bra med åkpåse som man bara har fleecekläder i, men nu när hon sover en gång om dagen blir det ibland att jag drar iväg och hämtar E och då vaknar hon eftersom jag måste gå in i skolan och då ju tar upp henne. Då blir det ju knepigt när vi går hem för då är det lite tunt med de kläderna och hon vill ju gärna sitta upp. Vore ju bra att kunna vara ute på en gång med. Så då skulle overall vara bättre och då räcker det kanske att köpa en overall. En sådan måste vi ju ha oavsett, precis som du skriver Galia. Men hon sover rätt länge på dagen och det verkar ändå mysigare med åkpåsevarianten. Nu har jag funderat på detta i flera veckor och kan inte bestämma mig, typiskt mig.

• Vi 5

Tack för alla tips! Jag tänker att LillA ju fortfarande kryper och tvådelat verkar kallt om magen? Fast det är väl inte så länge till hon kryper. Annars är ju det bra idé. Fårskinn har jag funderat på också, det verkar mysigt.

GHP, det är ju en enorm skola och finns ingen "skyddad" plats utanför kapprummet. Det är också långt att gå inne, så jag skulle vara borta en stund. De har heller inget staket runt skolan ( :-O ) så vem som helst kan gå förbi. Några gånger har jag haft ur och känt igen någon personal som kommit och bett att de skulle hämta E. Men det är så vansinnigt mycket folk så man vet oftast inte vem som är vem.

Poison, ja fy vad trött man blir när de vaknar mycket. Hoppas det snart blir bättre, kan det vara tänder annars? Jag upptäckte just två nya piggar långt in i LillAs mun.

• Vi 5

Tack för alla tips! Jag tänker att LillA ju fortfarande kryper och tvådelat verkar kallt om magen? Fast det är väl inte så länge till hon kryper. Annars är ju det bra idé. Fårskinn har jag funderat på också, det verkar mysigt.

GHP, det är ju en enorm skola och finns ingen "skyddad" plats utanför kapprummet. Det är också långt att gå inne, så jag skulle vara borta en stund. De har heller inget staket runt skolan ( :-O ) så vem som helst kan gå förbi. Några gånger har jag haft ur och känt igen någon personal som kommit och bett att de skulle hämta E. Men det är så vansinnigt mycket folk så man vet oftast inte vem som är vem.

Poison, ja fy vad trött man blir när de vaknar mycket. Hoppas det snart blir bättre, kan det vara tänder annars? Jag upptäckte just två nya piggar långt in i LillAs mun.

• Vi 5

Chiqita, hu för illamående! Och dubbelt hu för influensa med.

Champagne, känner svagt igen ditt namn. Kommer du hit för att stanna?

Galia, tack, vilka fina grejer det finns. Isbjörnsoverallen var jättefin. Vi har ju haft tur och ärvt så väldigt mycket, så vi kan kosta på oss att köpa lite grejer tycker jag. Nu köpte jag en åkpåse som verkar smidig, lite större än en del. Ska kolla igenom våra förråd, tror vi har fodrade överdragsbyxor men ingen perfekt jacka.

Anceka, Greene är jättebra! Och principen som Martin Forster brukar prata om, släpp alla konflikter som går och några till När vi släpper vår rigiditet funkar det ofta bättre. E är en sån som tvärnitar om detaljer blir fel. är en strumpa obekväm så ska alla kläder av och påklädning startas om. mycket tröttsamt. och fruktansvärt frustrerande om man har bråttom. Om jag bestämmer mig att stå ut med krånglet. laddar med tålamod och ett antal olika strumpor så klarar vi det utan konflikt. Sedan tror jag på humor och att lirka och kompromissa.

Denna natt har LillA gråtit och gnällt fram till 04. Tror det kan vara tänder, eller ont i halsen. Hon blev som en duracellkanin efter Alvedon (som jag testade med vid 01) och har farit runt som en liten tok. gick upp och gav gröt vid 03. Och vi somnade inte förrän vid 04-något. LillA hopkurad med båda händerna intrasslade i mitt hår.

Jag ställde in dagens besök hos vänner som skulle inneburit en timme bilresa fram och en tillbaka. Känns som att det skulle vara farligt att pressa sig. Jag är ovan att ställa in grejer men det känns väldigt skönt att stanna hemma.

• Vi 5

Chiqita, tror det finns helt nya rön om paracetamol, men tror man kan äta dem tillfälligt. Otrivin vet jag ej, bör stå på bipacksedel.

Nu har E åkt till en kompis och maken sövt lillA i vagnen. Toppen att vi alltid kan ringa bästisen. jag är SÅ tacksam att vi har dem. Jag ska försöka sova nu.

• Vi 5

Anceka, stackars er med maginfluensa! Hoppas på lindrig variant.

Poison, var försiktig med förstoppning. Blanda i rapsolja i gröten och prova med rivet äpple eller päron (färskt inte kokt). Katrinplommon ger jag inte mycket för, men en del verkar tycka det funkar. Ge inte fullkorn till småttingar heller. Då behövs så mycket vätska.

Här var det ännu en jobbig läggning. LillA skrek en timme och 40 minuter. Väldigt långa minuter när E också skulle läggas. R bortrest. Min mamma här men hjälpte inte så mycket. Gav upp och la oss sent. Sen var det dunder och brak 4.45 E blev livrädd när mormor gick på toa och tände alla lampor och rusade in här, kastade sig upp i sängen och rakt upp på LillA. Alla utom E vakna sedan dess. Har ettåringar inget sömnbehov alls?

• Vi 5

Poison, jo det är säkert det säkraste kortet Men när du börjar igen sedan kan du direkt ge lite riven frukt med och gärna 1tsk rapsolja per portion. Hoppas liten blir bättre!

GHP, hon har sedan ca 2 månader inte sovit på em eftersom jag inte hinner lägga henne. Jag har försökt flytta fm-sömnen framåt eftersom hon sov ca 10-11 (eller tidigare) men hon klarar knappt att vara vaken vid 10.30. Då sover hon ca 1,5h. Att vara vaken fr 12 till 19 verkar för mycket för hon är SÅ vansinnigt trött redan vid 16.30 att hela kvällarna mest är gnäll. Så jag tror mer på övertrötthet. Borde kanske prova att köra två kortare sömnpass per dag igen ist, men logistiken blir så himla besvärlig och jag har hoppats kunna få henne att sova typ 11.30-13 eller något sådant. Och få i lunch innan, för nu är hon så trött att hon inte äter före dagsömnen och inte heller på kvällen. Det bara går inte att få i henne mer än några ärtor eller några makaroner. Då önskar jag verkligen att hon skulle gillat välling. Men inget av mina barn har druckit det.

• Vi 5

Poison, efter kronisk förstoppning med första barnet (åtta månader utan att han bajsade själv alls) har jag stor respekt för hård mage hos bebisar. På barnkliniken sa de att om om det blev väldigt svårt för dem att bajsa så är det bättre att ta ett milt barnlavemang. (Resulax rekommenderas). Men eftersom han är så liten och inte haft besvär så länge väl?) så är löser det sig troligen innan ni kommer så långt. Och eftersom du ändå ammar mycket fortfarande rättar det nog till sig av sig självt.

GHP, ja något sådant vore nog det bästa, jag ska nog försöka det igen. Jag får erkänna att jag nu en period varit för lat att klä på henne allt och dra ut igen när vi först lämnat E på skolan, sen på med allt för att sova ute, sedan hämta E och så då ytterligare en gång när vi just kommit hem. Och ibland även någon till tur t jobb/ÖF el annat.

Och hon kan tyvärr inte somna på väg till el från skolan när jag hämtar. Hon somnar eg bara om man drar på visst sätt här ute på baksidan. Och när det är mörkt ute och jag provat verkar det inte gå att få henne att somna heller, jag vet inte om hon tycker det är läskigt. Men jag provar med nytt ryck när jag fått vår åkpåse

• Vi 5

Poison, men fy vad jobbigt! Det kan ju vara så svårt att säga till i sådana situationer. Jag tycker att du ska ringa och säga till att du inte vill ha honom igen. De vet ju att det är känsligt med gynundersökningar och tycker inte att det är konstigt. Du kan ju säga att du önskar en kvinna också (min erfarenhet är att de få manliga gynekologer jag träffat har mycket mjukare och försiktigare handlag). Brukar du ha svårt för undersökningar? Om det bara var att det blev fel med honom är det väl bättre att boka om och ta en kvinnlig? Narkos vill man ju inte ha i första taget. Kram!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8