Anceka, jobbigt när de har mer känslor än de kan härbärgera. Jag håller med Galia om att prata senare, inte när det är laddat eller trött eller hungrigt. Och även om det då fortfarande är lite känsligt kan du säga klart det du tänkt (lite kort) Iaf. Ibland vill de nog ändå höra fast de bara måste protestera.
En sak som brukar funka på vår E är att vid ett lugnt tillfälle fråga hur han tycker att vi ska göra "när det blir sådär argt" (eller vad man nu har för uttryck). Och göra det till ett gemensamt projekt. E vill tex heller inte bli rörd eller kramad (som Mosings T) och nu senast sa han att han hellre ville gå till sitt rum en stund om han blev så arg igen. Så när det hände kunde jag bara påminna om att det var det han trodde skulle kännas bäst. Så utvärderade vi efteråt. Nu är ju E större men vi har gjort på samma sätt ("att hjälpas åt att göra så att alla i familjen har det bra" som vi säger) länge.
Jag brukar också försöka hjälpa till att lära honom sätta ord på det genom att vara rollmodell och göra det själv "vet du att när du var så arg och jag inte kunde lugna dig kände jag mig så ledsen för jag ville att du skulle få bli lugn igen". Jag brukar också fråga hur det kändes i kroppen, hårt, mjukt, varmt, kallt osv. Och sedan fråga har det "vassa" försvunnit nu? Eller "mitt arga hårda har nästan försvunnit, nu är jag inte arg längre, hur känns ditt?"
Och så kan jag avdramatisera också, typ: "många 5-åringar gör lite bråkiga grejer när..." "Det var dumt, men nu glömmer vi det".
Och förmedla att känslan är ok, men inte beteendet: "man får bli arg, det är helt ok, men man får inte slåss för det, det är inte ok"
Det är några saker jag tänker på på rak arm.