• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Stort grattis Anceka! vilken snabb entré hon gjorde. Skönt att ni mår bra och att du kunde vara så fokuserad trots att det gick ruskigt fort. jag är nyfiken på starten och hur det var hemma den där stunden innan ni åkte.

Du låter väldigt lycklig och närvarande i dina inlägg tycker jag.

• Vi 5

Stor stor kram till nr2! Så himla jobbigt! Hoppas du snabbt blir bättre. Var det likadant förra gången alltså?

• Vi 5

Nr2, jag tänker också på dig och hoppas innerligt att du är bättre! Jag hade inte föreställt mig att man inte fick ha sin nyfödda bebis hos sig :-0 och tycker det låter så fruktansvärt att jag knappt kan tänka på det.

Poison, det är ju ofta snuttigt de första månaderna, men vips så kommer din bebis vara stor och vilja krypa runt och greja. Jag funderar annars på om han har magknip, av allergi eller bara vanligt magknip. Då är det ju smärtstillande för dem att amma. Kan ju då bli så att han märker att han får mindre ont och vill snutta av det. Hur gammal är han nu igen?

Mosing, det är perfekt att dra ut på pappadagarna tycker jag med. Perfekt att vila när man är själv med bebis och få hjälp med det praktiska när man är hemma alla.

LillA ställer sig nu upp mot allt och är väldigt nyfiken och busig. Hon har ett helt annat temperament än killarna Hon vill vara med på allt och vill inte missa något. hon babblar också massor och har flera ord där titta används mest. men hon visar också mycket med gester och ljud vad hon vill. tex smaskar med munnen när hon är sugen på att äta något. Språkutveckling är så väldigt fascinerande tycker jag. Snart är hon ett år, ruskigt vad snabbt det går.

• Vi 5

Och apropå stora huvuden och förlossningsskador har jag idag tagit tag i att ringa för tid för hjälp med mina inkontinensbesvär. Har tyvärr en hel del besvär från den gamla sfinxterrupturen

• Vi 5

Poison, det är säkert så att det är skönare för honom med lugn och ro då, men han vänjer sig säkert. Gillar han sjal eller bärsele kanske han kan gilla att sitta där när du leker med femåringen. Just 11-12 veckorsfasen är ju bland de mest gnälliga. Det är en utvecklingsfas då de lär sig massa nytt som att samordna öga-hand, då brukar det vara extra jobbigt för dem med intryck (eftersom det är så mycket som händer inom dem). Hoppas du ser markant skillnad efter denna fas

Jo tack jag har flera kvällar lagt mig efter nattning och legat och surfat lite innan jag släckt. Tycker att jag varit något Mindre trött Jag har försökt lyfta tillbaka lillA till spjälsängen också, men hon är extremt snuttig just nu och vill verkligen tutta hela tiden. Hon far runt som vanligt och bankar huvudet i väggen, sparkar och rullar. Så om jag räknar varje gång jag ingriper, (ger bröstet, nappen, lyfter tillbaka) så är det vid två-tretiden redan uppe i tvåsiffrigt antal. Puh. Nu verkar hon börja bli trött av det med för hon sover mer på dagarna nu.

• Vi 5

Poison, det brukar inte kunna sina om man kommit igång med amning och ammar regelbundet om man inte är sjuk. Det vanligaste när de blir så missnöjda är att de är i en tillväxtperiod och behöver öka produktionen, då kan de ofta vara missnöjda och vilja snutta hela tiden. Jag vet att du skojade lite om att det är tillväxtperioder hela tiden, men det är enligt några forskare ca 7 st det första året och de är ganska bekräftade i olika studier. En av dem är just vid 11-12 veckors ålder. Väldigt intressant (tycker jag) är att det har rapporterats att väldigt många just vid 11-12 veckors ålder slutar amma för att det tror att mjölken sinat för att bebisen verkar så missnöjd. Amningshjälpen brukar därför rekommendera att göra precis så som du gör, fortsätta att erbjuda bröstet och låta honom öka produktionen. 
    En annan tanke är om du ätit något du inte brukar äta som han inte tål, eller får ont i magen av, eller om du har någon ny kräm/deo eller liknande som han är ovan vid? 
    Jag hoppas att han snart är mer nöjd och att du inte får mjölkstockning.

Anceka, ja sjal brukar vara det enda i den där åldern. Annars värma med vetekudde så det är varmt där de ska ligga, gosa in dem så att de ligger ombonat, typ babynest eller filtar (fast med koll då med tanke på PSD). Annars är väl det enda raka att lägga ner alla ambitioner och sitta med dem på magen i soffan/ligga i sängen största delen av dygnet Man får påminna sig om hur kort tiden är. Apropå sova 8 h, så var nog E 3 år innan han gjorde det första gången.  

N2, hur har du det? 

• Vi 5

Poison, förstår verkligen oron Kanske har brösten börjat ställa in sig lite på att han gör uppehåll på några timmar? Och mina har efter två tre månader blivit mindre och mjukare och man märker inte lika tydligt att de är fyllda, eller eg märks det inte alls, bara när hon väl suger så inser jag att hon får ut hur mkt som helst. Jag tänker att om du verkligen vill att det ska funka kanske får lägga några dagar nu när du bara låter honom suga så mkt han vill, ser till att själv äta och dricka mycket och vila. Det är det rådet jag läst mig till i amningsböcker och på amningshjälpens sida. Om det skulle vara något med att det av någon anledning rinner till sämre så kan man få oxytocinsprej utskrivet. Så om det inte blivit bättre om några dagar kan du kolla med BVC om du kan få hjälp med det. Men tveka inte att ringa amningshjälpen heller. De är jätteduktiga. Kram!

• Vi 5

Jo, en sista tanke innan jag släcker, jag tror att det också är bra att begränsa intrycken för dem när de reagerar så där. Med det menar jag att stanna hemma och inte göra massa saker, inte ha massa folk hemma och helt enkelt göra så lite som möjligt. Det är ju inte så kul förstås, men min egen upplevelse är att de snabbare blivit harmoniska igen. Svårt att veta förstås, men om E fick för mkt intryck när han var bebis var det helt omöjligt att få honom att sova.

• Vi 5

Poison, låter som en bra plan! Hoppas turen med storbarnet ger extra energi att gå in i amningsbubblan lite till.

Anceka, nej jag vet! Minns att jag kände precis så. Och nu sitter jag här och funderar på om jag inte kunde struntat i lite fler grejer ändå

Här har LillA nästan legat still i natt och bara ammat 5 gånger mellan kl 23.30 och 7! Det beror nog på att hon har lite feber och är lite krasslig iofs. Och synd att jag också är lite förkyld och hade svårt att sova pga halsont.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8