Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Cilla - Vi pratade häromdagen om detta att köpa lika och kom fram till att, nej, vi kommer inte välja den vägen. Visst upplever vi att det ha börjat bli konflikter om att de ska ha samma och kivas om den enda grejen vi har av en viss sak. Nu verkar det inte ligga så mycket ren avundsjuka i grunden här, utan mer det faktum att "jag vill ha den du har". Att ha två lika skulle förvisso underlätta men vi kom fram till att livet ser ut så här, man kan inte få allt man vill ha. Avundsjuka och ilska är känslor man får vänja sig vid bubblar upp ibland men de år över och det finns alternativa sätt att gå vidare. Just hos oss tränar vi mycket på att båda barnen ska erbjuda den andre att byta grej, eller också får de helt enkelt träna på att vänta eller att hitta något annat att. Leka tillsammans tränar vi också på. Vi får väl se hur det blir framöver när D fyller före jul och sen själva julafton, det är möjligt att avundsjukan blir mer tydlig då.

• Mrs Firren

Cilla - Skulle det funka om ni pratade med A i förväg om vilka respektive presenter de ska få eller inköp som ska göras? Okej, att överraskningsmomentet försvinner men det kanske är sak samma om han ändå inte blir glad utan arg istället. Kanske han skulle må bättre och kunna acceptera skillnaden lättare om ni förberedde honom på att det kommer att bli olika och förklara varför? Vet inte alls om det skulle hjälpa.

• Mrs Firren

Delaktighet skulle ju absolut kunna vara en grej som är värd att testa, bra idé! Hoppas att det funkar!

• Mrs Firren
    Mosing skrev 2013-11-25 14:26:21 följande:
    Känner mycket igen mig i detta. Än så länge är ju barnen små, och det handlar mest om vad de leker med för stunden, inte så mkt presenter och liknande. Men det kommer säkert såna problem också T blir väldigt ofta ledsen för att L har preciiis det han vill ha, tar då till sin mest inställsamma röst "L, vill du leka med den hääär i stället?". L funderar lite, och vips har T slitit grejen ur hennes hand, dumpar det han föreslog i byte och rusar därifrån med det han "bytt till sig"... Suck. Oftast är det dock hon som tar nåt han håller på med (och springer allt hon har), till storebrors enorma förtvivlan.

Det låter precis som hos oss. Skönt att höra att fler har det likadant.
  • Mrs Firren
    cilla67 skrev 2013-11-26 10:36:24 följande:
    Maken har tagit med sig principen "jag delar, du väljer" - det är väldigt effektivt för att uppnå rättvisa när det gäller kakbitar eller upphälld dryck!

Den principen är jag också uppvuxen med. Kanon! Jag minns fortfarande brorsans långa ansikte när han insåg att han inte skulle få välja den största biten han precis delat av.
  • Mrs Firren

Tummen upp för både Mosing och Vi 5!! Så extremt skönt när det går åt rätt håll.

• Mrs Firren

Vi5 - Jag instämmer med övriga, vissa beslut är man två om. Jag ville bara säga att jag gjort som Mosing med båda barnen. Speciellt med S sommar mycket vaken på nätterna så var det livsnödvändigt att sova på kvällen. Mr F väckte mej bara när hon skulle äta. Ofta hade han henne fram till midnatt och inte sällan längre än så. Då hann jag få ihop kanske fem timmars sömn innan nattpasset tog vid.

• Mrs Firren

Hu vad hemskt Vi5!! Allt som har med andningen att göra är superotäckt. Hoppas som Älgen att du känner dej trygg med att åka hem och att A är okej.

• Mrs Firren

Suck, är det nån idé att hänga kvar i telefonkön hos 1177 när man är nr 6 i kön och har så varit i 15 min? Fortsätter det i den här takten så blir det nu en timme minst?! Stellastackarn har haft hemskt hög feber ett par dagar, 40 grader i tisd och onsd, och har toppat idag med 41. Nu har hon 41 MED Alvedon i sig. Kände att jag ville ringa och fråga om råd för nu har hon varit riktigt slö ett par timmar, men så vips bajsade hon ett lass, fick lite glass av sin far och bygger nu duplotorn samtidigt som hon kittlar både mej och sin far här i vardagsrummet. Så, så himla är det inte, allmäntillståndet blev plötsligt avsevärt mycket bättre.

• Mrs Firren

Nu kom jag fram på tfn iaf och vi bestämde att jag tar henne till BVC i morgon. Skulle ändå dit på ett annat ärende så det blir bra att vi spar undersökningen till dess. Hoppas på lite sömn i natt för alla barn och föräldrar i tråden!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8