30+ som väntar/har fått syskon, del 8
chiqita skrev 2013-10-22 19:56:15 följande:
Så skönt att höra att fler gör som vi. Vi har nog också gett två val ganska länge när jag tänker efter fast numer mer medvetet liksom. Jag tror att barn blir mer självständiga när de får vara med och bestämma. Kan tänkas att utlärningen var lite annorlunda när vi var små.. Firren: Jo det där med att vilja göra saker själv har vi jobbat en del med. Främst då att hon sagt "men jag ville ju göra ..." Då har vi fått jobba med att förklara att man inte kan säga vad man ville efter att något gjorts, utan att man måste säga till innan. Vi försöker komma ihåg att fråga henne om hon vill öppna/stänga/bre/hålla etc men ibland gör man bara, framförallt när vi har bråttom med något då är det lätt hänt att saker går av rena farten så att säga. Men visst är det positivt att hon vill göra själv, fast vi kan ju som sagt inte läsa tankar och vårt prat har gett lite resultat för nu frågar hon ofta innan vi har gjort något. Nästa sak vi jobbar med är att hon ska fråga snällt och inte bara snäsa eller gnälla fram vad hon vill.
Det du säger påminner om en grej som vi pratade om i samband med vårt senaste strategisamtal här hemma, nämligen att kommunicera mera. Jag är en sån som kommunicerar mycket, alltså inte bara pratar utan också frågar och lyssnar, Mr F är inte lika mycket för att göra så. Varför prata om man inte har nåt att säga, typ?
Men gentemot D vill jag hävda att mycket tjafs kan undvikas om jag berättar vad som ska hända, frågar om han vill delta och hör hur han vill göra. Det är ingen stor grej, jag bara berättar och frågar samtidigt om jag eller D ska ta fram hans tallrik, om han vill hämta bestick själv eller om jag ska göra det, vill han ha jordgubbssylt eller äppelmos på gröten och ska han i så fall hämta den själv eller ska jag göra det? Jag kan också vinkla det så att det jag säger blir uppmaningar för då svarar han oftast med ja eller nej ifall han vill hjälpa till/göra det jag frågar om.