Inlägg från: Mrs Firren |Visa alla inlägg
  • Mrs Firren

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Stramalj skrev 2013-11-01 16:46:45 följande:
    Vi5 - fy tusan vad tufft du har det. Jag vet att du är envis som en toka ( ) men finns det något du kan kompromissa med så att du kommer på benen? Just nu låter det som att du kör ner till knäskålarna både fysiskt och mentalt. Och jag tänker, vis av erfarenhet, att man behöver ha lite energi över som man kan ta av när den där höstförkylningen kommer, eller vad tuvan som kan välta lasset kan tänkas bestå i. Jag ger ju ersättning som komplement till ammandet för att rädda min egen sömn och därigenom mitt liv, humör samt äktenskap. B äter ungefär 2 dl ersättning under ett dygn, ca 70 ml två eller tre gånger under kvällen och natten. Då blir han tokmätt och sover lite längre. Dessutom får mina bröst vila lite, vilket de uppskattar. Och så kan maken ge mat också, vilket han tycker är fantastiskt. Jag ger aldrig bara ersättning, utan ammar först och så fyller på med ersättningen sist de gånger han får det. Eller finns det något annat du kan göra för att tanka dig själv på energi och sömn? För man blir så oerhört sårbar när man är i fysisk dålig kondition och sedan inte får sova, och dessutom ammar. Ta hand om dig, det är VIKTIGT! Och så omtänksamt av makens mammas man?! Är det inte lite udda att han vill att din make ska komma för att reda upp det, de är väl vuxna själva?! Har ni pratat med din svärmor? Vad säger hon i så fall? Edith är så otroligt fint, det är å andra sidan även Alva!  

Jättebra skrivet Stramalj! Ta hand om dej Vi5!
  • Mrs Firren

Vi5 - Skulle det funka att handpumpa ur lite? Jag tycker det gått bra med lite träning. Vad skönt om hon börjar sova lite längre! Heja!

• Mrs Firren

Resande - åh fy, jag lider med dej i situationen. Skulle bara vilja komma ner och barnvakta ett tag så att du finge vila eller fixa det där sista med huset. Måste du gå på föräldragruppen? Jag tänker att: om det ger dej energi så ska du gå, men om det mest är stressande så ska du strunta i det och vara hemma och vila istället. Minns tyvärr alltför väl känslan av att bara vilja gå ut genom dörren... Många kramar!

• Mrs Firren
    cilla67 skrev 2013-11-05 23:48:59 följande:
    Apropå vad barn säger... G fick oss att tappa hakan igår vid middagen. Han tittade på plättarna och sen sa han lite tyst för sig själv "Att äta eller ätas, det är frågan".  Jag har slutat tro att mina barn är ovanligt begåvade när sånt händer, jag antar att det kommer från en film eller någon saga de läser på dagis. Men det var ganska roligt!

Vilket geni! Jag skrattar på mej.
  • Mrs Firren

Vi5 - Vilken rolig idé med en jordglob! Jag fick en när jag fyllde fem och har alltid diggat den skarpt. Hoppas det är lösningen för E att sova gott själv i rummet.

• Mrs Firren

Vi5 - Jag hade absolut kört med den högre kudden. Vi har kört ganska höga kuddar till båda barnen från början eftersom de blivit förkylda ganska snabbt. Har för mej att det var dunkudde, som GHP skriver, och i fullstor vuxenstorlek som vi körde från början. Då kommer en större del av barnet upp i höjt läge, precis som du själv säger. Gör det som funkar, brukar vi tänka.

• Mrs Firren

Mosing - Som vi säger till barnen - Vilken fin kompis du är!

• Mrs Firren

Stramalj - Gud, vad skönt att du slipper en del av medicinerna och samtidigt slipper fara på provtagning ofta. *tummen upp*

• Mrs Firren

Vi5 - Har ingen input om nappanvändandet men fastnar på det du säger om att "ta händerna i anspråk". Stellas fyra första månader bar jag henne i sjal hela dagarna nästan och hon sov lätt 6-7 h totalt per dag i den. Jag hade aldrig klarat mej utan den så jag kan bara rekommendera bärsjal. Jag hade en i ekologisk bambu från Aldoria som var kanon. Använder den fortfarande när S vill bli buren mycket vissa dagar. Det är mitt tips för att få händerna fria samtidigt som bebisen är supernära.

• Mrs Firren

Gabi - Åh, vad skönt att allt såg okej ut även om bebisen är mindre än genomsnittet.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8