• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Uppi, hoppas att du kommer med

Elsis, såklart att det är alla andra det är fel på

Mrsfirren, det är lite samma med handpumpning tyvärr. Det är kärlen i bröstvårtan som drar ihop sig så lätt. Nu lyckades jag få ut lite iaf.

Asap, ja det låter lite som en mardröm, 8 i samma rum, jag skulle inte ha sovit en blund. Vad fint sagt om namnen. Så är det ju för oss. När det gäller min feber så hann vi först inte hämta ut penicillinet och sedan fick jag veta att det inte var några bakterier i urinen. Eftersom han inte såg något tydligt tecken på infektion och min temp gick ner lite i kombination med att det kändes hemskt att utsätta lillskruttan för så pass stark penicillin så har jag avvaktat. Dock har jag väldigt ont i nedre delen av magen fortfarande så jag får nog ringa och rådgöra igen. Nu har jag även hemskt ont i hela magen, men det tror jag kan vara att tarmarna kommer på plats igen.

Kate, tack för namninput när det gäller napp är det jag som fått för mig att det är dumt att upprätthålla sugbeteendet och jag har känt att jag hellre velat ge tröst med bröstet. Men det är mest fixa idéer. Själv hade jag napp för länge och fick skadade tänder av det. Stackare som fått tillbaka illamåendet. Precis så var det för mig i v 30

Chiqita, vilken överraskning

Mosing, vilken kul utmaning för oss i tråden i så fall

Ela, tack för fin input om namnen. Jag förstår hur du menar. Och underbart att du överanalyserar, något som jag ju älskar att själv ägna mig åt

Zenobia, hade kunnat vara något om inte både andra och tredje namnen var bestämda.

• Vi 5

GHP och Mosing, jo det skulle nog underlätta, och jag vet inte varför jag är så anti napp. Det gäller inte andra som har det utan jag tror det är någon känsla av att jag vill räcka till själv. Ingen bra grund till beslut...

Kaz, åh Olivia tyckte min syrra att vår skruttan borde heta för att hon ser ut som en sådan. Vi provade lite halvhjärtat med napp t Edvin när han fortfarande hade kolik vid 4-5 månader men då ville han inte ha den. Minns att jag kände mig lite lättad.

Kate, ja jag tror ju eg att det skulle underlätta med napp. Men det är nog så som du säger att jag inte kan bestämma mig så för den linjen. Minns förresten en pappa på babysimmet när E var runt året, både han och en flicka var ledsna efteråt och han halade fram en napp och jag sa en sån skulle man kanske haft (när hon blev tyst men inte E). Han tittade med stora ögon och sa -men HUR gör man om man inte har napp??!

PW, just det du fick ju vara på sjukhuset, fy vilken mardröm det låter som. Det är ju himla bra att napp finns. Och det ska ju minska risk för plötslig spädbarnsdöd också.

Drutten, tack för vinklingen Det är faktiskt lite så jag tänker. Och vi har eg bara de två namnen som vi båda kan tänka oss. Hade vi bestämt oss på första BVC-besöket som vi gjorde med både A och E så hade det blivit Edith för vi var mest inne på det. E skrev det tom på en tavla när vi var där.
    Men så provade vi lite hemma och "snubblade" lite på det när vi skulle prata om både E och Edith. Det flyter betydligt lättare att säga E och Alva i följd. Det plus att det inte passar lika bra med vårt efternamn har gjort att maken nu svängt och är helt inne på Alva. Suck. Jag som nästan hade bestämt mig nu.
    Eg har ju Alva varit mitt favoritnamn jättelänge ihop med Alice (som maken ratar pga "WHO the f*ck is Alice" och Alice Timander ) men nu känns det lite platt i förhållande. Vi får snart sätta ner foten. Båda har ju för-och nackdelar och jag tror vi blir lika nöjda när vi väl bestämt oss.

Stramalj, jag har tyvärr ingen koll alls. Men önskar dig bättre sömn!

• Vi 5

Mosing, jag tänkte på din fråga, jag ammade ju A mycket fortfarande när han dog (fast han var 17mån) och jag fick då sådan medicin, men det räckte inte så jag fick pumpa med sådan el-pump (jag tror att det är något av det mest fasansfulla jag gjort, att sitta ensam med en kall pump och pumpa ur det finaste jag skulle ge mitt barn, det kändes som att karva bort en bit av mitt hjärta). Jag skulle skriva att jag kan tänka mig att det är svårt att stoppa det helt, då när det rinner till tre dagar efter förlossningen, men jag vet inte eg.

• Vi 5

Mosing, jag skrev (och grät lite när jag tänkte tillbaka, och jag dessutom just nu liggr och ammar) så jag missade dina inlägg. Så gulligt att suga på läppen, även om hon ser trumpen ut. E har inte gjort något, men vi kämpade länge för att introducera snuttefilt. När han blev 2,5-3 år så plötsligt blev det ett mystäcke som är superviktigt. Vad roligt också att du gillar våra namn Ja, jag misstänker att snubbelgrejen kan bli avgörande till slut...

I övrigt har hon börjat få mycket magknip. Hon har hemskt ont och vill äta mer fast hon oftast precis ätit så att hon tom kräkts (varken E eller A har någonsin kräkts som bebisar). Så nu är frågan om det bara är en tidsfråga innan jag får ta bort mjölkprotein igen...

• Vi 5

Resande, stor kram till dig! Och det är inte gnäll, det är ju fruktansvärt att vara så trött Hur länge går de stora på förskolan om dagarna? Är bebis vaken då, eller skulle du kunna sova lite då? Kan maken komma senare till jobbet någon dag denna vecka? Så du kan få sova vidare på morgonen. Jag tänker att det är viktigt att inte skjuta upp vilandet utan du behöver sova så snart som möjligt. Försök inte vara stark eller tapper nu, det är tyvärr många månader kvar med dåliga nätter och jag vet tyvärr hur illa det kan bli om man går utan sömn för länge.

• Vi 5

Resande, bra! Och en försiktig fråga, tror du inte att om du lade dig en stund även före kl 14, skulle kunna få vila och kanske tom somna till en stund? Särskilt om du ammar lite...och strunta i städningen ( vilket jag själv kämpar med).

• Vi 5

Resande, så skönt att maken nu fått upp ögonen lite mer. Det hjälper ju inte för precis den akuta sömnbristen, men skönt att känna att man har stöd och att en plan för förändring väntar. Och jag är enormt imponerad och förundrad över hur ni som har så små syskon klarar vardagen. Jag tycker det är kämpigt att vara själv med E och bebisen, och E är ju nästan 5 år och kan vara själv medan jag ligger och ammar, vilket är större delen av tiden (hon äter nog i snitt varje timme och det tar en stund). Det hade ju aldrig gått om han varit 2år. Han blir ju rastlös och uttråkad och jag önskar vi kunde ha mer än 15h på förskolan. Och jättebra om du kan sänka ambitionsnivån. Kram!

• Vi 5

Cilla, att ätas eller äta kul! Roligt också när de snappar upp avancerade ord eller resonemang.

Chiqita, gulligt

Zenobia, vad härligt när de är så fascinerade av något

Elsis och resande, jag känner också igen det där med att känna sig som ensamstående fast jag har ju bara två att ta hand om. I vårt fall är det dock jobb som upptar makens tid och hela värld. Det är ju hans hobby också och han skriver även en del böcker mm som är arbetsrelaterat (men måste göras utanför jobbtid). Så här händer inget med hus, bil el trädgård mm om inte jag gör det eller "tjatar" om att det måste göras. Önskar ibland att jag hade en man som hade sådant som hobby ist. Det hörs också ofta här att det "behövs en fackman för att utföra det" och det gäller typ borra i väggar osv. Jag tycker ju att man kan läsa sig till det mesta så då gör jag det
    Just nu funkar det hyfsat hemma för vi sprider ut pappadagarna lite. Maken tog först 5 hela dagar och nu halvdagar, fast inte varje dag. Så än finns det lite tid att spela med.
    En lysande barnjordglob verkar F.ö. ha gjort susen här, tack Cilla för tipset! Maken lyfte ju in Es säng i arbetsrummet när skruttan kom, så har de sovit där. Men idag kom jordgloben som vi tänkt ha istf nattlampa och nu ville han sova i sitt rum igen och prova den Hoppas nu det funkar hela natten.

• Vi 5

Mosing, nej det är nog så att det inte är helt lätt att uppskatta det man har. Jag kände att jag behövde lägga till att när maken är med E (el skruttan) så gör han det fullt ut. Och har, som jag läser mellan raderna att din man också har, svårt att göra något mer samtidigt. Han skulle tex inte komma på att laga mat när han är med E, för då är han ju med honom Det som är bra med det är ju att det är fullt engagemang då. Det låter iaf som att det är lite likt. Och även jag tänker då att det är lite slött att inte kunna göra annat, samtidigt som jag uppskattar det.

MrsFirren, jordglobsideen snodde jag från Cilla Kolla tex jordglob.se på familjejordgloben, jättefin

• Vi 5

Galia, det lät som ett fint hus, men lite många jordglobar, det måste väl nästan bo en samlare där...tack för påminnelse om att ta dagar samtidigt. Vi har mycket dagar kvar för E och har tänkt att maken ska ta en halv dag i veckan för honom. Vi funderar på det där upplägget ni har skrivit om att ta lägsta nivådagar på helgen, men jag kommer inte ihåg riktigt vad som gällde. Dvs räcker det att maken tar en halv dag på fre el mån för att kunna ta ut lägsta nivå dagar på helgen?

Snow, vad läskigt med vattnet! och visst var det en kul sida jordgloben var hemskt dyr, men väldigt fin och vi har inte köpt så mycket till honom, mest ärvt grejer, så har vi lovat att göra lite mysigare i hans rum.

Billa, önskar dig lite mer energi och tycker att ni borde kunna få några till sådana nätter redan detta år.

Ela, jag borde också bli lite blandad tror jag

Inatt upptäckte jag något intressant. Lillasyster knorrar och fäktar ju något alldeles på nätterna, och är missnöjd, verkar ha ont i magen. Hon kräks en del med, eller hulkar. Så i natt la jag upp henne på min kudde en stund för att hon skulle rapa (och torka bort kräks) då blev hon helt lugn och somnade. Jag låg precis bredvid och pallrade upp med kuddar så hon inte skulle välta ner, då sov hon alldeles lugnt jättelänge (säkert nästan en timme) då la jag ner henne på killudden igen, tänkte på hennes rygg. Då blev hon missnöjd igen och frustar och knorrar som vanligt (och det eskalerar liksom alltid och så vill hon snutta). Kilkudden verkar alltså inte räcka riktigt i lutning. Nu har hon fått sova på min kudde igen och var alldeles lugn under drygt en timme :-O annars knorras det nästan hela tiden. Nu är frågan hur bra det är för hennes rygg? Skulle ni haft henne så, alltså halvsittande?

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8