• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Uppi, jag tror jag förstår lite känslan av din förvåning. Med E var jag inte lika säker som jag känner mig nu. Konstigt eg för jag brukar vara krass och realistisk och vet ju att det är ungefär 50/50

Snow, så kändes det när vattnet gick på slutet med A, som att man fick hoppa undan...

PW det lät lite läskigt med känslan av att det upprepade sig. Lite därför jag är rädd för lustgas, vill inte tappa verklighetskänslan.

Stramalj, hur går det? Har du migrän nu alltså?

• Vi 5

Jag gillar också tråden men inte tens, tyckte det var obehagligt

Idag fick jag reda på ett krångligt jobbärende där min ssk ställt till det. En student verkar ha passat på att komma undan underkänt som jag satt men som fastnat mellan stolarna och jag kan nog inget göra nu. Har tagit hela dagen att reda i alla turer och nu är jag trött som bara den, är ju väldigt förkyld med iofs så det är nog kombon. Har samtidigt fått en känsla av att det är väldigt nära nu, så jag ska försöka komma i säng nu.

• Vi 5

Pw, det låter onekligen som att det kan ha blivit lite syrebrist

Resande, tack jag mår ok, men förkylningen vill inte släppa. Det där med skölja bihålorna verkar läskigt tycker jag, och nässprej verkar inte hjälpa så värst, har inte orkat köpa något annat än nezeril som maken köpte i helgen. Försöker halvsitta och sova även pga halsbrännan men det blir inte så mycket sovet. Vilar iaf mest hela dagarna. Hur är det med dig? Förkylning? Blodtryck?

Mosing, tack för att du delar med dig om hur det var för dig med lustgas. Jag är ju envis som en gammal åsna så det ska mycket till för att jag ska byta spår Ja, visst det är ju inte så konstigt när man redan fått två pojkar. Och så har jag någon statistik i bakhuvudet med äldre mammor som oftare får pojkar och än oftare om första är pojke, men har inte kollat upp det egentligen.

Elsis, bra infallsvinkel där det lär ju inte vara någon större skillnad förutom då själva kissandet

Asap, ja vilket daltande med mannen när det var du som födde för fullt

• Vi 5

Älgen och Billa, tack Jag börjar iaf känna mig redo nu så det är bra! Skulle bara velat bli lite mindre förkyld och kunna andas och inte ha så ont i halsen och huvudet, men det går väl över idag när jag haft det överben vecka. Och så skulle jag egentligen ha velat gå med E och välja en present från E till bebisen, och så hade jag tänkt att han skulle få titta ut något och sedan köpa det t honom som storebrorspresent, men det inser jag att jag inte kommer att fixa. Det lutar åt att bm får göra den där svepningen imorgon.

• Vi 5

Älgen, ja det är reservplanen

Galia, ja det lustiga är att jag brukar vara så noga med att säga att man inte kan veta, att det är 50/50 och tom i smyg tyckt det varit konstigt med de som varit så övertygade om det ena eller andra utan grund men nu plötsligt sitter jag här själv och inbillar mig, mycket skumt!

Apropå skillnad/likhet pojkar flickor retar jag mig på en av personalen på föris som är den E har mest nu. Jag nämnde att vi pratat med föreståndaren om detta med att det plötsligt blivit så att E är orolig att han har fel kläder och fel färger på kläder. då säger hon att det nog är en viktig fas för honom nu när han börjat leka mer med pojkarna i hans ålder och att han behöver gå igenom den fasen för att kunna leka med dem. Hon såg nog min min, men jag fann mig inte på en gång, så hon la till att hon minsann alltid brukade säga att några pojkar tom kan ha långt hår och om de vill det så får de det. Hon sa också något mer liknande ex om att flickor kunde köra lastbil eller vad det nu var, iaf uppenbarligen jättestolt över att hon hade så jämställd syn...Suck sån ökeninställning.

Jag sa att hemma pratar vi mer om att alla får ha vad de vill för kläder och färger och att man är mer cool om man vågar ha på sig det man själv gillar...Jag fick fram lite till och tog bla Yohio som ex. Önskar bara att jag hade lyckats få fram något riktigt slagkraftigt, samtidigt som jag inser att vi ändå inte står på samma planet och att det inte kommer att spela någon roll vad jag säger. Tur att de andra är mer medvetna, och denna kvinna går nog i pension innan bebis börjar där.

• Vi 5

Cilla, ja jag förstår precis hur du menar! Och med denna personal är det nog ändå helt hopplöst, så jag ska inte lägga mer energi på det.

GHP, vad mysigt! Jag har förhoppningar om att iaf presenten fr E skulle bli lite symbolisk

Kasperina, låter tufft med barn som behöver passas så varje sekund. Men lite roligt iaf att det bryter könsnormen

Jag och E har noterat att bästisen varit sjuk i veckan, nu fick jag just ett långt mejl från mamman om att hon hade fått stark huvudvärk och nu fått göra ryggmärgsprov som visar på trolig borrelia som påverkar hjärnhinnorna. Hon ska få dropp på sjukhuset dagtid men är nu utskriven.
    Fy så läskigt, jag hade varit helskärrad, men de verkar alltid vara så kollugna i den familjen.
    De säger att de gärna tar E ändå, och att flickan är "pigg och lekklar", men nu undrar jag om jag verkligen ska göra svepning i morgon. Det är ju en helt annan sak om de har E nästa vecka efter dagis några timmar än om de behöver ha honom i helgen. Mamman skriver att de hade tänkt att hon kunde gå på dagis imorgon men läkaren tyckte att hon skulle vänta till måndag. Jag får nog ringa och höra efter lite mer.

• Vi 5

Och om ni inte hänger med är det ju hos bästisen E ska vara under förlossningen och eg är det så att han bara vill vara där. Andra alternativ känns läskiga.

Även fast vi försökt förbereda E på att det kan bli på andra sätt så verkar han inte kunna tänka så. Funderar febrilt på hur jag ska tänka om detta. Det kan ju dra igång ändå i helgen. Och jag vill samtidigt eg helst prova hinnsvepning före peta hål på hinnorna, undrar om det är svårt att skjuta upp måndagstiden till tex tors.

• Vi 5

Ghp, nej han brukar betraktas som lätt, är lugn och frågar innan han gör något och så. De brukar säga att det är lättare när E är där för han lugnar ner det hela lite

Resande, det är alltså bästisen som fått hjärnhinneinflammation, inte mamman. Men hon verkar som sagt pigg.

Jag har nu pratat med dem lite mer och de lovar att de skulle säga ifrån om det blev för mycket och de hör av sig direkt om bästisen blir sämre eller så. De tror de kan ta med E när hon får dropp om det sätter igång i helgen. Sätter det igång nästa vecka kan det ju ta dropp när E är på dagis. Nu är min största fundering på om jag ska avstå hinnsvepningen imorgon, det underlättar ju för dem om det väntar till efter helgen, plus att jag nog känner mig tryggare på ett sätt för tänk om bästisen blir sämre vad gör vi då? Samtidigt vill jag helst prova svepning innan de petar hål på hinnorna och frågan är om man kan skjuta upp tiden på mån några dagar... Typiskt mig att inte kunna bestämma...

• Vi 5

Gabi, kan tänka mig att det är stor skillnad på inställning till kön i England. Jag kan tycka att vi på ett sätt kommit långt, inte minst med pappors beteenden, men att vissa saker ändå närmast försämrats, som just klädutbud och även leksaker.

GHP precis så gjorde vi med E och körde massor med en snuttefilt. Han har varken haft napp el tumme. Men sedan valde han vid2,5 års ålder ett täcke som är mystäcke med tillhörande kudde (påslakan o örngott) som naturligtvis inte verkar gå att få tag i längre. Snuttefiltarna hade vi förutseende nog köpt i dubbla uppsättningar, man hade väl hört hur smart det var med dubbelt

Resande, jag såg att jag hade skrivit väldigt otydligt så det kunde absolut tolkas som att det handlade om mamman! Tack för input om svepningen, maken är tveksam och jag kan fortfarande inte bestämma mig.. Edvin hade nu plötsligt väldigt ont i både mage och huvudet efter dagis och orkade knappt ligga i soffan, så vi får se vart det tar vägen. Han pekade på pannan och det är ju det jag haft...

Asap, jag har också fått kolla upp det där med svepning. Man skiljer på det och hinnsprängning som alltså är att man tar hål på hinnorna. Svepning innebär att man liksom drar i fosterhinnorna och frilägger dem lite från kanterna på något sätt. Den retningen gör att det för ca 50% drar igång värkarna inom 48-72h. Ytterligare några procent startar det för inom en vecka, men då är det svårare att veta om det berodde på svepningen. det har i studier inte ökat några risker utan bara gjort att färre går över tiden.

Det kan bara göras om man är tillräckligt mogen och det har jag ju varit ett tag. När man tar hål ökar ju risken lite att man behöver värkstimulerande och ökar andra ingrepp något också. Det är därför jag på ett sätt helst vill göra svepning först, bara så typiskt att det är nu före helgen och håltagningstiden är på mån...

• Vi 5

Ela, tack för statistikuppgifterna! Det jag hörde var att äldre kvinnor skulle ha ökad benägenhet för att föda killar, minns nu inte men tror det var över typ 37, 38års ålder el liknande. Och minns det som att benägenheten blev än starkare om man som äldre redan fått en pojke. Har för mig att det kom i någon forskningsrapport från typ Karolinska i samband med att jag väntade E, men sedan har jag letat efter den vid något tillfälle men inte hittat rapporten.

Asap, ja typiskt! Och håller med om att det låter lite logiskt

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8