Gabi, kan tänka mig att det är stor skillnad på inställning till kön i England. Jag kan tycka att vi på ett sätt kommit långt, inte minst med pappors beteenden, men att vissa saker ändå närmast försämrats, som just klädutbud och även leksaker.
GHP precis så gjorde vi med E och körde massor med en snuttefilt. Han har varken haft napp el tumme. Men sedan valde han vid2,5 års ålder ett täcke som är mystäcke med tillhörande kudde (påslakan o örngott) som naturligtvis inte verkar gå att få tag i längre. Snuttefiltarna hade vi förutseende nog köpt i dubbla uppsättningar, man hade väl hört hur smart det var med dubbelt
Resande, jag såg att jag hade skrivit väldigt otydligt så det kunde absolut tolkas som att det handlade om mamman! Tack för input om svepningen, maken är tveksam och jag kan fortfarande inte bestämma mig.. Edvin hade nu plötsligt väldigt ont i både mage och huvudet efter dagis och orkade knappt ligga i soffan, så vi får se vart det tar vägen. Han pekade på pannan och det är ju det jag haft...
Asap, jag har också fått kolla upp det där med svepning. Man skiljer på det och hinnsprängning som alltså är att man tar hål på hinnorna. Svepning innebär att man liksom drar i fosterhinnorna och frilägger dem lite från kanterna på något sätt. Den retningen gör att det för ca 50% drar igång värkarna inom 48-72h. Ytterligare några procent startar det för inom en vecka, men då är det svårare att veta om det berodde på svepningen. det har i studier inte ökat några risker utan bara gjort att färre går över tiden.
Det kan bara göras om man är tillräckligt mogen och det har jag ju varit ett tag. När man tar hål ökar ju risken lite att man behöver värkstimulerande och ökar andra ingrepp något också. Det är därför jag på ett sätt helst vill göra svepning först, bara så typiskt att det är nu före helgen och håltagningstiden är på mån...