• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Även om det har varit en vecka då det har känts som att tiden stått stilla så märker man på E att den inte har gjort det. Nu har stora killen lärt sig att dra sig upp till sittande. Det är så himla gulligt när han förstår vad som är på gång och man ser hur han spänner magen och drar in hakan för att få med sig allting upp. Ett litet bekymmer är dock hans händer. Han vill ha dem i munnen mest hela tiden (och oftare och oftare hittar han tummen så vi får väl se om han blir en tumsugare) och de blir ju röda och lite nariga av detta. Ska man smörja? Krämen kommer ju att åka in i munnen då menar jag.

På torsdag ska vi på extra vägning eftersom han planat på kurvan, Förmodligen är det för han har börjat röra på sig så pass vilket BVC-sköterskan konstaterade då benen gick som trumpinnar på honom under hela besöket. Men nu känns det lite extra bra att få en koll på vikten med tanke på min magsjuka...

Så mycket bättre...
  • Ela

Tack för bra tips Fiji och Lycklig. Bephanten när han sover får det bli.

Lycklig - Åh, vad härligt med ett lyckat RUL. Du är tokgravid - det är bara att inse!

Så mycket bättre...
  • Ela

Pysslig och Fio - Kul med andra i närheten som ska få syskon samtidigt. När jag gick hemma med R hade T:s bästa dagiskompis fått syskon också så det var perfekt. Sen flyttade de tyvärr. Nu leker T mest med en tjej som också har fått syskon så de går samma tider - perfekt. Idag berättade hennes mamma att de också ska byta dagis. Tror ni att vi gör något fel? (Fast vi har kontakt med den första familjen och den andra mamman föreslog att vi skulle försöka se till att tjejerna får leka i alla fall så det kaaaaanske inte är oss det beror på ).

Lycklig - Vilken tråkig inställning hos dina svärföräldrar.

Pysslig/Boomie - Jo, E utvecklas i en rasande takt nu och jag försöker leta efter den där känslan som man ofta hör föräldrar beskriva särskilt då de tror att det är sista barnet i skaran - att det går fort och att man vill stanna tiden i den lilla bebisbubblan. Men nä. Jag tycker att bebistiden är ganska tradig faktiskt. Särskilt med tanke på att våra spädbarn är små bärfisar som man ska traska runt runt med men samtidigt noga akta att det inte slår över till övertrötthet. Så varje utvecklingssprång känns fortfarande kul så här med tredje barnet tycker jag samtidigt som jag försöker spara känslan av de små guldkornen som ändå finns där. Som glimten i ögat som säger "Er ska jag minsann få tag i en dag!" hos bebisen som precis har sett sina fötter för första gången. Eller den särskilda känslan att få säga till tanterna på bussen som frågar hur gammal bebisen i sjalen är att den minsann bara är ett par veckor och se hur saliga de blir över att få se ett sånt litet liv. För det ÄR trots allt magiskt att få introducera en bebis för världen och världen för den. (Och det må vara pretantiöst att skriva om den första bebistiden på det här sättet men eftersom jag ju egentligen inte tycker särskilt mycket om den tänker jag tillåta mig att göra det i alla fall. Så det så. )

Så mycket bättre...
  • Ela

Boomie och Assar - Skönt med bra mätresultat!

Eva - Pust vad jobbigt med en flytt genom halva landet. Sönt att vara på plats!

Lena - Vad kul att intervjun kändes bra. Tumhållning härifrån. Men blä för sådana där nätter. Hoppas att dagen ändå flyter på bra.

Igår var vi på BVC. E följer sin kurva på huvud och längd men fortsätter plana ut på vikten. Sköterskan var dock inte orolig. Det är lite tidigt att börja plana ut redan men med största säkerhet beror det på hans fysiska aktivitet. När hon skulle skriva i journalen sa hon "Jag skriver att det är en överaktiv...eller, nej jag menar inte överaktiv utan väldigt aktiv pojke". Jag sa att det är helt ok att kalla päron för päron. Nåja, hon sa att vi kunde börja testa med lite gröt med olja i strax före fyramånadersdagen om vi vill så vi får se hu vi gör. Min mjölkproduktion har i vart fall kommit igen nu efter magsjukan. Jag brukar nästan aldrig läcka men både inatt och imorse har jag varit tvungen att byta inlägg för att de var blöta.

Så mycket bättre...
  • Ela

Vi kollade för övrigt på tjejernas kurvor för att jämföra och T:s kurva planade också ut när hon var mellan tre och fyra månader och hennes ben gick också som trumpinnar när hon var bebis.

Så mycket bättre...
  • Ela

Somna - Ergon har till skillnad från BB ett höftbälte så man tar tyngden där främst istället för på axlarna.

Fiji - Grattis till fler timmar men se till att ta hand om dig nu. Foglossning är verkligen inte att leka med. Har du kontakt med någon sjukgymnast? Vattengympa?

Cissi - Kram! Det är absolut en fas. Väldigt många barn går ju igenom perioder när de slåss eller bits. Vi har inte sett det så mycket hos T men R har t. ex. bitit en tjej på dagis två gånger den här veckan och hon kan gå rätt hårt åt T också. Jag tycker att det är jättesvårt att hantera. Man vill ju markera att det inte är ok samtidigt som man vet dels att impulskontrollen är bristande, dels att uppmärksamheten ofta triggar dem än mer. Ursvårt!

• Ela

Vilket leende jag fick på läpparna när jag läste om ditt lyckade RUL, Fiji.

• Ela

FÅR man vara j-drigt trött på att vara en vandrande mat-, sov och blöjbytesstation? E sover ju inte om han inte ligger precis vid mig och det är inte långa stunder i vaket tillstånd som han vill ligga själv eller i famnen på maken. Ikväll är jag bara så trött på det och maken gör sitt bästa att få E att somna i famnen på honom istället, men antingen kommer det inte fungera alls eller så kommer han att sova typ 20 minuter för att sedan suga sig fast i mig igen. Blä. Jag vet ju att det är en begränsad tid och oftast känns det ok eller t o m mysigt men just nu känns det bara så k v ä v a n d e...

Så mycket bättre...
  • Ela

Ha ha, afrodite. Sån var jag efter tvåan men nu har jag baske mig fått nog.

Och nu får jag gå och hämta den envisa ungen. Pappan duger ICKE!

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8