• Ela

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Lycklig - Att fråga i allmänhet och framför chefen i synnerhet är verkligen BIG no-no! Vilken knäppis!

Sara - Med E var det första gången de kollade depåerna på mig så det är en ny fluga här i ´Stockholm i alla fall.

Igår svängde jag förbi affären när jag lämnat tjejerna och då var det en man där som jag kände igen. Jag kunde verkligen inte placera honom och blev lite orolig att jag träffat på honom "i fel sammanhang" genom jobbet - särskilt orolig blev jag när han kommenterade att jag hade E på magen. Efter någon sekund kopplade jag dock att det var massören jag var hos som höggravid. Imponerande att han kände igen mig tycker jag.

Puh! Jag är förvånad över hur smidigt det brukar gå under morgonen med påklädning och leverans till dagis etc men då och då är det som att någon måste ha släppt in någon gas genom ventilationen som gör oss alla som förbytta. Barnen har avlöst varandra i att skrika för att ibland kulminera i utbrott samtidigt. Till på köpet stod inte pulkan utanför dörren som den brukar och när jag efter lämning ringde maken för att höra om han visste var den var sa han att han ställt ner den i källaren "för han trodde inte att vi använde den just nu". Eeeeehhh, nej bara varje dag vid hämtning och lämning. Sen gick T in i en öppen containerlucka på vägen (stackarn men hon blev nog mest bara rädd) och då började jag tro att gudarna hade något otalt med oss. Nåja, jag gick till fiket på hörnet och köpte mig en latte sen och nu tar jag igen mig lite och hoppas att lekdejten vi har hemma hos en dagiskompis i eftermiddag ska bli så där mysig som sådana kan vara och inte så där fylld med konfliter (som sådana också kan vara ).

När jag ändå är på gång och skriver måste jag bara nämna att R har börjat med napp och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det. Varje gång det har kommit en bebis till det här hushållet har vi köpt hem nappar för att se om den vill ha. Och varje gång det har funnits syskon i hushållet då har det slutat med att ett syskon (men inte bebisen) har använt napparna. Med T var det dock väldigt snabbt övergående medan R har blivit helt besatt. Vi tänker dock att det är hennes sätt att reagera på att ha blivit storasyster och låter henne hållas. Om vi märker att det inte "går över" får vi ta bort dem cold turkey när allt är lite mer invant och stabilt här hemma. Hon är ju trots allt inte så präglad på att ha napp som om hon haft det från bebistiden så det borde ju gå att få bort vanan. Eller tänker vi fel? Hur hade ni gjort?

Så mycket bättre...
  • Ela
    Piggley Wink skrev 2011-02-23 10:02:24 följande:
    Sara: Hur mår de halva barnet som är smittat? Halvdålig?
    Det undrar jag med. Eller är det "bara" antingen söder- eller norrgående magsjuka på det barnet?
    Piggley Wink skrev 2011-02-23 10:02:24 följande:
     *ammar vidare och låtsas som att hjärnan inte är påverkad*
    Så mycket bättre...
  • Ela

Fnissar fortfarande åt de grådaskiga Niferextabletterna.

*förnekar att min humor påverkats av för lite sömn*

Så mycket bättre...
  • Ela

Och idag kom den förresten.

"Mamma, varför har du fortfarande så tjock mage?"

Tack, min förstfödda. Verkligen. Tack.

Så mycket bättre...
  • Ela

malin - Men om de ändå kan liknas vid kuddar tycker jag att de verkar vara i ganska gott skick.

Sara - Skönt att läsa att en person som är ute i den verkliga världen kan uppskatta det som vi i våra små spädbarnsbubblor skriver. Det blir mycket trams när man går hemma.

Så mycket bättre...
  • Ela

Fasiken vad läskigt Lycklig! Blod är HEMSKT! Skönt att läsa att allt såg bra ut idag men jag förstår att du inte kan slappna av. Jag har haft ganska mycket blödningar i mina graviditeter.Tidigt i de två första (eller ja, tre första men en slutade illa ) och både tidigt och sent i den senaste. De sena blödningarna nu kom i vecka 30+ (minns inte ) vid ett par tillfällen och det var just som du beskriver - att jag kunde känna det komma. Man hinner tänka ganska mycket... För min del kunde de dock till slut konstatera att blödningen kom från livmoderhalsen så det var ju helt ofarligt. Vet inget om blödningar från moderkakan men hoppas att det var en engångsföreteelse. Kram!

Så mycket bättre...
  • Ela

Lycklig - Vecka 7-10 ungefär. Då har det dock inte forsat men särskilt i andra graviditeten var det en del (hade binda eller trosskydd) och det höll på i ungefär tre veckor. Då kunde de inte säga var det kom ifrån.

Så mycket bättre...
  • Ela

Lycklig - Vad skönt att det inte kommit mer blod. Bra att du gör det som känns bäst nu men surt att du måste betala.

Galia - Jag tycker att det är lite "feltänk" att inte vilja ge kläder till andra barnet för vi har uppskattat att syskonen har fått lite egna kläder också. Men annars kanske en fin filt - det är också mysigt att ha en egen till just den bebisen. Något som anknyter till musik, hrmmm....svårt. Barnkammarböckerna är ju fina och man får ju med en skiva men det är ju möjligt att storasyskonet har dem redan. Annars kanske några barnskivor helt enkelt?

Igår jobbade jag några timmar och maken var hemma med E. Var lite orolig innan för E har varit ganska mammig på sistone och visat ett ganska halvhjärtat intresse för flaskan. Men det gick jättebra - så skönt!

Slötittade just på Förlossningskliniken på TV4 Fakta. Alltså, amerikanska kvinnor måste verkligen vara helt genombedovade. Läkaren talar om att det är dags att krysta och sedan räknar de till tio vid varje krystning. Inte tal om att kvinnan agerar utifrån sina värkar. Så har det inte r i k t i g t sett ut vid mina förlossningar.  

Så mycket bättre...
  • Ela

Lena  - Duktiga V! Mjo, här har det ju också blivit utan bedövning men oavsett vilket så försöker man ju hålla det på en sådan nivå att kvinnan känner av och kan jobba med krystvärkarna.

Så mycket bättre...
  • Ela

Ni har väl inte missat att denna medlemsgrupp finns?

http://www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/30plustradarnas-samlingspunkt-171/forum/m57460774.html

Där finns en stängd 30+-tråd för oss som har varit aktiva i någon av våra trådar i minst sex månader. Tanken är att man ska kunna ta upp sådant som känns för känsligt eller utlämnande att diskutera i det allmänna forumet. Även IRL-träffar kan bokas där så att tid och plats inte läggs ut "offentligt".

Ansök gärna om medlemsskap!

Så mycket bättre...
Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8