• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Uppi, Bra med empatisk läkare, men bara du inte blir ännu mer orolig att höra om de som drabbats så många gånger. Och jag tänker också på dig och alla drabbade när jag klagar, det är ju verkligen inte så att man vill byta bort det för allt i världen. Det hoppas jag ändå lyser igenom när vi beklagar oss. kram till dig!

• Vi 5

Själv sitter jag i bilen och har gråtit en stund. Har just varit hos läkaren och bakterierna är tillbaka och har påverkat livmodertappen så jag får inte jobba mer utan måste vara sjukskriven och vila så jag inte riskerar att föda för tidigt. Hon kunde känna barnets huvud, så det var helt mjukt. Känns jobbigt med oron och jobbigt att svika jobbet så jag är så ledsen att tårarna forsar. Är inte så van vid att gråta så här så det är också jobbigt...Ska försöka gå in i affären och handla lite lunch innan jag åker. Men det är snor och tårar överallt så jag får nog vänta en stund till.

• Vi 5

Tack! Ja, läkaren var verkligen tydlig! Jag hade innan undersökningen tagit upp mon oro för bakterierna och allt annat och hon var varm och redovisade forskningsresultat mm på ett sätt som jag verkligen kunde ta till mig av. Hon sa redan innan, när jag berättat om mina smärtor, att hon tyckte att hon behövde sätta ner foten och rekommendera mig att vara sjukskriven. Efter undersökningen sa hon att inte såg några alternativ till ssk längre. Det känns precis så som du skriver resande!

Stramalj, ja läkarbesök inplanerat och nytt penicillin. Om jag får symptom igen ska de göra odling för att se mer kring resistens och vilket penicillin som borde bita bäst. Det var inte gjort. Hon trodde eg inte att jag skulle bli av med GBSen, men det är viktigt få bort de onda sammandragningarna som är symptomen på uvin för att minska risken för att det ska dra igång.

• Vi 5

Åh uppi, jag hoppas du inte tog det jag skrev som att du inte ska skriva vad du känner!? Det var inte min mening! För det är självklart att du känner så och självklart att du ska skriva hur du känner och tänker! Jag ville nog bara "försvara" mig lite för att jag klagat så mycket. Kram tillbaka till dig!

• Vi 5

Hej igen, är nu ego och bara frågar (återkommer med kommentarer sen). Ni som har förvärkar, skiljer ni på dem och sd? Jag har ju inte haft det med de andra två. Det jag nu kallat sd sitter i nedre delen av magen och har gjort ont och fått magen hård och jag får lite andnöd, men de kan hålla i sig flera minuter trots vila. Hur som helst så fick jag i natt mer typiska värkar. Det värker då mer som mensvärk jättemkt i ryggen och "rakt igenom" och strålar. Känner mig samtidigt lite frusen och om ni ursäktar bajsnödig. Dessa kom med ca10-20 min mellanrum och var 20s-60s långa. Gjorde rejält ont, men inte som en riktig värk ändå. Jag var vaken några timmar med detta och känner mig så klart orolig. Undrar om det var för att hon rotade igår. Har fortfarande molvärk i ryggen nu.

För att förvirra mig ytterligare i vad som är vad sa läkaren igår att den smärta jag får i underlivet som är som en kramp troligtvis också var sd. Är i v 33+1.

Hur är era sd och förvärkar undrar jag nu?

• Vi 5

Tack för era svar! Jag såg att mitt inlägg var rätt otydligt. Men det stämmer som ni uppfattat det att det i natt var som förlossningsvärkar men svagare ock kortare. Jag hoppas och tror mest att det då är förvärkar, som Resande skrev, och nu har det mattats av men molvärker dock. Jag kanske ska ringa ändå, provar med alvedon först och lägger mig och vilar. jag är nog lite extra orolig också för att jag får springa på toa vilket jag känner igen från de andra gångerna förlossningen startat. Just att magen tömmer sig, men det kan ju vara penicillinet eller stressen från igår kanske.

Och hon kollade ju igår, så hur mkt kan ha hunnit hända, och jag vill ju inte att de ska "rota runt" än mer heller. Fast jag har lite småpanik om jag ska vara ärlig och analyserar allt. Får för mig att jag känner blödningar eller vatten, men det finns tack och lov inga tecken på det. Blä för detta. Stackars alla er som haft så här och våndats för att föda för tidigt under lång tid.

• Vi 5

Elsis och resande, ni har helt klart företräde och jag vill verkligen inte tränga mig före!
    Hur känns det Elsis?

Jag har just pratat med förlossningen för molvärken släpper inte av Alvedon el vila. Fick prata med min akupunktur-bm som känner mig. Skönt! Hon tyckte att vi kan ge det någon timme till, men om det inte blir bättre är det bäst att de kollar. Så jag passar på att äta och duscha tänker jag.

• Vi 5

Elsis, jag förstod att det var så du menade med att inte komma före *hjärta* (skriver fr mobilen).

Resande, fy för de där onda fogarna! Önskar att jag kunde trolla bort det.

Gabi, tack för omtanken. Jag tyckte att molvärken försvann,inte helt men mer som att det kunde komma från uvi'n, så jag la mig en stund och somnade (andra gången idag). Gick för att hämta E (det är ju typ 100m) men det var mindre skönt. Fick mycket sd och fick snigla mig fram. Har inte ont nu, men det känns annorlunda. Kanske håller bebis på att åka ner. Jag tror att jag ringer igen när maken kommer hem. Orkar nog inte med oron i natt, men avskyr känslan att man nog åker in i onödan..Fast jag vet ju att det är värre om jag inte skulle åka in om det behövdes...

• Vi 5

Resande, eller hur!!! Det är så mycket lättare när det gäller andra...

Kasperina, tack för din input! Det är ju det luriga med det hela att man inte vet riktigt vad kroppen har för sig. Det kan kännas mycket utan fara eller bara lite som betyder mycket.

• Vi 5

Billa, ja tänk att det är så svårt!

Nu är jag färdigkontrollerad. Jobbigt nog blev jag inte så mycket lugnare fast de sa att jag inte behöver vara orolig. Bebisen mår prima iaf. De kunde inte registrera några värkar, och det var inte så konstigt för jag hade inga då. Tappen var nu 1 cm kortare än i går, men precis över gränsvärdet, så det är ju eg bra. Men jag kan inte låta bli att oroa mig för att den var kortare bara från igår. Läkaren ville inte undersöka mer (o inte jag heller) med risk att reta upp något. Hon tyckte att den kunde vara kortare pga undersökningen igår eller för att tarmen är retad. Jag skulle nu vila extra mycket, minst över helgen för säkerhetsskull och skulle ringa om det blev som i natt.

Hur ska jag liksom veta att det inte är molvärken som minskat tappen, tänk om den minskar 1cm om dagen då är den ju borta i helgen. Fast jag förstår ju att det även kan vara så att de mätt lite olika. Och bm sa innan jag gick att om de hade varit det minsta oroliga hade jag fått vara kvar över natten. Så jag ska försöka skärpa ihop mig och inte grubbla så mycket.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8