• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Kate, hur mår förkylningen? Kom du iväg till jobbet idag? Eller stannar du hemma och kurerar dig? Låter bra att besöken hos bm känns bra/bättre när fruKate är med.

Uppi, ja den oron kan vara tätande. trist att du känner igen den, men förståeligt! Jag tycker oftast att det går rätt bra nuförtiden, men ibland slår oron till extra mycket.

Idag har jag lämnat ny odling. Fick tillbaka lite symptom på lördagen, och igår blev det tydligare och inatt blev jag rätt säker. Sista behandlingsdagen var i måndags och denna sort skulle stanna i blåsan två till tre dagar till, konstigt med symptom redan. Helt säker kan jag ju inte vara, men måste kissa hela tiden, har värk i blåsan och fått mer sd.

• Vi 5

Kate, bra med vab, hoppas fet betyder lite vila också Det är ju inte alltid så det blir
    Blä för insekter, jag har haft det en gång jag med. Har för mig att man kan frysa oangripna mjölvaror som man vill rädda. Undra om jag verkligen skulle ha gjort det iofs, är lite skeptisk mot insekter i mat å andra sidan var jag fattig student när jag hade det...

• Vi 5

Bianca, en kram från mig med! Väldigt sorgligt med katterna! Blev de sjuka eller var de gamla?

Kate, jag hade gjort samma Tänkte på din fråga om varför bakterierna återkommer så har jag fattat det som att det dels kan vara svårare att bli av med dem vid graviditet, kan bero på att man tex kan ha svårare att tömma blåsan helt, det kan även bero på något i blåsan, typ skada så att det får mer fäste. Det kan också vara att man inte haft rätt penicillin, så att det inte hjälper helt utan bara håller nere symptomen. Och just GBS är tydligen väldigt lurigt och svårt att få bort. Det är vad jag läst mig till hittills.

Kan f.ö. inte låta bli att fundera över att jag inte sett resande här idag, men jag vill inte vara så jobbig som tex Elsis svärmor och fråga hur det går

• Vi 5

Resande, varm kram!

Bianca, så sorgligt

PW ja, har bett om resistensbestämning så får vi se om det kan göra skillnad.

Elsis, gosunge där, så gulligt! Min mamma klagade på att Es namn var så svårt att säga. Det är ju inte så kul att höra och hur svårt kan det vara. För ett tag sedan sa hon iaf att hon inte tyckte det var lika svårt längre.,

• Vi 5

Hemulen, vilken irriterande gubbe på dopet, det är ju små bebisars rytm att oftast somna sent på kvällarna, det märker man ju redan i magen. Man tror väl också att snuttande hela kvällarna ökar mjölkproduktionen så det kan ju rent av ha ett syfte Jo, jag kör tranbärskapslarna sedan ett tag, tog bara lite uppehåll när jag mådde som mest illa, ville inte reta halsbrännan, magontet och illamåendet mer. Jag har också provat lite olika kissstilar, även din variant med armarna mot golvet, men kanske har jag för långa armar

Kasperina, jösses går hon redan! Jag tyckte ju just att du var gravid     

Lia, vecka 38+ då är det ju verkligen snart dags Så jobbigt med ljudet i öronen. Du kanske ska kolla om det finns något avsvällande man får ta när man är gravid om det blir för jobbigt med ljudet.

Bianca, åh vad gulligt av din morfar!  Tänderna har jag tyvärr ingen input kring, hoppas att hon inte får besvär av det.  

• Vi 5

Uppi, jag känner igen den där känslan av att det var skönt att allt fick vara (ungefär) som vanligt några timmar på dagen. Jag tror att man kan behöva det. Sedan kommer säkert vissa dagar när det mest är tungt att vara där med. På vårt jobb var det jobbiga att det är så mycket folk och ofta kunde vara någon som kom med medlidande just den dag man verkligen behövde få en sådan dag som var så mycket som vanligt som möjligt. Hoppas det får fortsätta vara skönt för dig att vara där.

Resande, fy så tungt med förvärkarna. Men nu måste de väl ändå göra lite nytta. Jag funderade också på om de kunde göra lite hinnsvepning, men om bm inte vill så blir det väl svårt. Det är väl om du åker in till förlossningen då. Min läkare sa om man gjorde hinnsvepning på mogen tapp efter v 39 så kom nästan alltid barnet inom max en vecka. Inga fler komplikationer, snarare gick förlossningarna lite snabbare och smidigare. Jag hoppas du har kraft till den sista tiden nu innan bebis kommer och önskar att jag kunde skicka över lite till dig.

Stramalj, så läskigt med blödningen men bra att allt såg fint ut! Det vore ju väldigt fint om du hann med förlossningsplaneringen innan bebisen vill titta ut. Minst sagt skönt med tanke på allt du har att tänka på.  Intressant det där med att de kan registrera värkar som man knappt känner. Jag funderar på om jag kan ha sådana ibland, jag kan få som ett tryck över bröstet som kommer regelbundet och som liksom följer ett värkmönster och tar lite andan ur mig. Skulle vara intressant att veta om det är någon typ av förvärkar. Blä för dina magmediciner. De låter inte alls kul!  

• Vi 5

PW, ja den är ju onekligen lite ivägen när jag ska försöka nå golvet, och jag får lite tvångstankar om att tippa över och bli liggande med brallorna nere. Särskilt nu när vi har massa hantverkare här Skäms

Chiqita, om du inte ens blir avskräckt av våra utläggningar om alla krämpor så är det nog på allvar   Jag tänkte också på det att blösning som Stramalj fick kan vara start på förlossning. Mina förlossningar har startat med en liten blödning och slempropp ungefär samtidigt och så värkar ett par timmar efter.

• Vi 5

Elsis, så skönt att han gått upp lite i vikt nu! Och så tröttsamt med kommentarer om sådant man faktiskt vet hur det fungerar.

Gabi, jag har också haft mycket hjärtklappning under graviditeten, jag tor dels att det är den ökande blodvolymen och att det är lite trögare att få runt allt, men det har varit värre för mig när HBt har varitlågt. Så det skulle också kunna vara ett tecken på att du har järnbrist. Har du kollat dina värden? Domningar i händerna ska du nog kolla upp tycker jag. Det kan ju vara karpaltunnelsymptom, men det är annars en krämpa man brukar vilja ha koll på som jag förstått det. 

• Vi 5

Är det förresten någon här som använt babynest? Jag funderar på om det skulle vara praktiskt, både i vår säng men även när man vill flytta bebis mellan tex soffa och säng osv. Våra har ju varit så extremt lättväckta så de har eg inte gått att flytta alls. Om man ska ha det i vår säng skulle jag dock helst vilja kunna ligga och amma utan att behöva lyfta i och ur bebis och det står på att man ska kunna ligga och amma "på kanten". Men funkar det verkligen? Jag har annars haft en liten filt under som jag "dragit/lyft" för att flytta barnet ifrån mig efter amning på natten.

• Vi 5

Uppi, egentligen tyckte jag mest som du med att det var fint av andra att våga fråga och jag var tacksam att så många ville prata om det med mig. Så det lät kanske lite dumt när jag skrev medlidande, men det fanns några "damer" på en annan avdelning som liksom trängde sig på på ett lite obehagligt närgånget sätt som säkert var omtanke men som blev kvävande och det kändes inland som att de ville pressa mig till att börja gråta i personalrummet. Har fortfarande lite svårt för särskilt en av dem.

Zenobia, låter ju fiffigt med hundkorgsvariant jag har sett en variant där man kan fälla ner sidorna, den heter bedinbed och verkar mkt praktisk just för amningen, men den är svindyr!

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8