• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Mosing, det är skönt när man känner att det är bra för barnen. Jag tänker som du där att det viktiga är att hålla ihop barngrupperna med varandra så att de kan bygga stabila relationer och knyta pedagogerna till resp grupp så att barnen kan knyta an till dem. Det gäller ju även större barn. Man vet tex att mobbning ökar när man bryter upp grupper. Då behöver barnen positionera om sig i förhållande till varandra och blir mer otrygga innan det nya sätter sig. Bra hos er också att det finns möjlighet att knyta band till andra barn, ökar ju möjlighet att finna kompisar man passar med.

• Vi 5

Kate, ja visst är det galet, jag tycker också att det är galet både m tanke på miljö och även att det ju skulle påverka ens ekonomi. det roliga är att det är Es bästis föräldrar och de struntar i det Hon springer också ibland ist vilket jag tycker är fantastiskt kul efter den åthutningen. Stackare med alla krämpor redan, men jag tror som Stramalj att det kan bli lite bättre tom, livmodern kan resa sig lite till så att trycket minskar. Tror även att hormonerna där någonstans avtar lite. Hoppas även på minskat illamående mitt har släppt mellan v 20-24. Men nu är det tyvärr tillbaka, det kan ju vara allt penicillin, järn mm som jag behöver stoppa i mig, men det kom tillbaka de andra gångerna med.

Jossan, Ida blir jättefint, men jag kan förstå att det känns lite sorgset när man önskat något annat.

Asap, gulligt namn!

Uppi, tack denna natt var bättre, jag får fortfarande sd bara jag försöker vända mig, men tycker att de är mildare och släpper fortare. Har läst på lite om infektion och risk för för tidig födsel. Antibiotika verkar viktigast för att minska risk så det är skönt att jag tycker den verkar hjälpa. I övrigt är jag tacksam att bebisen rör sig så tydligt och ofta att jag sällan hinner bli orolig för den.

• Vi 5

Milla, nej jag vet att du har rätt och det vet förmodligen förskolan med, och de kan ju inte tvinga till sådant. Så i de frågorna är det mer deras inställning som blir jobbig. De poängterade tex för bästisens mamma att bil var snabbaste vägen mellan jobb och förskolan och att hon borde tänka på sitt barn och även på de andra barnen. Dvs att det blir fler barn i barngruppen längre tid än nödvändigt pga hennes cyklande...

• Vi 5

Resande, åh jag önskar dig så mycket sömn som bara går! Finns någon plan för att du ska kunna sova något nu på dagen!? Håller tummarna att du får lite ork och att allt blir prima. Vilken v exakt är det nu?

Kaz, vad bra med skola som tänker till!!! I natt var det så skönt att jag bara vara uppe och kissade 2 gånger på natten istället för som senaste en och en halv veckan 6, 7, 8 gånger. Känns som att jag sovit väldigt djupt också, några timmar i taget, jag är helt mosig. Färre sd och förvärkar, men hade ett par starka igår som jag fick andas igenom och maken fick lite panik. Men det lade sig.

Snow, ja just det draget gillar vi inte, men personalen är jättebra med barnen och månar mycket om dem plus gör väldigt mycket bra och roliga saker med barnen. Om man är välvillig kan man se förmaningarna om tider som omsorg om barnen. De ser verkligen varje barn och har hjälpt E som har haft svårt att stå på sig tex att kunna göra det. De har ju också som sagt mkt mer personaltätt och är aldrig sjuka, om de är det så lägger de på timmar på de två som jobbar minst.
    Just nu bygger de och barnen om massa på gården och alla barnfår vara med och tycka till hur det ska bli och hjälpa till att tex bygga garage och tvättstation till trehjulingarna.
    Hur som helst så känns det som att valet är ganska lätt konstigt nog. Jag är med i föräldrarådet och vet många föräldrar som är irriterade på detta med tiderna, men ingen vill flytta sitt barn för de är så nöjda med verksamheten så man sväljer det. (och vi i föräldrarådet h a r pratat med dem om tiderna förstås, men de bara mässar att de tänker på barnen, att barnen behöver vara med sina föräldrar och syskon osv).

Kate, åh så kul med sådan fest, hoppas fogarna är snälla mot dig nu efteråt!

• Vi 5

asap, det säger alltid maken, att det är konstigt att de inte verkar tycka att deras egen verksamhet är tillräckligt bra...Det har han ju rätt i. 

Elsis, vad besvärligt att de ringer och frågar. Vi får kanske klura ut något älg-svar till dem  

Cilla, vi har aldrig provat att sälja något så jag har ingen aning om vad som funkar. Vi funderar på att försöka sälja vår extra kyl och frys som fanns sedan förra ägaren och nu tar plats i garaget. Men vi har så dålig koll på hur man gör och "hur jobbigt" det är så vi bara går och drar på det. 

Resande håller tummarna för lite vila några dagar!    

Jag känner mig lite nere för att jag hela kvällen haft onda sammandragningar och nu bara kan ligga i soffan. Jag tycker ju att jag tagit det lugnt i dag och vilat, men kände mig ju mycket bättre idag, så jag har nog ändå grejat lite smått med lite matlagning, lite tvätt och så. Kanske blev det för mycket eller så skulle det blivit sä här ändå. Jag tycker inte de stämmer helt med beskrivningarna, första sd kom när vi skulle äta vid 17, den gjorde så ont och var så ihållande att jag lade mig och försökte vila, först 35 minuter senare började det släppa. Det står överalltatt de ska vara några minuter, så jag blir inte helt klok på det. men det är mer som sd än förvärkar denna gång tycker jag.

• Vi 5

Älgen, gulliga du! Precis så sa den bm som tog emot mig på förlossingen i torsdags. Jag kände mig så dum som var där och samtidigt så orolig så jag började störtgråta när hon började med att säga att hon hade hört på mig i telefon att jag var orolig. Så hon ville poängtera samma sak som du...
    Hon sa också innan jag gick att det var viktigt att jag inte drog mig för att ringa vid minsta lilla, inte bara för att det faktiskt kan vara riskabelt nu, utan även för att man inte ska behöva gå runt och oroa sig! Och jag vet ju det och skulle lätta säga det till vem som helst, men ändå är det så svårt. Jag tror nog att jag kommer att klara att ringa om det är så att jag behöver. Maken är också med och pushar lite nu, han vet ju hur jag är och när det nu gäller har han verkligen tagit allt på stort allvar. Bokat av alla jobbresor, åkte och köpte skötbord i dag, underhåller E osv. Det är  en lättnad bara det. Och nu tjatar han om att jag ska lägga mig  Det hör inte till vanligheterna... 

• Vi 5

Resande, Jobbigt med lilla P, det är nog så att P känner av att det är stora förändringar på gång. stackare som har svårt att sova när du verkligen skulle behöva det! Jag har också svårt att sova, rastlösa ben så jag blir tokig och mår så illa och har ont i magen (av penicillinet, tror jag). Och så ont i ryggen av att ligga med. Jag ska göra mitt bästa för att vila mer i veckan.

• Vi 5

Firren, vad roligt att hon har koll på det! Väldigt gulligt!

Resande fick du sova något!?

Uppi, ja då kunde vi ha pratat. Blä för mens, inte kul alls om det blir så Hoppas besöket hos psykologen blir bra även fast du sovit så lite!

E har blivit sjuk, vaknade och grät vid 4 för han hade ont i halsen. Feber har han med. Maken kommer snart hem för att jag ska kunna vila, men E har varit så hängig så vi har legat framför TV, dator och iPad. Inga sd (nästan) hittills idag. Skönt!

• Vi 5

GHP, nja det är ju det som var lite oklart. på mvc sa hon ju först att jag skulle ta det lugnt, ligga mellan varven, men ändå kunna göra lite saker. På förlossningen sedan sa läkaren där att jag skulle ta det extra lugnt (inte anstränga mig överhuvudtaget) åtminstone över helgen, eftersom undersökningen kunde reta upp det och eftersom vi väntade på att penicillinet skulle minska sd. Så eg är det lite oklart hur jag nu ska tänka. Kände att jag inte frågade ordentligt dumt nog. Men jag ska till bm på ons morgon så jag frågar då. Idag har jag haft väldigt få sd iaf!

Uppi, det låter som att du kommit en bit på väg i sorgbearbetandet! Det gör mig glad! Det kan ju vara bra att vara beredd på lite bakslag, men det betyder ju i så fall inte att allt "jobb" du gjort nu var förgäves. Det är lätt om man får bakslag att tänka att man är tillbaka på ruta ett, tycker jag, och så är det sällan. Kram

Förlåt att jag klagar hela tiden, men jag står knappt ut, jag mår så fruktansvärt illa, jag får knappt ner något alls. Äter ju massa olika tabletter med olika intervaller, vore det inte för dem skulle jag nog stoppa fingrarna i halsen. Det är helt olidligt. Kanske är det allt stillasittande/liggande med. Magsjuka verkar det inte vara, så mest tror jag det är penicillinet.

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8