• Vi 5

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Asap, tack för omtanken, tyvärr är jag rätt säker på att de verkligen är tillbaka,blåsan värker hela tiden, måste kissa jättofta och då värker blåsan än mer och har fått onda sammandragningar. Lämnar odling på mån.

E har nu sovit över hos bästisen och det gick jättebra! Det är första gången han sover utan båda oss föräldrar och han har eg bara varit borta någon timme hos just denna kompis tidigare. Dessutom har jag bara varit borta någon enstaka gång. Det var faktiskt lite jobbigt för mig, det kändes så tomt hemma och jag kunde inte låta bli att tänka på hur det var när A dog och vi plötsligt var utan barn. Det var så fruktansvärt tomt. Jag kunde knappt sova alls. Men han hade haft det toppen och de gulliga föräldrarna (som inte visste något om min vånda) skickade flera sms med "rapporter" och även bilder som underlättade lite. Nu när han är hemma igen har jag sovit en liten stund med.

• Vi 5

Roliga namnförslag

MrsFirren, det är säkert så att han inte förstår, och att det är något som är lockande för honom med det beteendet. Jag skulle tro att det bästa är att inte ge så mycket uppmärksamhet åt det, utan försöka vara steget före (lättare sagt än gjort) och försöka förhindra. Samtidigt säga nej för att markera. Genom att inte uppmärksamma för mycket är chansen större att beteendet inte blir förstärkt.
    Att förklara varför man inte ska putta och så kan man göra med, men här får man nog tänka att i just detta beteende fungerar han som ett mindre barn. Och innan barnet "är där" i utvecklingen vet vi ju hur svårt det är med annat än avledning och att undanröja faror.
    Jag tror dock att man kan försöka med lite sociala berättelser och därigenom öka chansen till förståelse för situationen. Även förstärka alla situationer där det går bra förstås!

• Vi 5

Elsis, ja det kan ju räcka för att det ska kännas tomt! Jobbigt med svärmor där igen. Samtidigt som det ju är bra att det är ordnat med barnvakt förstås.

Milla, vi har vänner med barnen Melker och Pelle. Gulligt!

• Vi 5

Älgen, såg ditt meddelande nu med, det kan ju absolut vara åldern med som du säger. Sedan tänker jag att olika barn kan ha olika förutsättningar att förstå konsekvensen av beteendet och även olika förutsättningar att klara av att låta bli att utföra en handling. Om det är mer av att det är svårt att låta bli är det nog bara att fortsätta nöta in, och att verkligen uppmuntra och förstärka alla beteenden som är i rätt riktning. "Såg du vad glad han blev när du..." Osv.

• Vi 5

Älgen, ja ibland tar det ju ett tag... Tack det är sådär, svårt att sova när man är kissnödig och har ont...

Och om jag ska beklaga mig lite mer har det dykt upp en nygammal stor grej på jobbet som jag inte kommer ifrån som bidrar till att jag inte kan sova. Jobbar på olika lösningar, men kommer inte undan det riktigt. Som det ser ut nu skulle jag tom behöva jobba en del även under föräldraledigheten, men om jag jobbar på nu med att lära upp andra kanske jag kommer undan det iaf. Lite rävsax-känsla nu. Det dök upp i fredags em så jag ska bolla med lite kollegor nästa vecka.

• Vi 5

Resande, för mig har det startat med värkar båda gångerna (ihop med liten blödning och lite slempropp). Då har jag inte haft några direkta förvärkar utan direkt "riktiga" 1-2 minuter långa och starka. Med kanske 10-20 min emellan först. Du kanske kan kolla om något verkar hända, dvs om du öppnar dig? Låter jobbigt!

Kate, jag tänker precis som du att det blir nyttigt för E att få dela uppmärksamhet. Vi försöker tänka på att han inte alltid ska få saker på sitt sätt, på en millisekund men det kommer ju onekligen bli skillnad. Sover ni kvar hela natten hos M då när ni går över?

• Vi 5

Resande, jag säger som Stramalj och jag tänker att du kan ha kommit längre i värkarbetet än du tror. Dumt för er alla om det går fortare nu än ni tror... Har ni barnvakt klar?

• Vi 5

Resande, vad jobbigt med det rådet, om alvedonet och vilan inte gör skillnad tycker jag ändå du ska ringa igen och stå på dig om koll! Det tar ju inte lång tid för dem att se hur långt du kommit. Jag förstår att det känns jobbigt, (jag har ju själv svårt för det) men tänk om det är mer på gång än ni tror! Kram till dig!

• Vi 5

Resande, hoppas att någon annan svarar nästa gång! Jobbigt med dubbeltydighet! Skickar över lite mer pepp att stå på dig att få en koll! Och ta med bb-väskan Tänker på dig!

• Vi 5

Resande, så bra gjort! Hoppas nu på bra bemötande! Om det inte är på G så får du veta det och då är det värt att åka in och kolla att allt ser bra ut! definitivt! Och om det är på G så är det, och då är det också bra att du kommer in! Fortsätter tänka på dig

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8