Inlägg från: chiqita |Visa alla inlägg
  • chiqita

30+ som väntar/har fått syskon, del 8

Blärk... Den här dagen hade kunnat sluta bättre... Hoppas jag får sova lite i a fall.. :-/
    Altså, räknas det till hyperemesis även om man får i sig något ätbart, fast det inte är säkert att man får behålla det man fått i sig varje dag... Någon som vet..?

• chiqita

Fy fasen.. Tror det blir ännu en mardrömsnatt och har mått päck hela dagen.. Känns tyvärr som mitt illamående har tatt ytterligare ett steg.. Måtte det bara vara en frisk bebis som kommer ut i April. Jag vägrar gå igenom detta en gång till.. Syskonlängtan finns ju där men jag pallar inte detta fler graviditeter...
    Flåt mitt negativa inlägg..

• chiqita

Grattis Zenobia!!!

(¯`°? Vår snutta kom 2/7-09, Skrutt*n 5/4-2012..? *kärlek* ?°´¯)
  • chiqita

Pysslig: haha, kan lova dig att det inte blir ngn trea här hemma, inte med mig som gravid i a fall. Sa till mannen igår att vill han ha fler barn får vi adoptera för jag vägrar att må så här igen

• chiqita

I morrn ska jag träffa BM för första gången. Gruvar mig då vi ska vara där tidigt och det brukar aldrig vara en bra kombination med mitt illamående.. Slapp i a fall må illa igår, idag återstår att se hur det blir med. Får bara hoppas att morgondagen blir en bra dag..
    I morgon är det också 2 veckor sedan vi gjorde mkp och i absolut bästa fall får vi svar tidigast då, men det kan dröja upp till 2 veckor till.. nedräkningen har börjat..

• chiqita

Hoppar in och delar med mig av gårdagens matkreation - den gick även ner hos mig och Agnes älskade den

Teresias fisk- och potatisgryta med scampi 4 pers
    (Total koktid ca 20 min)

4-6 bitar torsk tinade, skurna i lagom munsbitar
    15-20 scampi
    5-6 potatisar (skalade, tärnade i munsbitar)2 morötter (skurna i små slantar)
    1 liten gul lök, hackad
    1-2 vitlöksklyftor, hackade/pressade
    2 tomater, filéade, hackade (tillför syrlighet)
    Citronsaft efter smak
    1 och 1/2 fiskbuljongstärning (+ 0,75 dl vatten)
    0,5-1 dl matlagninggrädde, alt creme fraiche
    2-3 msk maisenamjöl till redning
    citronpeppar
    skärgårdskrydda
    salt

Bryn lök, morötter och vitlök i lite olja i en stor gryta. Häll därefter över blandningen i en annan behållare så länge. Lägg i buljongtärningarna och vattnet så de löses upp. Ha i potatisen och låt koka en 9-10 minuter. Blanda i morotsblandningen och tomaterna. Häll på matlagningsgrädde, citronsaft och låt koka upp igen.

Blanda under tiden ut maisenamjölet med lite vatten i ett glas så det blir flytande. Häll ner i grytan under omrörning. När fem minuter kvarstår lägger du i fisken och låter den sjuda (ligger den för länge blir den torr och trist). Krydda och salta grytan efter smak. Doppa i scampin precis innan du lägger upp så de blir lite varma, men koka inte såsen med scampin i, då blir den seg.

Servera gärna med ett glas vitt eller citronvatten.

• chiqita

Fiji: Uff så illa! Hoppas du blir bra med antibiotikan och att inte amningen blir för drabbad av medicineringen. Kram!

• chiqita

ja jag vet inte om det blev så naturligt men fick plötsligt något syrligt i munnen när jag åt och trodde det var löken som blivit "citroniserad" innan jag kom på att det var tomaten som smakade så. Möjligt att den sög åt sig citronsyran lite extra. Gott var det i a fall. Tyckte det var smart att blanda i potatisen i grytan också i stället för att ha vid sidan av, så slapp jag koka två kastruller
    Läste ett annat recept med cayennepeppar i men valde andra kryddor istället. Som gravid har jag fått mer eller mindre dille på citronpeppar i allt jag lagar  

• chiqita
    Johanna: tråkigt med E och puttningar men jag tror att det är helt normalt i utvecklingen. Agnes har börjat att hon ska som slåss med papper, mjukdjur eller vad som finns till hands. Hon har ju inga syskon, än, som kan ta uppmärksamheten i från henne, bara en mamma som alltid är tråkig och sitter i soffan och mår dåligt hela tiden.. Det bästa är nog bara som andra sagt att prata om det och förklara att det inte är sådant man gör och förhoppningsvis gör dagispersonalen det samma.

Ego: I dag har vi träffat BM och fått höra hjärtat. Hon hittade hjärtat på en gång, i mitten i magen, vilket kan förklara varför jag känt fladder både lite till vänster och höger sida om naveln. Har en supertrevlig BM och det kändes så bra att vara där.
    Morgonen började dock med att jag fick kasta mig ifrån frukosten in på toaletten. BM verkade lite förvånad och orolig att jag mår illa fortfarande. Inte orolig för barnet men för mig. Tror hon lugnade sig lite när hon förstod att jag hade läget under kontroll trots allt.  

• chiqita
    Fiji: Åh vilket fint meddelande... Blir ju riktigt rörd Kyss Alltså när jag är mitt uppi det värsta måendet och när jag inte får i mig någon näring eller speciellt mycket sömn tror jag att i a fall min man uppfattar mig som ett litet pessimistmonster.. Men så snart jag fått i mig i a fall lite energi och sömn så märker jag en enorm skillnad på mig själv. Så, jo då, jag försöker se de ljusa sidorna av tillvaron när jag orkar, men jag skulle nog behöva ta en lååååång funderare innan jag ev gick igenom en grav igen. Går det inte vägen den här gången så kanske kanske jag kan tänka i de banorna igen, men helst inte, i a fall inte som jag känner nu.
    Hoppas också på positiva besked, går nog inte många minuter utan att det flyger förbi mina tankar.. Att få höra hjärtat slå idag hjälper mig dock att både vara och tänka positivt.

Lena: Oj har missat varför man inte ska äta scampi.. fast det kanske är lika bra eftersom jag hellre får i mig scampi än vanliga räkor, men jodå, räkor går också helt fint att lägga i grytan

Svar på tråden 30+ som väntar/har fått syskon, del 8