Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Tygblöjetråden 24

Salt Groda skrev 2011-08-30 22:45:27 följande:
    Måste fråga er också, är era vikisar kvadrater? Blir tokig när jag ska provvika mina, de är så rektangulära, svårt att få till det. Imse vimse har liksom fluffat ihop sig mer åt ena hållet. Måste man stryka dem eller?
    De andra vikisarna jag har ÄR rektanglar helt enkelt. Irriterande. Funderar på att klippa bort en bit och sicksacka kanten så de blir kvadratiska. Är det en bra idé tro?

Jag tycker inte det har spelat så stor roll att blöjan inte varit helt kvadratisk. Det fungerar bra att vika den ändå. Men tilltalar det ditt sinne för ordning så kan du såklart stryka eller sy om dem
  • johlinn

Jag köpte några fb i xs och de var helt underbara! De enda som satt perfekt på min lilla lilla bebis Men, för de flesta normalisar är det en helt onödig storlek och S fungerar utmärkt.

• johlinn

telgebo - vad du ska tänka på när det gäller tvättmedel står nog i första inlägget om jag minns rätt. Det är viktigt att det inte är för mycket tvål i tvättmedlet. Du ska inte ta för mycket och inte heller för lite tvättmedel. 2 tsk - 2 msk beroende på hur stor maskin du har. Jag använder tvättmedel från ocean, bastvättmedel, utan fosfat och utan zeoliter.

Stryka vikblöjorna verkar avancerat och lite onödigt. Kanske att det behövs om du tumlar dem, men vikblöjor hängtorkar snabbt, över natt oftast, och hängtorkas de behöver de definitivt inte strykas. Prova och se!  

• johlinn

jag använder ecosofts tygbindor och har gjort så i fyra år. Det är oerhört smidigt att bara lägga dem i blöjtvätten. Jag kan inte ha menskopp pga superkänsliga slemhinnor...

• johlinn
    telgebo skrev 2011-09-01 19:27:09 följande:
    Frågan är bara hur många tygbindor man kan tänkas behöva. Jag minns knappt hur länge jag hade avslag förra gången, men 1 månad var det nog om jag minns helt fel.

Kan ju precis som du skriver variera lite med engångsbinda på natten när man ska iväg och ha tyg på dagen hemma. Kan man tvätta tygbindorna med vikblöjor och blöjbyxor?

Ja, de går jättebra att tvätta tillsammans med blöjor!

Jag har haft jättemycket problem med klåda, smärta, svamp och allt sådant har försvunnit sen jag började med tygbindor! Rekommenderas!!  
  • johlinn

vi har pulpåse till att ha ute och när vi är på landet. Hink hemma.

telgebo - då rekommenderar jag att du provar tygbindor på slutet av perioden, det tror jag du skulle må bra av  

Florentina - jag är jättenöjd med mina bumgenious och har köpt många. Det är något med avtalen som gör att de inte skickar till länder med egna försäljare och det kan jag förstå. Ioch med att storbrittannien inte har moms på blöjorna blir ju konkurrensen orättvis.   Jag är jättenöjd med servicen hos barnshop och kan rekommendera köp där även om priset blir högre än i uk.

• johlinn

vi har hink utan lock - utan lukt skrev jag först, men det stämmer ju också, det luktar inget

• johlinn

Florentina - jag vet, det är många märken som inte har de reglerna. Men förmodligen har företaget som säljer blöjorna i sverige ett avtal med tillverkaren som gör att det inte går att köpa dem utomlands ifrån.
    Låt mig gärna veta hur Poops-blöjan fungerar
    Jag har även köpt fyra thirsties från kittykins och de är jag jättenöjd med!!   

• johlinn

orion -- vi kör med engångs på natten. Men de gånger vi provat bg på natten har vi kört med dubbla inlägg eller med ett vanligt inlägg och en bambubooster och det har fungerat toppen.

Svar på tråden Tygblöjetråden 24