Tygblöjetråden 24
Ronjas - vi har torkrum i tvättstugan i källaren. Men det har inte alltid hunnit bli torr där, så då har jag hängt i lägenheten, på dörrhandtag, stolsryggar, soffan.
Ronjas - vi har torkrum i tvättstugan i källaren. Men det har inte alltid hunnit bli torr där, så då har jag hängt i lägenheten, på dörrhandtag, stolsryggar, soffan.
Jag tvättar inte alltid fulla maskiner längre. Det går åt mindre blöjor nu och jag orkar inte alltid hålla på o skölja upp o hängtorka innan tvätt som jag måste göra om det går längre än 3-4 dagar innan tvätt.
kaffemoster - jag sköljer bajsblöjor fortfarande, det är löst och kletigt bajs som inte alls vill halka ned fint i toaletten. Det mesta kommer i toaletten numera, men det som inte gör det behöver sköljas av blöjan. Sen sköljer jag och hänger på tork som jag sagt tidigare när jag vill tvätta mer sällan än var tredje-fjärde dag.
Det torkrum där vi torkar blöjorna är väldigt litet. Så om jag fyller på med lakan, handdukar eller andra stora grejer får det inte alltid plats att torka bra. Men ibland så fyller jag på med annat.
Viena - bajsexplosioner är bara en av de nya spännande sakerna som händer när man får bebis... amningsbajs är jättelöst, ser ut som keso ungefär fast gult och lite rinnigare. Och det kan komma massor av det på en gång. Så läckagerisken är ganska stor där i början om man inte har blöjor som passar bra. Och raka inlägg håller inne bajset sämre. Bäst för o hålla inne bajs tycker jag är frottéblöjor, gärna formsydda med lite resår i benen.
I övrigt håller jag med om att man inte ska köpa för många av en sort innan man provat. Alla barn är olika och alla föräldrar med.
kamelu - vi har inte hittat nåt alternativ som fungerar på natten på somrarna när det blir varmt. Blir rött och prickigt oavsett vad vi testat. På höst-vinter-vår fungerar det som tygtiger skriver ovan men vi kör engångs på natten. Mest för att vi har tillgång till blöjor pga barnets diagnos och det känns smidigt med tunna blöjor på natten.
Dock läcker de j-vla plastiga äckelpampers som vi fick förra gången så fort de hamnar bara lite fel på eller han kissar mer än annars, hoppas på bättre passform på libero även om de är omgjorda, de gamla fungerade ju jättebra för oss som nattblöja. OT jag vet...
Det BLIR bylsigt om en blöja ska hålla en hel natt, särskilt för större barn tycker jag. Svårt att hitta pyjamasar som sitter bra över stora blöjbakar.
zauzz - zeoliter sliter på tvätten. Blöjor tvättas ofta och slits därmed mer än vanliga kläder. Zeoliter är inte alls farliga att använda, men eftersom jag hittade ett zeolitfritt fosfatfritt tvättmedel så valde jag det, det heter Ocean bastvätt.
Ronjas - tänker att man kanske kan prova en omgång sköljning i badkaret? Kanske är väl meckigt.
Hur mycket bakpulver hade du i, jag har ibland kört i en hel påse bikarbonat i tvätten för o få bort lukt och det är ju mer koncentrerat än bakpulver.
Surt att de inte har extra sköljning, finns det förtvätt? Det ger ju också en extra vattenmängd!
Jag sköljer bajsblöjor, har alltid gjort. Även amningsbajs Men det är som med det mesta här i världen - valfritt!!
telgebo - jag har använt tygisar från start. Ca 24 blöjor är bra att ha, då kan man tvätta ca varannan dag i början, var tredje efter ett tag. jag har inte haft extra inlägg i början, kört mestadels med pocket onesize, till viss del formsydda och vikisar.
telgebo - Jag tyckte det var rätt krångligt i början att få in hela vikblöjan in i blöjbyxan. Så vi gick ganska snart över på o använda pockets mestadels. Fast att ha många vikisar är ALDRIG fel, de är suveräna till så mycket! Just nu när min kille är 3 är det toppen att ha så många trasor att torka golvet med, det åker ut minst ett vattenglas i trots per dag här.
Jo, du har räknat rätt där! Jag använde något fler blöjbyxor i början då det ofta kom bajs på för oss, men det varierar nog från barn till barn.