Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Tygblöjetråden 24

telgebo - i princip fungerar det som du skrev ovan. Bara det att blöjan är stor och barnet är litet i början, så det är inte bara o knäppa byxan så är det färdigt, utan man måste peta till och fixa lite för o få in all blöja innanför blöjbxyan. Navelstumpen kan man skydda genom att vika ned blöjan den första tiden. Det blir större blöjbakar med tygblöjor men jag kan intyga att barnet inte tycker det är obekvämt

Limpvikningen fungerar enligt mig bättre till äldre barn där bajset är fastare och inte halkar av lika lätt. 

Du kan köpa vikisarna från jysk och blöjbyxor från nåt annat märke, det går bbra. Ja, blöjorna ska gärna förtvättas ett par gånger, men de behöver inte strykas.

Det känns som en djungel innan, men hav förtröstan, när bebis kommer ut kan du prova dig fram och hitta det som fungerar bäst för er! 

Kaffemoster - jag har först nyligen hittat drakvikningen och tänker att om jag bara provat den tidigare kanske jag använt vikisarna mer - så enkel, så praktisk!!!     

• johlinn

fleecefilt är inte ett inlägg som suger upp utan något man kan ha som torrskikt överst i blöjan.

Jag förviker drakvikningen så att det går snabbt o få på blöjan på skötbordet. Har provat snappi, men den ger mig inget, tycker det är lättare utan! Men så ligger min kille hyfsat still fortfarande.   Blöjbyxan håller fast blöjan tillräckligt bra!

• johlinn

Vi använde enstaka tygblöjor på sjukhuset efter några dagar eftersom bebis fick fula sår av pampers på en gång. Det var dock efter barnbecket.

• johlinn

telgebo - inga konstiga kommentarer, de flesta var mer nyfikna. Barnet var aldrig på BB, först 3 dagar på neonatal-intensiven och där höll de honom med blöjor, sen låg vi ca en vecka på en vanlig avdelning. Där varvade vi lite med tygblöjor och engångs. Tyvärr kan jag tänka i efterhand då såren han fick då inte läkte på flera månader. Stackars barn...

två dygn - ca 15 blöjor?  

• johlinn

telgebo - det kom bajs hela tiden och huden fick aldrig vila. det tog månader av salva, luftning, salva och luftning innan det blev bra.

• johlinn
    johlinn skrev 2011-08-28 20:30:13 följande:
    telgebo - det kom bajs hela tiden och huden fick aldrig vila. det tog månader av salva, luftning, salva och luftning innan det blev bra.

vet inte med säkerhet, men tänker att det kanske kanske hade gått bättre med tygblöjorna som inte är lika täta.
  • johlinn
    telgebo skrev 2011-08-28 20:30:27 följande:
    Hur ofta byter ni blöja dagtid resp nattetid? Antar att det är tätare byten när man använder tygblöjor än engångsblöjor.

när vi fått ordning på bajset har vi inte bytt oftare med tyg än med engångs. Det går bra o låta blöjan sitta i 3-4 timmar oftast om han inte druckit extremt mycket.
  • johlinn

telgebo -- ja det var helt fruktansvärt, jag grät varje gång jag bytte blöja ett tag. Sen vande jag mig sjukt nog.

nej, i början när han var nyföding bytte vi minst en gång i timmen dagtid när vi var hemma eftersom han som sagt bajsade typ hela tiden...  

• johlinn

jania - vi har kört engångs på natten nästan hela tiden! Och jag känner att det fungerar så bra att det fortsätter vi med 

Svar på tråden Tygblöjetråden 24