Emetofobernas tråd 5
Middiz,
När det är som värst fortsätter jag leva som vanligt i den mån det går. Jag har varit öppen med min fobi med mina barn från det att de var stora nog att förstå. Jag tänker som du att de måste få leva. Mina äldsta två barn går i skolan nu, i årskurs 5 och 7. Det är rätt skönt. Jag vet att jag inte kan hålla dem hemma om det går något "skit" någonstans. När de var mindre brukade jag ropa till dem " kom i håg att tvätta händerna ofta i dag, det går mkt "skit" nu. " Numera påminner jag dem inte ens. Jag försöker tänka att de är värda en så normal barndom som möjligt fastän jag har fobin. När jag är som mest orolig tänker jag att jag varit mamma i 13 år och klarat 13 magsjukesäsonger som förälder. Även om vi inte drabbats varje år, har vi ju utsatts och var gång har jag ju överlevt trots ångest. Har jag klarat mitt föräldraskap i magsjuketider i 13 år ska jag baske mig klara denna säsong med. Trots allt kommer ju våren tillslut och sommaren igen. När det är som värst tänker jag då på vad vi klarat hittills och att har vi klarat det är det klart vi klarar allt.
Den allra bästa stöttning enligt min mening är att få lov att berätta för någon när skiten mot all förmodan når hemmet och man har panik. Att få berätta att nu har jag drabbats i mitt hem och jag är livrädd. Att kunna berätta för någon annan som förstår precis vad jag går igenom. Jag vet att ingen kan garantera att jag inte smittas och att skriva gör inte att situationen ändras. Dock innebär det att jag får lite utlopp för känslorna/fobin om jag får uttrycka dem i ord. Appro på rätt eller fel peppning. Om någon tycker det är obehagligt att jag skriver här när dottern eller sönerna insjuknat och att det ger dem mer ångest, så låter jag givetvis ändå bli. ( SME forumet finns ju ändå för sådana situationer om så skulle vara. )
Känner fortfarande ett lugn.