• Avelyn

Emetofobernas tråd 5

middiz skrev 2010-11-05 08:22:53 följande:
    Lollisen, det ligger något i det du säger..
    När jag hade en lugn period i tonåren (var aldrig magsjuk heller) så tänkte jag aldrig på att bli smittad av magsjuka..jag levde precis som vanligt.. Hade tom två olika kassajobb och ett jobb som säljare, vilket betydde att jag åkte runt till MASSA olika affärer och plockade varor mm...och jag blev aldrig sjuk!

Det är först nu när vi fick stora dottern och blev smittade av svägerskan 5 ggr på en säsong som jag blev verkligen livrädd för att få det (var det visserligen när jag var liten också men sen glömde jag liksom bort det eftersom vi inte hade magsjuka på många, många år!)
    Hade hon inte smittat oss så många gånger med flit hade jag garanterat inte varit så överdriven nu.
    Ibland kan jag verkligen bli väldigt bitter och arg för jag är en sån hemsk människa så jag tycker att det faktiskt är hennes fel att jag har blivit som jag har blivit...
    Smittade hon er med flit ? !!!
  • Avelyn
    middiz skrev 2010-11-05 13:38:49 följande:
    Japp... alla 5 gånger!! Första gången vi blev sjuka fick jag bli inlagd på sjukhus pga uttorkning, när hon fick veta detta bara skrattade hon och sa att hon inte trodde att dom var sjuka för hon hade ju bara spytt en gång?!
    Kanske inte är så konstigt att jag har ångest varje gång vi träffar dom?
    Fy..ja jag skulle också haft ångest av att träffa en sådan människa
  • Avelyn

Min fobi är lite triggad i kväll. Känner viss oro. Dottern har varit bubblig i magen, släppt sig mycket under kvällen. Hon har ätit som hon ska. Nu innan hon skulle lägga sig klagade hon över huvudvärk. Fick alvedon. När hon väl låg i sängen sa hon att magen kändes konstig. Jag gav henne en banan i sängen. Hon ligger där nu och äter banan. ( Struntar i att hon nyss borstat tänderna ) Hon har huvudvärk ännu. Tror ni det finns risk för magsjuka i natt ? Hon gick på dagis senast i torsdags. Efter detta har vi inte umgåtts med någon och heller inte varit i väg på så mkt affärer och dylikt. Om hon fått något från dagis, borde hon insjukna i natt då ? Det går inget på dagis just nu efter vad jag hört annat än förkylning.

Usch.. hatar att känna oro.

• Avelyn
    zasata skrev 2010-11-06 20:46:21 följande:
    Kanske svalt snor? äter hon är det ingen fara :)
    Hon är inte det minsta snorig, så något sådant är det nog inte. När jag kollade till henne nyss hade hon smugit ned och hämtat sitt lördagsgodis och smygåt under täcket. Kan man slappna av när barnet är så pass att hon vill äta gott och blandat i smyg ? I normala fall hade jag sagt att hon får äta det dagtid och inte nu med tanke på tandtroll. Jag var dock snäll och låtsades inte om att hon åt gotter nu. Om hon inte är på topp kanske hon behöver det

Tror jag ska vara upp extra länge i natt för säkerhets skull. På något vis kan jag slappna av mer när klockan passerat 23...
  • Avelyn

Jag hatar den här fobin

Mina söner har varit på " annan ort " på höstlovsfirande med sin pappa. De åker dit varje år vid den här tiden. Nio gånger av tio kommer de hem med magsjuka därifrån. Jag förstår inte hur de bär sig åt. Jag har ångest för detta lov var gång. Oftast har de varit sjuka därborta och kommit hem friska fast utan att 48 timmar gått. Denna gång har deras pappa, bonusmamma och syster varit dåliga men inte pojkarna själva -ännu. Pappan sa att pojkarna ville komma hem hit till oss nu strax. Sedan frågade han om han ville att de skulle sova en extra natt hos honom. Jag sa ja. Jag klarar inte av att sitta upp och vänta på att de ska bli dåliga. Pappan sa att han inte tänkt berätta för mig att de haft magsjuka i familjen eftersom jag är så rädd, men att han gjorde det ändå eftersom jag blir så sur när han låter bli att berätta. Jag tackade iaf för uppriktigheten. Han sa att de alla blev dåliga i måndags efter att ha ätit kyckling. Han tror de blev matförgiftade. Jag själv tvivlar på sanningshalten i detta. Jag har pratat med mina söner i telefon varje dag fram tills i förrgår. Ingen var sjuk fram tills dess. Sådant berättar mina killar för mig. Hela familjen utom mina söner var på Ikea i fredags. Så jag tror snarare de fick skiten därifrån. Jag tror de fick riktig magsjuka. Jag känner mig alldeles skakig nu. I morgon efter skolan kommer mina söner hem. Måtte de vara friska och måtte det inte ta med sig skiten hem till oss. Pappan har för vara att ljuga för mig kring när de varit sjuka etc var gång, de fåtal gånger han berättar att de varit sjuka. Att inte ha kontroll för när var hur, gör min fobi än värre..

Känner mig usel som inte tar emot mina söner nu.. att de får stanna en dag extra hos pappa. Är jag lika usel som jag känner mig ?

• Avelyn
    zasata skrev 2010-11-07 15:21:51 följande:
    Kan säkert vara ikea. är inte så bra mat där som många tror..
    Hoppas ni klarar er.

var på VC idag hon trodde det var gallsten och fick remiss i veckan till ultraljud..

Jag funderar på sköldkörtekn, läser man så passar allt in så bra. Men hur kollar man deT??
    Hoppas du har rätt. Livrädd!

Sköldkörteln ska man kunna kolla med enkelt blodprov om jag inte minns fel. Vill minnas att jag själv fått det kollat för ett antal år sedan.
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-11-07 15:41:14 följande:
    Skall jag kräva det, orkar inte må så här mer att jag somnar överallt och bara är så ledsen..

Ja jag tror du kan vara lugn, men ät lite proviva och bygg upp försvaret lite ut i fall att..
    Ska ta och inhandla proviva i kväll. Tack för tipset
  • Avelyn
    milla2 skrev 2010-11-07 18:35:51 följande:
    imorgon åker min man på tjänsteresa 3veckor.. de har 15tim på förskolan hade ni lämnat eller inte? ingen va sjuk i tors iallafall..  jag kommer va nojjig konstant framöver.. gud hjälp mig från denna fobi kan man säga..
    Jag hade lämnat i fall det inte pågår en stor epidemi av magsjuka där som gör att det sitter lappar uppe om det etc.
  • Avelyn

I måndags var vår dagisfröken hemma. Fredagen innan jobbade hon. På tisdagen var hon tillbaka. Jag har tänkt var dag på att hon kan ha haft magsjuka. Det som är bra, är att jag INTE har frågat. Jag har lämnat min dotter ändå och jag har inte brytt mig om att fråga varför hon varit hemma. Jag har pratat med fröken och varit som vanligt med henne. Jag har inte använd handsprit hemma ens. Känner mig duktig. ( Men lite orolig ändå)

• Avelyn
    felle skrev 2010-11-18 01:08:34 följande:
    p a n i k.
    en kompis till mig satte nyss för handen för munnen på mig, för att jag inte skulle säga vad jag höll på att säga.
    snacka om många "förlåt" jag fick höra.. dumt av henne att ens göra så när hon vet om min fobi, men kan ju inte klandra henne för jag glömmer bort hennes fobi ibland. men ja..
    jag tog handsprit på ett papper och spritade läpparna. tror jag går lite överstyr nu.. men kommer inte kunna sova eller äta på 2 dagar nu.
    hjääälp.
    Förstår obehagskänslan. Jag gillar inte heller sådant. Säkert ingen fara om inte vännen var magsjuk. Otrevlig känsla, men jag tror inte du behöver känna oro för det. Risken att du blir smittad av detta är väldigt liten. Hoppas obehaget släpper så du kan äta i lugn.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5