• Avelyn

Emetofobernas tråd 5

Serendipidy,

4 ggr på en säsong ? Så fruktansvärt! Mina har aldrig haft det mer än 1 gång per vinter. Hemska tanke!

Har förstått att vissa emetofober avstår från barn pga fobin, därför kan man nog säga att vi varit modiga som trots fobi vågat skaffa barn.

Hur länge sedan var ni själva magsjuka ? Jag tror jag var magsjuk sist år 2000 och då bara bakvägen. Jag har inte kräkts av magsjuka sedan jag var 12 år. ( Måtte det inte bli i natt.. ) Barnen har haft var säsong däremot men jag har inte smittats trots att jag alltid är den som tar hand om det som " hänt ".  Denna sista gång fick jag så mkt på mig så jag tror det är kört även om det gått mer än 48 timmar.

• Avelyn
    Serendipity skrev 2010-05-16 22:16:54 följande:
    En bra strategi. Jag har som sagt inlett en ny behandlingsomgång mot detta, men den förra riktade just in sig på att jag inte skulle "glömma bort" att ha roligt själv, att inte låta fobin tränga undan alla tankar på trevliga saker. Typ "Vill du se Greys Anatomy den kvällen så gör det fast ungen spyr rakt på dig" som  psykologen uttryckte det. Hårddraget, men ni fattar.
    Kanske just det programmet gör att man orkar liten bit till ?
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-16 22:39:01 följande:
    Är det bara vi som bor i en tra med en liiiten toa? Min barn är tre år och 8a mån..
    Vi bor en i en 4:a med två toaletter. ( 2 toaletter= min räddning ) Vi har fyra barn..
  • Avelyn

Serendipidy,

Det var inte så många gånger på 20 år heller.

Det blir liksom lite läskigare/ännu hemskare när det gått lång tid. Allt framstår som ännu värre än vad det är. Jag minns inte ens hur det känns att kräkas, föreställer mig det som det värsta jag kan råka ut för i livet. Blir kallsvettig av tanken. Min vän som inte är emetofob säger att det inte är så illa, att det går över så fort. Önskar att jag hade den inställningen.

Barnen tycks inte alls så rädda när de blir sjuka..

• Avelyn
    Serendipity skrev 2010-05-16 23:00:09 följande:
    Ska snart sova. En jobbig period, natten, när man har det jobbigt i sin fobi!! Är det så för er också? Måste bara säga, läste lite bakåt  i tråden ang att smittas _innan_ det bryter ut så har vi flera ggr senaste året varit "utsatta" för detta, dvs att sonens kompisar börjat spy efter vi precis gått hem/träffats på dagis och ingen av dessa gångerna har någon insjuknat. Däremot har han smittats 6-7 dagar efter de har varit sjuka, fast då _hemma hos_ den som varit sjuk. Säkert från ytor i hemmet etc.
    Jag håller med dig. När jag känner av fobin som mest kan jag knappt sova. Natten blir så oändligt lång
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-16 23:01:16 följande:
    usch, borde lägga mig och sova.. men vågar inte- Tänk om sambon vaknar i natt och kräks?
    Hur gick det med sambon ?

Jag är fortfarande frisk men känner mig ännu inte lugn.
  • Avelyn

Känns som om hela Maj månad förstörs av fobin för min del. Kan inte slappna av ännu med magsjukan som dottern hade. Det är 6:e dagen och ingen är sjuk ännu.

Så ringer pappan till mina äldsta två barn. De har varit hos pappa en vecka. Min 10 åring har kräkts (!) Han som redan varit magsjuk för tre veckor sedan. Då han hade huvudvärk med liger migrän nära till att misstänka, han har barnmigrän. Då han hade så ont i magen åkte pappan med honom till akuten för att utesluta blindtarmen. De har ringt nu och de tror det är migränen. Snart kommer sonen hem hit.

Hatar fobin! Min son är jättedålig och jag oroar mig för magsjuka när han kanske har något värre. Känner mig som en usel mamma.

• Avelyn

Hur ser man på bebis om de drabbats av magsjuka ? Min 4 månaders bajsar minst en gång i timmen, men det gör ha annars med. Supersvårt att se. Kräks gör han aldrig, inte minsta droppe och inte nu heller. Glad och nöjd.

• Avelyn
    Serendipity skrev 2010-05-17 19:55:57 följande:
    Om det rinner vattentunn diarré skulle jag misstänka magsjuka. Men annars, nej, det är ju skitsvårt att veta!
    Han har haft vattentunn diarre flera gånger om dagen sedan han föddes. Supersvårt att veta. Han heltidsammas och har konstant diarré. Upp emot en gång i timmen. Det är som sagt inget nytt. Han har alltid haft extremt hög förbrukning av blöjor. Inget bvc brytt sig i eftersom han mår bra och ökar fint i vikt. Vid sådana här tillfällen när det går magsjuka blir man brydd för att man inte märker och inte vet.
  • Avelyn
    zasata skrev 2010-05-17 21:00:15 följande:
    Nu har sambon fewber igen!!
    Skum feber som kommer om kvällarna.

Ska lägga mig på plats framför teven nu. Avskyr nätterna. Dag 6 har snart passerat sedan dottern fick magsjuka. I morgon kommer dag 7. Klarar vi oss i natt ? Oron kryper på mig alltmer. Nu har jag dessutom mina två stora söner hemma. Den ena har haft migrän men är ok igen nu.
Svar på tråden Emetofobernas tråd 5