• Avelyn

Emetofobernas tråd 5

Anonym skrev 2010-10-17 23:28:52 följande:
    Tack allihopa. <3
    Känner mig verkligen hemsk mamma när jag inte kunde ta hand om mitt eget barn när han blev sjuk. Jag ville bara dö. Sist han blev sjuk så var hans pappa med oss på besök. Så han tog med honom hem och jag sanerade allt, städade hela toaletten med klorin och använde handskar och sen duschar jag och spritar ner händerna och är väldigt noga, jag städar överallt i lägenheten och spritar ner handtaget och så.

Sen kan jag inte heller äta eller sova. Jag räknar timmar och magen börjar bråka eftersom jag inte ätit och sovit dåligt. Så jag tror det är ms.

Det är så jobbigt, jag är så trött på folk som inte förstår. Dom säger; det är inte så farligt att kräkas. Men dom har ju inte fobi för det. Så det är lätt för dom att säga det.

De jag mest är rädd för är att bli sjuk själv och även att i min närhet blir sjuk. Jag är mest rädd att bli smittad alltså.

Hur gör ni på vintrar? Käkar vitpepparkorn? Jag äter de och är supernoga med handhygien när jag varit utanför dörren och innan vi ska laga mat/äta och så. Och har alltid en handsprit i handväskan och använder de flitigt så mina händer är snustorra på vintrar. Och spricker massor. Inte roligt men hellre spruckna händer än ms.....

Tack för ni finns och lyssnar! Känns skönt. :)

Kram på er
    Jag gör inte något speciellt på vintrar. Jag tvättar mig med tvål och vatten som vanligt. Fram tills vi har magsjuka hemma, då spritar jag mig konstant och tvättar händerna.. då blir jag tillslut sårig om händerna. I övrigt för egen del är jag nog inte mer noggrann med händerna än jag är annars. Jag har aldrig fått magsjuka som vuxen via andra än mina egna barn, så på det viset är jag ganska orädd.  Jag har alltid handsprit hemma och klorin, men det nyttjas först när vi fått eländet. ( Eller om det går på dagis/skola)

Jag är rädd att bli smittad själv, men allra mest rädd för att min partner ska få skiten.. det ger mig än mer ångest.
  • Avelyn

Min 9 månaders bebis är dålig i magen. Min fobi jobbar på högvarv just nu. Han är bara i vagnen när vi är ute. I torsdags var vi på vårdcentralen, då fick han krypa lite på golvet Är det något han skulle kunnat bli dålig av nu ? Han kräks inte, det kommer bara bakvägen så att säga. Han fick ny gröt köpt i går med fullkorn Första gången Kan det vara den ? Eller griper jag efter halmstrån ?

Jag känner mig allt annat än modig i dag..

Alla vi andra mår bra..

• Avelyn
    zasata skrev 2010-10-18 13:26:08 följande:
    fulkorn ställer ofta till det, även tänder. är det vatten? är det mkt och ofta? slemmigt?

Själv är jag så mätt och mår illa. åt korv och pasta med ostsås jag hade i frysen.. var lite små kallt när jag åt.. och åt så mkt.. blä :( 
    Vet ej om det är tänder på g Kan inte se någon ny tand i af just nu. Slemmigt ja och ofta...Fy. Han är glad och äter bra ändå. Verkar inte må dåligt.
  • Avelyn
    martini bianco skrev 2010-10-18 13:54:49 följande:
    Hur vågade ni skaffa barn? Drömmer

Jag vill så gärna känna mig peppad men ser bara oro och ångest framför mig. Först ska man genomlida en graviditet och sen alla småbarnsåren... Hur kommer man förbi detta och ser det positiva och roliga i att ha barn?
    Kan ni inte lista tre saker som är bäst med att ha barn? Hade varit skönt!
    Kärleken är större än rädslan. Jag har skaffat fyra barn trots fobi och ångrar mig inte en sekund. De tre mest postiiva sakerna med att ha barn ?

* Att ha någon att ösa kärlek över ett helt liv
    * Att se resultatet från dina gener och din partners. Hur spännande är inte det ?
    * Att se dem växa från bebisar till vuxna så småningom och följa vart steg på vägen.

Om man tänker på barn och magsjuka, så händer det ju inte så ofta trots allt. De drabbas oftare av förkylning än just magsjuka. Ju äldre de blir desto mindre sjuka blir de vanligen. Min dotter på 5 år har haft magsjuka två gånger till exempel.

Jag skulle säga att man ångrar inte de barn man skaffar, bara de man inte skaffar
  • Avelyn
    Anonym skrev 2010-10-18 20:55:37 följande:
    Det är nog fullkorn. Mitt barn blev dålig av fullkorn första gången han fick dom. Magen var ovan vid det.
    Usch, va jobbigt det känns för dig, men tänk positivt. Det är säkert gröten.
    Kram på dig
    Jag hoppas du har rätt. Jag har bytt diarréblöja säkert 12 ggr i dag Sonen mår dock bra och äter fint ändå. Glad och uppåt. Ingen feber eller liknande heller. Kan bara hoppas det inte är något smittsamt. Han går inte dagis eller liknande. Vi har inte haft besök och inte varit ute på länge. Vi var på hälsocentralen i torsdags bara. Men det är ju måndag nu och det borde väl kommit tidigare om det varit något ? ( Vi håller oss i hemmets lugna vrå i fall det skulle vara något smittsamt. ) Han får inget mer av gröten.
  • Avelyn
    martini bianco skrev 2010-10-18 21:08:27 följande:
    Alveline Jag tror också på fullkornsgröten. Jag som vuxen har svårt för fullkorn... så han kanske bara är en sån person

Upptäckte just en femte tand på G i sonens mun. Är det en myt att barn kan bli lös i magen vid tandsprickning ?
  • Avelyn
    lollisen skrev 2010-10-18 21:40:42 följande:
    Bläääää.....

Nu känner jag faktiskt ångest över att jag stannade kvar på jobbet! Men å andra sidan... Vad hade jag för val? Kunde ju inte direkt bara gå därifrån heller...

Damn it!!

Tänk om.... Denna frågan.... "tänk om".... Fan!

Hur ska jag kunna lugna ner mig i detta...? Tänk om jag är smittad...? ? ?

*Suck*
    Det kommer att gå bra. Vi emetofober tenderar ju att klara oss längre än andra från smitta pga vår goda hygien. Jag jobbar i vården bland extremt många anställda och två toaletter. Har aldrig blivit smittad på jobbet.
  • Avelyn

I går när jag satt och läste tidningen, såg jag en annons. Det var kbt som erbjöds för billigare pris. Det var studenter som håller i det tillsammans med handledare. Det kostar 100 kr per gång och högkostnadsskyddet räknas in. Jag har aldrig gått på kbt och aldrig känt mig redo. Nu kändes det rätt på alla vis. De har bara ett visst antal platser, men jag har anmält mig. Nu får jag se vad som händer. Om jag får vara med, börjar det väl efter nyår tror jag. Håll tummarna för mig!

Är så lättad efter min anmälan, känns stort Ett steg i rätt riktning.

• Avelyn
    zasata skrev 2010-10-31 05:57:50 följande:
    Hoppas du mår bättre!
    Har en dotter som precis börjat klaga på magont :(
    Hur ofta gör dom det vid 3 års ålder och sedan blir magsjuka? Hon drack precis välling..
    Min dotter säger dagligen nästan att hon har ont i magen och att hon mår illa. Hon är 5 år. Vi har kommit på att hon säger så när hon är hungrig, mätt, gasig, förstoppad etc. Hon kan inte beskriva det bättre. När hon väl varit magsjuk ( 2 ggr i sitt liv.. ) klagade hon inte på magont innan, då kom det pang på utan förvarning.
  • Avelyn

All min beundran för alla människor som ställt upp som försökspersoner i den där studien om vaccin. Att frivilligt utsatt sig för all smitta för vetenskapens skull.

Svar på tråden Emetofobernas tråd 5