Openmindedfast skrev 2024-10-21 11:32:47 följande:
Här tänker jag vissa egenskaper kopplade till fantasi såsom rytm och att musik och rörelse är starkt förknippat med varandra. Fantasi är också en egenskap som triggar att vara öppen för olika saker. Tex förändringar på en arbetsplats för att nämna något riktigt jobbigt;)
Ja jag instämmer med dina iakttagelser baserat på egna erfarenheter hos mig själv men också av andra män. Vill understryka att jag känner både välutrustade, dansanta , fantastiska älskare som är vita män och har själv bevittnad deras förmågor så jag tror mycket det handlar om kultur, uppfostran. Kommer man från ett strikt hem där uttryck som rytmik, musik, målning, fantasi och sociala utbyten med andra människor är begränsat så blir man nog försiktig, trevade och ovan i många sammanhang och utmaningar man ställs inför i livet. Alla minns vi väl lektionerna i dans i skolan och hur jobbigt detta var för vissa män att ens tänka sig att delta på ett avslappnat sätt.
Ja du har säkert rätt.
Men jag är för min egen del fullkomligt övertygad att det generellt också finns tydliga fysiska skillnader, som sannolikt kan ha en hel del med genetik att göra.
Allt går i vart fall inte att förklara med kultur och uppfostran.
En väninnas son tittade på en serie på Netflix som heter sprint. Min väninna, som har en del liknande erfarenheter som jag, tittade en gång tillsammans med sin son, tipsade mig om serien, och både hon och jag har sett några avsnitt.
Bland mycket annat blir det ju tydligt att de allra flesta sprinters som tillhör de snabbaste i världen, nästan samtliga, har mörk hudfärg.
Är detta bara tillfälligheter?
Kan det alltid och i samtliga fall, eller generellt, förklaras av t ex kultur och uppfostran? Nej, självfallet inte när det handlar om toppidrott på världsnivå.
Det måste väl ändå vara rimligt konstatera att det faktiskt i många fall, sannolikt rent generellt, verkligen finns genetiska skillnader och fysiska skillnader mellan vita män och män med mörk hudfärg?
Om mörkhyade män av arv, något genetiskt, eller något liknande, helt naturligt har bättre förutsättningar att bli snabbare än vita män så är jag också övertygad att det kan vara på motsvarande sätt gällande t ex dans eller rytm-känsla. Män med mörk hudfärg har oftare och generellt bättre förutsättningar gällande detta än de flesta vita män.
Jag och flera av mina väninnor har egna erfarenheter.
För de som inte har egna erfarenheter kan man se lite om en speciell fysisk skillnad när man tittar på videos på manliga sprinters, filmade framifrån i slowmotion.
Min väninna och jag är överens om det, och jag tror att de flesta kan se det om man vill, att i väldigt många fall kan man iaktta vissa intressanta skillnader fysiskt och anatomiskt mellan vita sprinters och sprinters med mörk hudfärg.
Det är faktiskt intressant att man i många fall kan se att skillnaden på en viss kroppsdel ofta framträder rätt så tydligt. Inte alltid, men ändå väldigt ofta.
Och detta kan man också se i många andra idrottsliga sammanhang där klädseln inte döljer den skillnad som ganska ofta är påfallande uppenbar, om man är uppmärksam gällande just detta ämnet...