Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Mynta skrev 2012-03-11 10:13:36 följande:
    Hej!

Jag behöver ett snabbt svar, kan man köpa sittdelen till City Cross separat, var gör man det och vad kostar den? Har blivit erbjuden att köpa en CC utan sittdel men med citykorg nämligen...    
    blocket är det ställe man kan hitta. Det verkar som folk börjar fatta att det finns en marknad för tex sittdelen fast chassit blivit påkört (exempel) och jag tycker det oftare kommer upp sittdelar. Alla sittdelar med easyfix passar det chassit du funderar på.
    emme 86 skrev 2012-03-11 12:55:44 följande:
    Ingren som har något tips ang min suflett?
    tyvärr, inte utan att typ sy några stygn genom båda lager tyg, och det lär ju inte bli snyggt
  • stor grön drake
    EhjärtarP skrev 2012-03-12 13:38:32 följande:
    Mätte igår om vagnen kan få plats, och med citykorgen kan det nog bli tajt. Men kan ju testa att ta av hatthyllan också. Kollat på hur peugot 307 ser ut och den ser inte större ut än ford focusen i bak så jag HOPPAS att det går. Ska åka till butik och be om att få prova idag :). Känns dumt att köpa en ny bil OM vagnen och liggdelen får plats i bagageutrymmet. Håller verkligen mina tummar och tår för att det ska gå..
    tänk på att man dessutom minskar storleken om man tar lös ligg/sittdelen och sas lägger dem i varukorgen istället, på färdigt fällt chassi, för då blir chassit plattare och totalhöjden mindre
  • stor grön drake

smygklämde på en mondial med classic chrome chassi och vit läderklädsel idag, men fy vad fult med den fint arbetade sufletten och sen den jättefula "gratisfootsacken", samma hemska påsmodell som min edge hade, men i läder då. sänkte verkligen vagnens utseende, fattar inte hur de har tänkt där faktiskt...

• stor grön drake
    Hoppetossan 79 skrev 2012-03-14 21:32:10 följande:
    Hej! Har precis köpt en nitro men saknar fotsack till den. Har ringt runt lite men inte hittat någon. Är det någon här som har tips på vårt jag kan få tag på en fotsack i färgen White croc? Typ sett den i en fyndkorg någonstans? Undrar även om någon vet om det är samma färg på White croc och White leatherette?
    färgen är väll ganska samma, men materialen är olika. Det är ett sjå med footsackar till utgådda färger, jag gav upp med min jungle och sydde en egen, hittade inte perfekt färg och lyckades klanta mig med mönstret men numera har vi en kul footsack till nitro crossen

• stor grön drake
    Hoppetossan 79 skrev 2012-03-15 11:18:22 följande:
    Det jag funderar på är hur du fäster din fotsack i vagnen? Svårt att hitta tryckknappar som matckar skulle jag tro?
    Inte alls, det är helt vanliga rockknäppen (det står så på förpackningen) som jag köper i tygbutiken. här finns på nätet: www.viking.se/tryckknapp-kraftig-modell-svart-2721.html
    Bara att slå i, passar perfekt. enda skillnaden är att det inte står Emmaljunga på dem
  • stor grön drake
    yodi skrev 2012-03-15 15:16:02 följande:
    är det någon här som vet om det går att sy om klädslar till sittdelar med äldre fästen till att passa sittdelar med dom nya fästena?
    du behöver inte sy om alls, förutsatt att klädseln iaf är gjord på 2000-talet.
    (klickbara bilder så blir de större)
    IMG_6518.JPG IMG_6516.JPGedgen med

Du behöver sy fast en bit snedslåband eller en vändsydd tygbit (vad du råkar ha närmast till hands helt enkelt) och ett rockknäppe och låter man bli att använda då svart tråd på turkost så synns det knappt (synns inte endå med barn i). Istället för att knäppa i ramen/easy fix fästet knäpper man klädseln i klädseln, bandet behövs så att man når runt fästet vid den övre knappen. Bandet döljs helt av fästet, på bilden en -01 aquamarine klädsel på ett -06 sportchassi.
  • stor grön drake
    yodi skrev 2012-03-15 15:18:09 följande:
    sen är det bara jag eller finns det lite emmaljunga vagnar ute på blocket?
    Det har varit trögt på vagnfronten hittills i år, men jag tror på vagn-boom i april, både på köp och säljar sidan.
    UnderYtan skrev 2012-03-15 16:05:02 följande:
    Hur tvättar man footsacken? Det står handtvätt på den. Det är bara en pyttesmutsfläck på den men jag vågar inte börja gnida hur som helst/med vad som helst innan jag vet.
    man kan tvätta allt i maskin, 40 grader och skontvätt, men för en fläck hade jag testat en vanlig våtservet eller att blöta fläcken och gnugga den med olivtvål och skölja ur.
  • stor grön drake
    yodi skrev 2012-03-15 17:36:09 följande:
    stor grön drake : tack så mycket
    enda detaljen är att fotstödsklädseln inte passar, de nya vagnarna har bara en ram, jämfört med de gamla med steg, som är lite bredare än vad de gamla var. Det går att få dit, men det blir som inget innuti och hänger innanför ramen på sidorna (man ser lite på min vagnbild, jag vände orginalklädselns fotstödsklädsel upp och ner och drog den "nya" ovanpå, funkade bra.
  • stor grön drake
    EvaM skrev 2012-03-20 15:28:03 följande:
    Har nu letat som en galning men kan inte hitta på nätet...
    Är på jakt efter katalog för 2002 men det verkar lönlöst... Någon som har den på datorn eller som länk så skulle jag bli väldigt glad att få ta del av den Glad 

Har inhandlat en begagnad 02 som ska färgas in med panduros färg. Färgen är beställd men kommer inte förrän torsdag Rynkar på näsan 
    Kom ihåg att ta före och efter bilder!
    Och vill du veta vilken färg din vagn har nu, så posta en bild här (det finns nästan alltid någon som vet) eller maila Emmaljunga och fråga dem, de brukar tydligen vara ganska snabba att svara på sånt.
    Men det har postats en massa kataloger tidigare i tråden (som PDF) men jag har ingen av dem sparad på denna dator och att du inte har lust att söka igenom 1111 sidor förtår jag faktiskt
  • stor grön drake
    Bobbylina skrev 2012-03-21 18:48:28 följande:
    Hej!

Behöver lite tips och råd.

Har en nitro city 2010 och en scooter 08. Min dotter är 10,5 månad och vi ska flytta till landet. Jag funderar nu på om jag ska sälja nitron, den är ju inte optimal på landet. Men är lillan för liten för scootern? tycker det är lite trist att ha henne framåtvänd redan. Vad är rimligt att ta för en 2010 nitro? (regnskydd enda tillbehöret, fast väldigt välvårdad vagn endast använd med åkpåse.)    
    Släng upp en annons på blocket om att byta chassi, och fråga då efter ett classic chassi eller ett city cross chassi från samma år, då borde det bli jämnt byte, tror det kan finnas en hel del intressenter. Alternativt kan man ju byta hela vagnen men det känns ju onödigt då det är samma sittdel på alla emmaljunga vagnar utom ozone/jet/cangaroo
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5