Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Skogsmulla skrev 2012-05-05 17:49:56 följande:
    Stor grön drake: det blev 500 kr. Och det känns ok eftersom jag antagligen får köpa nya hjul. Funderar på att lacka chassit i någon färg...
    Låter OK. Tror dock det går att köpa bara framhjul, eftersom folk med mycket sten i däcken fått köpa bara bakdäck, du kan även kolla begagnat, CC bakdäck (som är samma som nitrons bakdäck) dyker upp ibland.

Ska du lacka det så slipa först så färgen fäster, sedan grundfärg och billack/fälgfärg och sedan lack ovanpå det. Jag tror svart är det som är lättast att få bra, och även lättast att sälja vidare i framtiden.
  • stor grön drake
    Grizabella skrev 2012-05-07 08:51:24 följande:
    Problemet är att vi väntar vår tredje son så samtidigt skulle jag vilja ha en duo/kombivagn, är det någon av Emmaljungas modeller som är stora nog att passa en 2-åring.
    emmaljungas traditionella sitts rymmer bra en 2-3 åring, min kille på 2,5, runt 98cm (ska till BVC och mäta idag, så kan specificra närmare ikväll) och ca 17kg har bra med rum. lite kort att sova (sätet är ju 90cm - headguard i liggläge) men funkar för han rullar ihop sig på sida.
  • stor grön drake
    stor grön drake skrev 2012-05-07 10:59:11 följande:
    emmaljungas traditionella sitts rymmer bra en 2-3 åring, min kille på 2,5, runt 98cm (ska till BVC och mäta idag, så kan specificra närmare ikväll) och ca 17kg har bra med rum. lite kort att sova (sätet är ju 90cm - headguard i liggläge) men funkar för han rullar ihop sig på sida.
    96,5cm och 17,2kg blev slutresultatet. Tycker vi mätte honom till 96cm för 3 månader sen, och att han har växt massor sen dess men men
  • stor grön drake
    Mynta skrev 2012-05-08 09:31:35 följande:
    Kan man köpa ett löst chassi (Nitro), och vad kostar det isåfall? Har en CC, men är sugen på svängbara hjul också...
    Har du tur hittar du en butik som lyckas få tag på ett. Då kostar det halva nypriset av en nitro
  • stor grön drake
    Hoppetossan 79 skrev 2012-05-08 09:58:56 följande:
    Jag har fått problem med min nitro city! Ett av framhjulen har börjat gå i luften mer eller mindre hela tiden. Det går liksom inte ner i marken ordentligt. Någon som vet om det är något man kan fixa själv eller måste jag lämna in den? Surt att bli av med vagnen eftersom vi precis sålt vår andra vagn!
    gå till butiken och hör med dem, det tog en halvtimme när de riktade upp mitt edge chassi, så det tyckte jag det var värt
  • stor grön drake
    Skogsmulla skrev 2012-05-07 17:58:39 följande:
    Jo, det verkar vara den, men jag ska bara ha underredet. Men hur menar du att bakhjulet sitter fast? Att det inte snurrar eller inte går att ta loss?

t0va skrev 2012-05-08 12:43:43 följande:
    Att det inte gick att få loss när man trycker in knappen, men det går med all säkerhet att få loss om man använder verktyg.
    Så var mitt CC-chassi, man fick vålda av det. Sen så fastnade lås-spärren så man fick byta det, verkar vara ett vanligt problem med vagnar som inte varit servade som de ska, för de hade en hel låda med såna delar på babybutiken här. 50kr/st kostade de och var bara att hamra på plats efter att man slagit ut den gamla låsningen (med tex en hammare igenom hjulaxel-hålet). Låter krångligt men var hur lätt som helst. Jag fick sen borra upp ett fäste som behövde bytas, iom att min CC var så gammal, men då snurrade inte hjulet alls så det ska du nog slippa
  • stor grön drake
    fridajonsson skrev 2012-05-08 22:00:49 följande:
    Tur??

Det är ju bara att beställa som reservdel. Då köper man chassi+hjul+varukorg. Funkar finfint att beställa löst så :)
    Nej, alla butiker tar inte in det som reservdel. Samma vecka kan en person få "nej, omöjligt" i en butik och "javisst, inget problem" i en annan, jag har sett flera exempel på det under mina snart 4 år i denna tråden.
    Hoppetossan 79 skrev 2012-05-08 22:00:09 följande:
    Hade du samma problem?
    nej, edge chassit är ju 4 fasta hjul, men chassit hade bivit skevt så handtaget gick inte att föra över och kärvade vid fällning.
  • stor grön drake
    fridajonsson skrev 2012-05-09 18:05:36 följande:
    Jasså, det var dåligt.
    När jag ringde EL senast häromdagen så var det inga problem. Hade då en kund som vela ha endast liggvagn, chassie + City korg och det var bara att beställa som delar. De kanske beror på vem på EL de pratat med?
    Ja, och säkert hur bra kontakt butiken har med emmaljunga över lag. En av mina favvo-butiker har några i personalen som knappt vet vad emmaljunga har fast de bläddrar i katalogen. Träffar man en sån person faller det säkert inte denna in att man ens kan ringa och kolla.

Glad att jag inte är brio ägare här, ÅF har bytt ägare, all personal är ny och under 25, och ingen vet något om baby&barn grejjer öht, bara att det är gulligt. Tjejerna har enligt egen utsago spenderat flera kvällar med vagnkatalogerna men fattar endå inget... Jag blir lite trött då, tänk om man som kund kommer in och behöver hjälp och visar sig veta mer än personalen... vilket hände när en kund (som var före mig i kassan) sökte en paraplyvagn och fick till svar "en vaddå, ett sånt där litet parasoll med spänne menar du?"
  • stor grön drake
    MammaTillFelicia skrev 2012-05-10 18:32:21 följande:
    ni som har ozone, är ni nöjda med den ergonomiska sitsen? för och nackdelar? var helt övertygad om att jag vill ha en citycross till inplanerade bäbisen, men funderar lite om ergo. sits är bra.. läste nånstans att den är trängre än en vanlig och det känns ju inte som nån höjdare när man har rätt stora barn och bor i kalla Norrland.. men tankar mottages tacksamt!
    ergo sittsarna är mer skålade, och iom att de omsluter barnet mer är de ofta varmare än en traditionel sitts. Du kan alltid säka efter en city jet sitts att komplettera din city cross med. Små barn sitter oftast bättre i en ergonomik sitts än i en traditionel.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5