Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

Supreme chassi (dvs stort danskt) på blocket: www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_chassi_vinterhjul_38007680.htm&w=1
    city cross/nitro sittdel från -10: www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_Sittdel_2010_38007789.htm&w=1
    slutligen en black leatherette liggdel: www.blocket.se/stockholm/Emmaljunga_37974559.htm&w=1 bara en undran, hur kan de tro att de ska få så mycket för en liggdel utan suflett?

• stor grön drake
    flingan skrev 2012-01-06 09:38:41 följande:
    Hej alla Emmaljunga experter!
    Får man hoppa in och ställa en fråga?

Jag kollar på vagnar och just nu står valet mellan Nitro City och Ozone. Det är till första barnet som vagnen ska användas. Skulle gärna vilja ta del av era synpunkter/erfarenheter om dessa två vagnar.

Kan tilläggas att vi bor i hus, alltså inga trappor att släpa vagnen i. Dock har vi en mindre bil, en halvcombi, så utrymmet är något begränsat. Har läst att framhjulen nu går att byta ut på vintern, då jag bor i norr är det en bra funktion för oss.

Så, vad tycker ni om dessa två vagnar som första vagn?
    Ska man köpa ny eller begagnad?
    Vad ska man tänka på i övrigt?
    För-/nackdelar?

Är mer förtjust i färgerna på Nitro, men funktion går före färg för mig :)

Tacksam för svar!
    Trevlig helg!
    eftersom ni bor norrut skulle jag säga köp en ny ozone och en begagnad city cross, då har du båda sittdelarna och kan välja den som passar ditt barn bäst (det vet man ju aldrig på förhand) samt att du har ett vinter/terräng chassi att kör där/när nitrochassit inte kommer fram
  • stor grön drake
    fridajonsson skrev 2012-01-07 08:04:10 följande:
    Va?
    Vart på hemsidan ser du den nyaste? Jag har kikat men hittar inte, bara den näst senaste i Nautic Grey..
    Zelmilainen skrev 2012-01-07 11:20:45 följande:
    direkt på startsidan tyckte ja att ja såg det?
    yepp, där var den

bilden lånad av emmaljunga
  • stor grön drake
    fridajonsson skrev 2012-01-07 21:15:08 följande:
    Du menar inte Nautic Grey som Wintgear la ut bild på? De är ju en "gammal" limited som kom nu i oktober. Den jag skrev om kommer komma. Nu snart och är i navy enfärgat och med de blommiga tyget i navy. Den hittar då inta jag bild på på hemsidan..
    förlåt, jag tänkte snett när det var "navy" med i diskussionen
  • stor grön drake
    Hoppfullheten skrev 2012-01-07 21:32:38 följande:
    Tror ni klädseln från en Cerox passar en city cross?
    den kan göra det, dock har crossen fästen för "armstödstyget" på plstdelarna vid easyfixfästet, och cerox har ju inget sånt utan fäster i sidan av sittdelstyget, kan hända att knapparna inte är på exakt samma ställe
  • stor grön drake
    Mor o Lisa skrev 2012-01-09 21:09:29 följande:
    Tack för svaret! Gick det det att laga suflettfästena?

Ok, om inte nästa modell kommer förrän till sommaren så hinner jag inte vänta ändå.

Jag läste någonstans att dom något år ändrade så att innermåtten på sitsarna på Twin Nitro blev större (rymligare) men att yttermåtten förblev samma. Någon som vet vilken årsmodell det var?

Nja, det var vid bytet från twin cerox 360 (föregångaren) till nitro som sätet blev bredare. Cerox 360 känns bla igen på att man kan vända över handtaget under färd, samt handbromsen.
  • stor grön drake
    Mamma Katja skrev 2012-01-12 19:14:52 följande:
    Hej!! hitta ju ett perfekt ställe att ställa min fråga på.. vad är det för skillnad på PP-tyg o "vanliga" tyget??
    det fula märket på sufletten
    stjärna4 skrev 2012-01-12 19:34:28 följande:
    Ska köpa en sittvagn till min 6 månaders kille och funderar på  en emmaljunga men vet inte vilken.Någon som har några tips och förslag? :)
    om du söker en frammåtvänd så skulle jag säga en scooter, men söker du en som är vänd mot dig med fullt liggläge så är en classic sport det bästa alternativet, även city cross är en bra vagn. Önskas svängbara framhjul blir då alternativen scooter S och nitro city
  • stor grön drake
    micksaan skrev 2012-01-16 09:37:15 följande:
    Har nog fått tag i en vagn åt bebisen nu. Ska och titta på en genom blocket i eftermiddag. En emmaljunga classic, med hårdlift och fotsack, årsmodell 09/10. 

Funderar nu bara, vad för ståbräda lämpar sig bäst till vagnen? Emmaljungas? Något annat märke?
    till en classic ska de flesta märken passa
    Lattjo skrev 2012-01-16 17:28:55 följande:
    Jag har en fråga bara. Jag har en City Cross -10 och nu håller varukorgen på att paja ihop fullkomligt. Kan man köpa en ny eller passar inte dom till min "gamla" vagn? Vet någon vad en varukorg kan kosta?
    nitrons varukorg kostar 150kr, så crossens kostar säkert ungefär samma sak. Den passar mellan årsmodellerna
    jbo skrev 2012-01-16 19:02:57 följande:
    Hej,
    Har en CityCross med hårdlift och nu är det snart dags att börja använda vagnen som sittvagn. Har en footsack, behöver jag en åkpåse också?
    det beror på hur kalt/blåsigt det är. Annars ett fårskinn+filt
    Jeny skrev 2012-01-16 20:19:00 följande:
    Har en citykorg i charleston, det har blivit en massa svarta prickar typ asfalt på den hur får jag bort dessa utan att förstöra klädseln?
    testa sätta klädseln i frysen (eller ute över natten om ni har minusgrader) och försök skrapa bort dem med en kniv, tvätta på efterblivande fläckar med oliv eller galltvål
  • stor grön drake
    lovisen08 skrev 2012-01-18 10:38:32 följande:
    Hej!

Akut behov av hjälp att välja vagn! Har fastnat för ozone, vad har ni för erfarenheter av den?
    Till våran dotter hade vi en nitro, som jag var jättenöjd med förutom en sak. När hon började sitta, ca 5 mån kanske och de närmaste månaderna efter tyckte jag att hon satt så himla dåligt i nitron. Sittdelen kändes alldeles för stor, hon föll åt sidan liksom. Tror ni det funkar bättre med ozones ergonomiska sittdel? Men kommer den istället kännas väldigt liten när bebisen närmar sig året?

Har fortfarande kvar nitron, så nu är frågan: Behålla den (o köpa till en liggdel) eller sälja den och köpa en ny ozone??       
    jag skulle (och har iof gjort) köpt en ozone eller city jet sittdel och använt den till nitro chassit du redan har
    Jeny skrev 2012-01-17 14:42:58 följande:
    Vad för typ av olivtvål?
    Hur gör jag med tvålen?
    jag har enjo, men det funkar nog men vilken olivtvål som helst. jag fuktar tyg+tvål och gnuggar med tvålen direkt på fläcken och sedan tyg mot tyg efteråt innan jag sköljer
    Silverhaj76 skrev 2012-01-17 14:50:05 följande:
    Frågar lite här- har en Edge med teleskopchassi, och ena sidan går inte att regleras. Vågar inte vrida så hårt heller, tips hur jag får den att funka?
    Är den lilla kulan i lås-hålet synlig? annars är det att vrida tills man blir blå, de är benägna att glappa/glida så man måste vrida åt dem svinhårt.
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5