Inlägg från: stor grön drake |Visa alla inlägg
  • stor grön drake

Emmaljunga tråd, Vol 5

t0va skrev 2011-11-27 10:48:26 följande:
    Du har ingen bild ;)
    Mune UMPA (som sonen säger) den fanns där nä jag postade (dvs jag kollade att inlägget gick igenom)

sen satt han såhär när han kunde sitta ordentligt, med sittdelen i liggläge så satt han helt fritt, det var så varmt den sommaren att han smälte om han hade ryggstödet uppe
  • stor grön drake
    MsStackhouse skrev 2011-11-28 11:31:01 följande:
    Hur är nitro city på lite sämre vägar ( grusvägar tex)? blir det skumpigare med små hjul fram? Är lite kluven mellan en nitro och en duo edge.... edgen är ju lite klumpigare... Hmmmm.....
    Edge sport är MYCKET klumpigare än nitron, classic inte så farligt Jag upplever att nitron klarar sig OK på grusvägar, men skulle jag gå dagliga långpromenader på dem hade jag velat ha en edge (som vi oxå haft/har) bara för att de är så sköna att köra just på promenader, lättrullade och stadiga.
    Hoppfullheten skrev 2011-11-29 10:19:42 följande:
     Edgen och Classic är förstås oxå väldigt bra, men större och tyngre och tar upp hela bagageutrmmet.
    Fel
    Classic blir inte mycket större än CC ihopfälld, den är kortare än Nitro tex. Den högre tyngdpunkten gör även att man inte behöver "häva" vagnen lika mycket i svängarna innan den lättar och därmed blir den inte tung att köra.
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-11-29 16:11:02 följande:

Vad skulle ni ge för denna? Säljaren kunde inte svara på rak arm hur hon har sittdelen när den fälls ihop heller. Är ute efter sittdelen för att ha på nitron isåfall. Tänkte ha chassit i stugan och bara ta med denna sittdel när vi åker dit.
    250kr + frakt gav jag för min sittdel som var lite skadad (visade sig vara mer än säljaren sagt), men över 300-400 skulle jag inte gå, beroende på skick och tillbehör. För hela vagnen 7-800 som absolut max, sen igen, beroende på skick och tillbehör. Ska du titta på den innan köp, eller blir det med frakt?
    violatricolor skrev 2011-11-29 19:23:22 följande:
    Hur stora barn har ni haft i Ozone? Vet att de ska funka upp till 3 år men blir det inte trångt med ett stort barn i, tycker de ser lite trånga ut. Vill ju gärna kunna använda vagnen till barnet är 2,5 i alla fall.
    Jet ska vara lika stor, och i den får min 2-åring (15,2 kilo och 92,5cm) plats aldeles ypperligt, han får bra rum att sova (om han inte vägrade) och det finns ryggstöd kvar ovanför huvudet (han har lång överkropp). Dessutom sitter han gärna lite rakare än ryggstödet så ev problem blir ännu mindre
  • stor grön drake
    violatricolor skrev 2011-11-29 21:39:18 följande:
    Wingtear: Låter bra att ditt barn får gott om plats i Jet! /// Tova: Hm... Känns ju lite tidigt att det blir trångt när barnet är 14 mån... Hm... Men det är bredden antar jag. Och den är rymligare på bredden i Nitro eller?
    nitro/alla emmaljungas vanliga sittdelar, är bredare eftersom de inte är skålade på samma vis. Min kille är oxå knubbig, de brukar dra ut på längden efter 18 månader, och får bra rum med åkpåse/vindoverall+fleeceundrställ. Inte varit kallt nog för att pröva vinteroverallen ännu.
  • stor grön drake
    violatricolor skrev 2011-11-30 13:34:25 följande:
    Klart det är varierar mycket Vill dock barnet ska få plats även om h*n skulle vara lite knubbig. Åtminstone till 2-2,5-årsåldern.
    min son sitter lika bra nu vid 2 år som vid 1,5, han kommer nog få rum på bredden över vintern iallafall. HAr inte kört med någre tjöckre kläder, enbart vinterjacka+footsack, men det har funkat jättebra.
    Vet inte hur han sitter i "nitron", men ska testa och ta bild imorgon innan edgen åher hem ill svärisarna igen.
  • stor grön drake
    Längtan efter dig skrev 2011-12-01 16:26:14 följande:
    Hur lång brukar leveranstiden vara?
    Undrar också om det finns handtag på citykorgen så att man kan bära den? 
    Det är jätte olika, beroende på vilken färg man vill ha. Alla nya citykorgar har bärhandtag, det ver 2008 som den inte hade om jag inte minns helt fel, citykorgar hittar du nästan nya på blocket för förmånliga priser.
    Har varit väldigt nyfiken på Duo Edge men är väldigt tveksam till att den går in i vår Saab 9-3. Ska vid tillfälle åka och testa i affär. Har hört många som säger att den är klumpig på stan. Vi kommer att köra den på stan, men även mycket på snö/grus/sand och asfalt.
    Jag bor i en mindre stad och ahr aldrig upplevt edgen som klumpig, jag har kommit fram överallt där jag velat. Dock är classic chassit smidigare än sportchassit. classic edge går in på längden i samma bilar som CC
    Undrar även lite över City Cross och Classic Sport. Vilken av dom är rymligast? De kanske är bättre alternativ än Duo Edge, men jag tycker att suffletterna kan se lite "hängiga" ut på vissa bilder av dom och det ser lite konstigt ut. Kan ju ha fel iofs.
    De är lika stora i sittdelen (det är även nitro och edge/mondial, alla har samma ram) Edge sufletten är ju mjukare då kjoldelen måste gå att rulla upp när man använder den med liggdelen, personligen tycker jag CC/CS  har snyggare suflett, samt framförallt att man köper till en ordentlig footsack (den som följer med edge är snäppet över värdelös)
    Vi bor en trappa upp och jag känner att jag verkligen vill ha en riktig liggdel eftersom den känns mer ombonad, bekväm och rymlig och det är viktigt för oss. Men då kommer frågan hur smidigt det är att bära i trappor. Det är visserligen bara en trappa som sagt, men vill ju ändå att det ska vara hyfsat smidigt. Har hört om quadroliften, undrar om den är värd pengarna? Den verkar ju smidig men ganska dyr, speciellt om man ska ha duovagn. Det är därför jag kikar lite på City Cross samt Classic Sport-modellerna som jag tänkte ha citykorg till, om det nu finns handtag på dom.
    Vi hade en gammal duolift i edgen, fyndad på loppis för kanppt pengar alls, funkade underbart. Hade den i liggdelen på edgen och bar upp sonen i liften. Med ett tyngre barn hade int jag velat bära citykorgen, blev tungt nog på slutet med bara liften. Quadroliften är tyvärr lite väl igenomtänkt, och jag har faktiskt bara "träffat" en person som ahft den som varit riktigt nöjd och använt alla funktioner, medans andra tyckt att den inte vart värd priset och/eller att de funnit en eller flera funktioner helt onödiga.
    Det finns billiga duoliftar av andra märken som passar ypperligt i emmaljungas vagnar, samt på blocket av de äldr duo modellerna.
  • stor grön drake
    Längtan efter dig skrev 2011-12-03 21:25:31 följande:
    Hur är det med Edge Duo Combi, finns det bärhandtag på liggdelen?
    Yupp, men jag skulle inte rekomendera att bära den med barn i, den tippar frammåt redan som tom pga sufletten antar jag, måste man ha något att bära i rekomenderar jag en enkel mjuklift i liggdelen, får hur bra rum som helst
  • stor grön drake
    Madebyday skrev 2011-12-06 22:10:39 följande:
    Hur passar en footsack till Scooter på en Ozone?! Någon som vet?!
    inte bra. vinkeln borde bli helt fel, tror att underviket som håller den fast i fotstödet kommer hänga under så det bara fladrar lös (jag har dock bara testat edge footsack på ozone föregångaren, men det gick helt bort), speciellt på ozone där man ju gärna fäller upp fotstödet lite rakare, jag tror att scooterns footsack är "längre" i förhållande fot-knappfäste helt enkelt
  • stor grön drake
    Madebyday skrev 2011-12-09 21:59:09 följande:
    Tack för svar Wingtear och lilla snöflingan. Då ska jag inte ens fundera på att prova. Blir till att fortsätta att leta efter en fotsack i beige till Ozone. Hojta gärna till om ni råkar se en någonstans, eller vill sälja/känner nån som kan sälja.
    Annars tar du en kontrastfärg, jag har tex en dark grey footsack till isblå jet sittdelen (ozone tillbehören passar den) och det funkar riktigt bra, i dagens läge med alla olika åkpåsar, bugga-vagnar som byter "kläder" dagligen osv är inte helmatchande vagn en lika stor sak som innan
  • stor grön drake
    KasperSixten skrev 2011-12-14 19:49:46 följande:
    Någon som vet om en fotsack/vindskydd från city cross passar till alla emmaljungas vagnar?

Ska försöka sälja vår fotsack och vill gärna veta vilka vagnar det passar till. Är från 2010 (ev 2011 års modell).

Vilket är det bästa sättet att sälja det på? Har försökt att lägga ut det här på FL men det är ingen som nappar? Blocket eller tradera?  
    Den passar alla vagnar med klassisk sitts, dvs Nitro, City Cross, Cerox, City Cerox 360, Smart, Edge, Mondial.
    Vilken färg är den?
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5