Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

Mamma till Cleo och Abbe skrev 2011-08-18 16:27:08 följande:
    Frågar er, vi har en gammal scooter (mycket omtyckt) från 2007, vilka däck funkar tro? Är det bara emmaljungas, och funkar då de till tex city crossen? Eller kan brios funka? Har sett några på tradera och tänker att det är ju kugghjulsbroms så då borde det funka, eller tänker jag fel? Någon som testat?
    Du får helt enkelt prova dig fram! Bara för att de passar bromsen är det inte alls säkert att de fäster på hjulaxeln så att säga, tyvärr - har provat flera hjul själv på olika vagnar.
    Majken 100421
  • Uliise
    MammaaL skrev 2011-08-16 22:48:36 följande:
    nej för benen :)
    Jo men du kan ju alltid vinkla bågen

Emmaljunga har en av de mest generösa sittdelarna på den punkten. Och det är ett minus med scootern, att den bågen är myyycket tajtare än den till CCn. Har du tänkt på det?
    Majken 100421
  • Uliise
    MammaaL skrev 2011-08-20 17:23:00 följande:
    Jaså är det sant?? då är min också en 2012a
    Vad står det på serienumret på chassit? Då vet du om det är en 11 eller 12
    Majken 100421
  • Uliise
    060810 skrev 2011-08-20 22:39:23 följande:
    Hur kan då min scooter s va tillverkad den 14 juli och köpt den 28 juli vara en 2012? Där går inte ditt resonemang ihop. Det är en 2012 för det är den nya scootern.
    Det stämmer, de allra första i nästa års kollektion görs före semestern, och blir ofta till demovagnar eller de allra första som säljs.
    sandqvist skrev 2011-08-20 23:29:14 följande:
    Hur vet man när den.är tillverkad då?
    Kolla serienumret nere på chassit, bakom bromsen under varukorgen kan man säga

Kom ihåg också att sitt- och liggdelar har sina egna serienummer! Sittdelens serienummer finns på en metallbåge man kan se om mna lyftar sittdelen av chassit.
    Majken 100421
  • Uliise
    sandqvist skrev 2011-08-21 00:54:18 följande:
    Jo fast på min står det 100818, så då.borde det ju egentligen vara en 12a men nu står det ju 10.
    Din är en 11 eftersom den är gjord på hösten 10
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2011-08-21 15:20:34 följande:
    vad står det på sittdelen?
    nitro/ozone chassit är ju populärt, så om de inte bestämt sig för ändringar så har de säkert ett "lager" med chassin som de plokar ihop md sittdelar vartefter, alla delar på vagnen har inte samma tillverkningsdatum
    Håller med Wingtear här. Chassit kan vara ett lagerfört chassi från hösten, chassin gör de nog en del av som de har. Det är nog däremot sittdelarna/liggdelarna som görs när man beställer. Emmaljunga vet ju inte hur många av färg X som kommer att säljas, så då görs de på beställning, chassina är ju lika oavsett färg, ja förutom de vita och svarta nu då.

Det kan också vara så att om man får en "gammal vagn" så är det för att affären helt enkelt hade den inne på lager, men så kanske det inte var i ditt fall sandqvist?
    MammaaL skrev 2011-08-21 10:20:18 följande:
    110405 står det på min vagn.
    En 2011 alltså
    Majken 100421
  • Uliise
    3 Barnsmamma 06 09 11 skrev 2011-08-21 18:44:25 följande:
    Ngn som vet om man kan få tag i den rosa fotsacken?
    Är 3000kr bra pris? Knappt använd
    Det är en Ozone i Happy Pink 2011.
    sandqvist skrev 2011-08-21 18:18:08 följande:
    Vet tyvärr inte vad det står där. men då är det alltså egentligen ingen skillnad finessmässigt på 2010 och 2011? för vill ju inte ha en gammal årsmodell om det är skillnad på dom och jag beställt detta året!
    Din vagn ÄR en 2011, garanterat! Alla gjorda under/efter sommaren är nästkommande års modellår.
    Majken 100421
  • Uliise
    JML: Det är ganska mycket som skiljer Mondialen från City Crossen!

Mondialen har luftdäck, broms som tar på däcken och en större liggdel.
    City crossen har punkteringsfria däck, revolverbroms (kuggar som går in i hål) och mindre liggdel (City korg)
    Personligen tycker jag att city crossens broms känns plastig och billig, det fastnar sten och grus och den känns inte rejäl äve nom den funkar. De punkteringsfria däcken är skit! Det fastnar småsten i dem som om de vore nåldynor, dessutom är de väldigt breda och därigenom tröga att köra med. Luftdäck är mycket mer lättkörda plus att det inte fastnar sten i dem.
    Liggdelen är lyxigare och större på Mondialen, City korgen är som en nerbantad variant på den.

I övrigt har de samma sittdel, bara designen som skiljer. Jag tycker inte att Mondialen är större och klumpigare som sandqvist skrev, den känns snarare smidigare med sina luftdäck. Visst, den är större iom att chassit tar lite mer plats (chassit är högre) och liggdelen är större, men det är allt.

Jag har en City Cross men efter att ha använt den i ett år kan jag bara säga att jag borde ha köpt en Mondial istället Eller en classic sport med city korg, samma sitvagn som mondialen fast med city korg.
    Majken 100421
  • Uliise
    Eddam skrev 2011-08-22 21:48:17 följande:
    stor grön drake skrev 2011-08-22 21:22:58 följande:
    BILD! BILD! BILD!
    Har lagt in bild i bildtråden nu!
    ÅH vad modigt och häftigt av dig att lacka så! Blev ju skitsnyggt, som en helt ny Emmaljunga. Och snyggare däck en de nya också.
    Majken 100421
  • Uliise
    emme 86 skrev 2011-08-23 19:07:33 följande:
    Hej på er!

Eftersom att ni har lite bättre koll än mig så frågar ja...
    www.blocket.se/alvsborg/Emmaljunga_barnvagn__...
    är detta en edge? Den är gjord 0106, eftersom att det är vid brytningen så är ja osäker på om det är en 01:a eller en 02:a?

Jag köpte ju hem den i helgen o eftersom att den är så blekt så har jag beställt hem textilfärg, så nu kommer den att bli helsvart.
    Japp, en Edge och jag är 99% säker på att det är en 2002:a Har katalogen från 02 och då såg de ut sådär Faktiskt den första Edgen, eller jag första vagnen med det namnet.
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5