JML: Det är ganska mycket som skiljer Mondialen från City Crossen!
Mondialen har luftdäck, broms som tar på däcken och en större liggdel.
City crossen har punkteringsfria däck, revolverbroms (kuggar som går in i hål) och mindre liggdel (City korg)
Personligen tycker jag att city crossens broms känns plastig och billig, det fastnar sten och grus och den känns inte rejäl äve nom den funkar. De punkteringsfria däcken är skit! Det fastnar småsten i dem som om de vore nåldynor, dessutom är de väldigt breda och därigenom tröga att köra med. Luftdäck är mycket mer lättkörda plus att det inte fastnar sten i dem.
Liggdelen är lyxigare och större på Mondialen, City korgen är som en nerbantad variant på den.
I övrigt har de samma sittdel, bara designen som skiljer. Jag tycker inte att Mondialen är större och klumpigare som sandqvist skrev, den känns snarare smidigare med sina luftdäck. Visst, den är större iom att chassit tar lite mer plats (chassit är högre) och liggdelen är större, men det är allt.
Jag har en City Cross men efter att ha använt den i ett år kan jag bara säga att jag borde ha köpt en Mondial istället
Eller en classic sport med city korg, samma sitvagn som mondialen fast med city korg.