Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-10 15:36:37 följande:
    nån som har erfarenheter av båda emmajungas chassi: edgens classic cryptonite chassi och city crossens chassi??? Jag vil veta lite för o nackdelar. vet inte vilket chassi jag ska välja!
    Classic chassit har ju lufthjul vilket är såå mycket skönare att köra med än Crossens breeeda dassiga punkteringsfria... iaf enligt mig!

Dessutom är Classic chassit lite högre, så barnet kommer lite högre upp emot dig. Enda fördelen för Crossens chassi är att det är lite lättare. Hade jag valt hade jag lätt tagit classic chassit
    Majken 100421
  • Uliise
    GTA skrev 2011-03-11 12:42:51 följande:
    Absolut, hon har en citykorg nu o kommer att behöva den ett tag till. Hon är 5 månader o har precis passerat 5 kg nu. Men hon kommer att vara liten även när hon blir större om du förstår vad jag menar. Tänkte då att om jag kan köpa en City Jet sittdel för bara 500 kronor så kanske jag ska passa på om den verkar vettig. Jag gissar att City Jeten är smalare än Nitron gällande sittdelen o att hon kanske kommer att sitta stadigare där då sitsen verkar mer skålad. Har Ozone samma sittdel som City Jet (vet att den inte tillverkas längre) bara ett annat chassi? Tror du i så fall att det verkar vettigt att köpa den? Menade att när hon sen blir betydligt större så kanske Nitrons sittdel kommer att funka bättre. Hade jag vetat det jag vet nu kanske jag skulle ha köpt en Ozone från början i stället....
    Allt du skrivit stämmer bra! City jet-sittdelen kan du har på ditt Nitro-chassi. Ozonens och City jetens sittdelar är ergonomiska och precis som du skriver passar de väldigt bra till mindre barn.
    t0va har skrivit väldigt mycket här om sin city jet sittdel som hon på nitro chassi, hon köpte en sådan begagnad för att hennes son ville sitta men inte kunde/var för liten för Nitrons sittdel
    Längst ner här har hon bilder på "sina delar": www.familjeliv.se/Forum-3-141/m51132457-13.html
    Majken 100421
  • Uliise
    Tjatte skrev 2011-03-18 11:53:34 följande:
    Hörrni, jag har en fråga om sufletten på citykorgen. Vår fina vagn står i hallen och bara väntar på en liten bebis, och jag är givetvis där dagligen och fingar på den. Men en sak som stör mig är att sufletten smäller jättehögt när man fäller upp/ner den plus att man måste ta i rätt rejält. Ska det verkligen vara så? Tyckte inte att det var så i butiken. Det gäller bara det översta läget på sufletten. Några tips?
    Olika City Korgar verkar vara olika tröga/högljudda. En kompis till mig hade en som var mycket trögare än min och som lät mycket mer.

Ni kan inte försöka skruva lite i sufflettfästena?
    Majken 100421
  • Uliise
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-18 12:28:21 följande:
    Jag undrar lite om bältet/selen i emmaljunga vagnarna. hur sitter era barn i det? använder ni det? min son e nu 8 mån. o vill gärna resa sig i vagnen så jag skulle använda bältet men remmarna som ska va över axlarna är ju längst hela huvet oxå. tycker det ser jättekonstigt ut! e han för liten för selen än? detta va i min ozone. har inte kollat selen i min nitro än om d e likadant. just nu sover han i vagnen så kan inte kolla det :P men ska d va såhär tills dom annars växer i det ? känns konstigt att remarna ska va längts huvet iaf. hoppas nån förstår vad jag menar :P
    Jag förstår precis! Tycker också att selen är alldeles för "stor", man borde iaf kunna sänka ner remmarna som sitter över axlarna.
    Viktorsmamma2010 skrev 2011-03-18 12:31:10 följande:
    Jag skulle ju oxå fråga hur ni har åkpåsen i vagnen. Jag har ju d spännet upp som ska va mellan benen typ, d som där står emmaljunga på som man knäpper runt byglen o har benen på varsin sida om. men när man har åkpåsen i blir d ju väldigt svårt o sträcka ut benen. kan man knäppa upp d spännet? e rädd sonen kasar igenom då :P hur gör ni o vad råder ni till o göra ? :P
    Ja man kan knäppa upp det spännet och lägga ner bandet som sitter mellan benen på barnet, så har jag haft det då jag haft åkpåsen i
    Majken 100421
  • Uliise
    gullunge1 skrev 2011-03-20 08:04:21 följande:
    Jag har satt i en minimizer dyna i min citycross och i spidern. Då kan man reglera selen genom dom hålen. TRor nog dom tänkt ut de där så man måste köpa en dyna oxå. allround påsen funkar i båda dom vagnarna oxå
    Ja du det har de säkert... smart av dem men synd för oss!  Borde försöka få tag i en minimizer då till min Nitro.
    Majken 100421
  • Uliise
    t0va skrev 2011-03-21 11:16:23 följande:
    Mer ot, men japp vi har en kusin som hade större storleken men nu har slutat med blöjor så vi fick deras lager. Hjälper inte det heller. 

Nu när jag är i rätt tråd så kan jag skriva det jag skulle skriva. ;) 

Vi har kört med nitrosittdelen ett par gånger nu och jag är så nöjd, var lite nojig att den inte skulle passa oss eftersom cityjet-sittdelen varit så kanon. Men nu när sonen vill sova på sida och mage så är den underbar. Han älskar att sitta i den också. Inatt somnade han i bilen så vi la honom i vagnen när vi gick upp till lägenheten och han har sovit hela natten i vagnen. Jag trodde han skulle pipa  och ville komma till sängen men inte.

Så skönt att det verkar funka :)  
    Vad bra!
    Ja CC/Nitro-sittdelen är riktigt bra, stoor sufflett och massa plats. Måste kännas skönt att ni kan variera med den ergonomiska också
    Majken 100421
  • Uliise
    JwJw skrev 2011-03-27 07:44:37 följande:
    Ni skrev så bra om nitro så jag slängde ut min citycross på nätet.. men är det någon som vet  vad färgen med grå och får heter=)?
    Det är Emmaljungas Limited Edition från 2008, happy sheep heter den
    Majken 100421
  • Uliise
    DeeDee09 skrev 2011-03-29 01:19:36 följande:
    Lägger till tråden bland favoriter då jag nu är ägare till en Nitro city (Färg Silver check tror jag den heter) Så snygg och med lite vita läder detaljer :)
    Hitta den på blocket för 3700:-  en 2010 som var köpt i maj och fick med:
    Footsack i samma färg som vagnen
    1 extra sits (sliten) som de mest hade använt under vintern för att inte nya sitsen skulle bli ful.
    2st nya extra däck (De stora)
    Emmaljunga Regnskydd

Verkar som ett bra köp eller?  :)
    Det  låter som en bra köp tycker jag
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5