Inlägg från: Uliise |Visa alla inlägg
  • Uliise

Emmaljunga tråd, Vol 5

stor grön drake skrev 2010-09-14 21:05:01 följande:
    ???
    Jag har inga bekymmer att köra min i stan... enda bekymmret är den attans varukorgen. Däremot känne rjag direkt i axlarna om dagis har justerat om höjden på handtaget.
    Oopsie, då har jag misstagit mig Flört
    Majken 100421
  • Uliise
    Bobbylina skrev 2010-09-15 10:42:10 följande:

Hej!

Har en liten fråga, är det någon som vet hur hög ryggstödet är på Nitro City? kunde inte se på deras hemsida (om jag inte är blind)

Hade en teutonia spirit förut och den är så himla kort i ryggstödet, till kommande barn är jag sugen på emmaljunga men vill veta om den är högre i ryggstödet då jag tycker dom växer ur vagnen så fort.

Hm vet inga exakta mått på endast ryggstödet. Men hela sittdelen är 90 cm från fotstödet och uppåt, det är samma sittdel på både Nitro och City crossen.
    Majken 100421
  • Uliise
    lilla snöflingan skrev 2010-09-15 15:03:18 följande:
    De gamla hjulen vet jag inte... men det måste i alla fall vara kugghjulsbroms på om du ska få en fungerande broms.

Någon annan i tråden hade testat och det gick inte att sätta lufthjulen från sportchassit på city crossen. De andra lufthjulen går inte heller med anledning av kugghjulsbromsen. Däremot är det möjligt att det fungerar med hjul från något annat märke, jag har någon gång sett en bild på en city cross med briolufthjul. Men det måste man nog testa.

Det går ju tydligen att sätta city crosshjulen på classic chassit då... där har du vanlig broms så då gör det inget om kugghjulsbromsen inte fungerar. www.blocket.se/helsingborg/Emmaljung_Sport_Cl...
    Sportchassi hjulen funkar alltså inte på CC-chassit? Attans! Där rök min idé... Men varför?

Ska ändå ta en tur till Barnens hus imorrn och fråga lite, typ - "Hej, jag har en jättekonstig fråga men skulle du kunna prova edgens hjul på CCn där borta? Eller kanske lufthjulen på Happyn?" Tss, jag lär göra bort mig. Flört
    Majken 100421
  • Uliise
    Sandriks skrev 2010-09-16 00:26:11 följande:
    Haha du får take one for the team
    Jag är nämligen väldigt intresserad av att få höra vad du får fram av den undersökningen, jag hade också tänkt kunna byta till nå lufthjul på min CC, eftersom vi bor i norrländska skogen

Ta på en peruk så du kan byta skepnad och behöver inte bli igenkänd HAHA
    Tack och lov är jag bara här tillfälligt, mellan mån-sön. Så jag ska inte behöva besöka den här affären särskilt ofta framöver, kanske tur det Cool
    Majken 100421
  • Uliise

Sorry tjejer, men edgens hjul funkade (som sagt) inte på CCn. De fastnar helt enkelt inte, det gjorde inte Brios lufthjul heller. Det hade med längden på hjulfästet (pinnen...) och bromsarna att göra. Typiskt Rynkar på näsan

Majken 100421
  • Uliise
    Sandriks skrev 2010-09-16 23:15:45 följande:
    Hm Pärsk.. Obestämd
    Nåja, vi får helt enkelt farta genom de värsta terrängerna då Skrattande
    Nog vet jag man tar sig riktigt bra och behagligt med "CC-hjulen" också!
    Och så är ju de snyggare också! Cool
    Jo, de är ju en dröm i skogen! Vart hjul har sin charm Skrattande
    Majken 100421
  • Uliise
    Men hörrni!
    Jag sa ju för ett tag sedan att lufthjulen inte funkade på City Crossen - men titta på den här annonsen.

Det är ju en Classic sittdel, med lufthjul på ett city cross-chassi!!! Alltså... Imorgon tar jag min vagn och drar ner till Barnens hus (är hemma i Karlstad igen) och testar här, för sista gången.
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2010-09-22 07:29:28 följande:
    Tanken slog mig mitt i allt, för jag tror att själva funktionen för de flesta är viktigare än "rätt" utseende på naven/ekrarna. Skulle själv gärna ha gummidäck istället för luft, fast skulle jag byta till ett classic chassi skulle jag ju få det (men bli av med teleskophandtaget som är underbart, aldrig blir man nöjd )
    Ja funktionen är absolut det viktigaste för mig med! Grejen med de punkteringsfria däcken cc'n har är att de är så himla breda = upplevs som  mer trögstyrda än de smalare luftdäcken. Luftdäcken är dessutom större i diameter så det gör de ytterligare mer lättkörda Glad
    Majken 100421
  • Uliise
    myran82 skrev 2010-09-22 20:33:51 följande:
    Vet ni om man kan beställa nya hjul till city cross på nån hemsida?

På babyproffsen i kommunen närmast oss vill de ha nästan 1000 kr för fyra hjul & det är inte billigt  Obestämd
    Vårt Babyproffsen skulle också ha ca 1000, jo visst! Har ju hört här att de ska ligga på 150:- st. Ska nog fråga på Barnens hus också.

Förresten, när anser ni att det är berättigat att byta däck till en City cross?
    Majken 100421
  • Uliise
    stor grön drake skrev 2010-09-23 19:31:21 följande:
    Jag har min ljusblåa city jet sittdel hemma nu
    den har lite fel (vilket säljaren berättade ärligt om och jag bestämde att jag kunde leva med dem) och vi ska se om vi inte kan fixa åtminstonde ett av dem i helgen, kanske två ståltråd och silvertejp säger jag bara
    Skulle så vilja springa ner och byta den NU men har jobbat 11,25 timmar idag (i sträck, eller, jag hade lunchpaus) och dessutom vill jag vara med när sonen prövar den första gången, och han ska vara hemma med pappa imorgon och då kommer de garqanterat att använda vagnen.
    Idag var hans moster barnvakt. De skulle gå till systerdotterns skola för att hämta henne, och min syster går in i garagett istället för i vagnrummet, och därifrån tar hon det slutkörda chassit som följde med aguamarine liggdelen från 2001/2002... sonen hade varit mycket skeptisk... speciellt som hon satte honom i duoliften (som vi inte använt på månader) men han hade suttit någorlunda nöjd och sedan somnat direkt när hon lade ner honom. För vagnen må vara sönderkörd, men jäklar vilket gung det är i den
    Sista meningen = hahaha!
    Majken 100421
Svar på tråden Emmaljunga tråd, Vol 5