• Loris

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej hej =)

Det vore roligt att komma i kontakt med några fler som väntar barn i augusti 2010 =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:34
    Nu är vi ett par blivande höstmammor som har hittat till tråden! Rubriken säger augusti men alla är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 14:50
    BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 september
    shioo, 2:a barnet, BF 20 september
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Monchhichi, 2:a barnet, BF 6 oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 oktober
    Nygga 2:a barnet BF 24:e september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 13:19
    Starla, 1:a barnet, BF 30 juli
    LauraMaria, 1:a barnet, BF: 12 augusti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:31
    BF lista i egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52460191.html

Glöm inte att lägga till ditt namn och BF om du inte står med :D

• Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
  • lysa

Angående syskonvagn så har vi ännu inte spanat in marknaden på Babyproffsen och Barnens Hus. Men direkt då den här handikappande tröttheten jag lider av på kvällarna och helgerna försvinner ska vi börja utforska. Mannen fick nyligen ett erbjudande om att köpa en begagnad babytravel syskonvagn, men jag vill gärna själv utforska innan vi eventuellt slår till. Är priset rätt är ju begagnat jättebra {#lang_emotions_smile}....

Är det fler än Li81 som har slagit till på syskonvagn? Ni som har köpt syskonvagn - hur har ni tänkt runt modell etc? Pris?

Vad jag har förstått är leverens-tiderna långa om man ska beställa ny vagn ssk från Emmaljunga. 2-3 månader har jag hört och att det tom kan bli längre ibland just under semesterledigheterna. +/- 2v är ju den normala födsel-intervallen så det börjar ju vara dags för barnvagn om man ska köpa nytt för många i tråden... Tycker det här med konsumtion kan vara riktigt kul! (Även andras...)

Lysa med son-00, dotter-09, BF 21/10
  • Moyo

Vi (eller rättare sagt jag) googlade runt och insåg snabbt vilka funktioner som vi gärna ville ha. Vi har haft en Emmaljunga (-03) med dottern och är bortskämda med möjligheten att höja och sänka handtaget och att kunna vända sittdelen både framåt och bakåt beroende på om det ska sovas eller åkas.
    Att vända sittdelarna skulle helst fungera oberoende av varandra eftersom jag helst vill ha det yngre barnet vänt mot mig medan lillan vägrar att åka så. 
    Sedan ville jag gärna ha dubbla sufletter, så att man har möjlighet att täcka för om det yngre barnet somnar utan att påverka det äldre syskonet alltför mycket.

Det var ungefär här jag insåg att det bara fanns en vagn för oss, och det var Firstwheels Twin City. Den måste man direktimportera om man ska ha en ny och den mesta försäljningen har skett i Stockholmsområdet så där finns en begagnatmarknad, men nu hade vi übertur och hittade en i Hörnefors så det blev dit och titta på skicket och sedan var det inte mer med det.

Dyr, ja, men det är inte gratis att köpa nytt eller att skicka med bussgods från Stockholm heller (plus att man då inte har möjlighet att kolla skicket själv).

Vi hade först tänkt köpa en ny vagn, men vi vill inte betala hur mycket som helst och på de mindre dyra varianterna så åker barnen åt samma håll i sittdelen. Helst hade vi nog shoppat runt och testat lite olika vagnar innan vi handlade, men när just den här vagnen kom ut fanns inte mycket tid att spela på. Jaja, blir vi sjukt missnöjda så verkar begagnatmarknaden för syskonvagnar ganska bra så då får vi helt enkelt sälja iväg den här och köpa något annat, inte mer med det.

I övrigt ska vi nog inte handla något mer, såvida vi inte "måste" skaffa ett nytt babyskydd pga ålder eftersom vi fick ett begagnat till lillan. Sedan känns det som om jag ska införskaffa något kit med neutrala babykläder för eftersom lillan kom lite tidigare än planerat så är babygarderoben övervägande rosa.

Åter till viktfrågan så är jag en förkämpe för viktkontroller hos BM, trots att resultatet inte alltid är det man skulle hoppas på. Hade vi inte kollat min vikt när jag väntade dottern hade kanske diagnosen havandeskapsförgiftning dröjt så länge att vi riskerat både mitt och lillans liv och mest sannolikt hade jag även blivit snittad. Man kan välja att låta BM kolla vikten och skriva in den i journalen så någon har koll. Men man måste nog vara mycket tydlig med hur man vill att det ska göras för att slippa kommentarer man inte orkar med.

Starla:
    Jag förstår precis hur du känner. Hur bra det än är att få ärva och få nytt i gåva så är det ändå så att någonting vill man se ut själv. Vi tog emot allt vi fick med inställningen att "trivs vi inte så vet vi i alla fall vad vi inte vill ha". Sedan var vi 98% nöjda med allt så det blev aldrig av att köpa någonting nytt öht. Jo! Första sommaren köpte vi en smidig sulky för att slippa dra med stora vagnen när man skulle på korta turer med bilen, men annars känns det som om det enda vi bidragit med är förbrukningsvaror. Haha!

Uj, vilket mega-inlägg!

• Loris

Mitten av veckan är nådd och idag ska vi på könsultraljudet, härligt ;), det var lite synd att svärmor inte kunde följa med, hennes flyg blev inställt pga askan så hon kommer senare istället, vi tänkte iaf ta chansen och köpa lös filmen! Ni som varit på norrlandskliniken, Visst skulle man ta med pengarna i kontanter? Eller tar de kort? Angående det där med vikt och barnmorskor så är det ju bra om de försöker stötta och hjälpa en så att man är medveten - men ingen borde behöva känna sig påhoppad över sin viktuppgång. Jag gick upp 27 kg förra graviditeten, trots det var det faktiskt inga påhopp eller antydningar från BMs sida, vilket var riktigt skönt eftersom man redan hade stora samvetskval att dras med... Jag har börjat att så smått inse att livet verkligen kommer förändras inom en ganska snar framtid och att det är på riktigt, det blir väl inte samma omställning som med första barnet, men tanken på att ha två och få livet att flyta på, lillan kommer bli STORAsyster och inte längre vara den minsta i familjen, och även hon kommer få en helt ny roll att växa in i, även om vi planerar att ta med henne i allt som rör bebisen så blir det ju en enorm omställning.. Det är lite skrämmande, samtidigt som jag längtar väldigt mycket.. Någon fler som har börjat fundera över sånt här?

• Moyo

Loris:
    Själva ultraljudet kan man betala med kort, men pengarna för USB-minnet vill de ha kontant.
    Jag känner mig redan otillräcklig som mamma eftersom en del av mitt engagemang går till att fundera över hur det kommer att bli till hösten, så jag känner igen vad du tänker. Det blir ju något annat när man ska ta hand om två barn jämfört med "bara" ett och jag undrar lite över hur många hyss lilltösen kommer att hitta på medan jag är upptagen med bebisen. Man får väl göra sitt bästa och ha vett att be om hjälp när det krisar, något jag måste jobba på...
    Jag kände mig mäkta stolt igår när jag faktiskt ringde in svärmor som support när vi skulle på syskonvagnsspaning eftersom jag inte ville fara själv.  

• Loris

Ang. Vad man behöver inför bebisen så tyckte jag att man hade enorm hjälp av listor som folk skrev här på familjeliv. Det finns mycket strunt som man klarar sig utan så man får sålla lite. Den här gången blir det nog inte så mycket att handla in, det vart vagnen, en elektrisk bröstpump och några små saker, och kanske en helt ny garderob eftersom vi precis som Moyo köpt nästan bara rosa ;). På tal om små saker så såg jag att ikea har börjat sälja ett bitskydd till spjälsängar för 39kr, det hittade vi inget av när lillan började gnaga lös färg från spjälsängen så vi for och köpte sidenband som vi knöt väldigt hårt runt alla "riskområden". Haha, tja allt funkar väl men vad skönt det hade varit med en Sån där bitskena, bara att slippa vira loss och på den där alla gånger lillan fick för sig att ta av blöjan i sängen under tiden vi sov! B-) Haha, mysig överraskning. ;)

• Loris

Kanon ;) då slipper jag svänga förbi minuten. Skönt! Jag tänker också mycket på just det, hur kommer det gå med stortjejen när man måste engagera sig i bebisen och hon inte kan vara riktigt delaktig, amma till exempel? Då kan man ju omöjligt springa runt och passa så hon inte hittar på hyss! *kan se dom grå hårstråna komma redan nu* Haha.. Spännande tid! Det känns alltför ofta som att man redan idag knappt hinner med allt man måste och vill.. Det är nog riktigt bra om man lär sig be om lite backup ibland, om det krisar...

• Starla

Moyo: Ja, det är egentligen bara att ta det som det kommer. Man sparar ju faktiskt

en hiimla massa pengar! Det är också något att vara superglad för!
    Loris: Tänk vad bra att ni som redan har barn kan komma med sådana där smarta tips som man aldrig någonsin skulle tänka på annars; bitskydd! DET ska jag minsann köpa själv. {#lang_emotions_tongue_out}
    Om det här med vikt, jag har skygglapparna på. Jag tycker att det är så läskigt att det finns en vikt-hets när man är gravid. 
    Visst är det bra att hålla koll (även fast jag avskyr vågar och aldrig väger mig annars) på kroppen så man kan upptäcka som Moyo sa; havandeskapsförgiftning men taskiga kommentarer undanbedes. Alla är ju olika, det finns ingen mall. 
    Usch... vikt som är så känsligt. 
    Det är lätt att säga att man skulle slå bort hemska tankar om man själv fick en kommentar. 
    Men jag har nu kommit in i den här hormonstormen då jag egentligen bara vill grina för minsta motstånd eller pga av allt möjligt. Det är ju så konstigt när man inte är en sån person i vanliga fall.
    Jag skulle nog bara grina hejdlöst om min BM var taskig. 
  • LindaMattias
    Li 81 skrev 2010-04-27 20:31:38 följande:
    I morrn är det UL på Norrlandskliniken som gäller och äntligen ska man få veta vem som döljer sig i magen. Jag tror att det är en pojke, dels för att jag tycker att magen är annorlunda denna gång och sen är h'n mycket liviligare. En riktigt sparkare, man spekulerar ju så mycket Men i morrn är det dags.
    Hru har det gått på ultraljudet? Ville bebisen visa om den var en pojke eller flicka? Spännade! =)
  • LindaMattias
    lysa skrev 2010-04-28 06:34:17 följande:
    Är det fler än Li81 som har slagit till på syskonvagn? Ni som har köpt syskonvagn - hur har ni tänkt runt modell etc? Pris?Vad jag har förstått är leverens-tiderna långa om man ska beställa ny vagn ssk från Emmaljunga. 2-3 månader har jag hört och att det tom kan bli längre ibland just under semesterledigheterna. +/- 2v är ju den normala födsel-intervallen så det börjar ju vara dags för barnvagn om man ska köpa nytt för många i tråden... Tycker det här med konsumtion kan vara riktigt kul! (Även andras...)
    Vi funderar på att köpa en baby travel dublin från Babyproffsen. Men kan det vara så lång leveranstid?! Kanske är bäst att gå dit och höra sig för då... Jag tyckte att den kändes nätt att ha i bilen och så var den lättsvängd. Har hört att den fått gott omdöme, så vi kör nog på den.
  • Li 81

Ja nu har vi varit på UL... och vi väntar en liten kille
    Det var lite väntat faktiskt, eller jag hade spekulerat i  det i alla fall.  Magen ser annorlunda ut, den står rakt ut och bara en känsla jag har haft. Så nu håller jag på att sortera babykläder för fullt, blev två banankartonger med tjejkläder. Och insåg att jag måste köpa till lite saker till lillgrabben, men det är ju bara kul att få shoppa lite nytt . Det känns lite skumt att veta faktiskt, men jätteskoj, det blev som ännu verkligare på något sätt. Nu får man börja fundera på namn, hmmmm

Det var hemskt mysigt att få se lillbebben, fick med oss filmsnutt på usb hem också.
    Sen kommer det bli sp'nnnande att se hur man kommer hinna med två barn, det blir nog en omställning och hur storasyster kommer att reagera.

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)