Andrenna: 10 minuter på varje bröst låter ganska bra tycker jag. Det är jobbigt för dem att suga så det är inte konstigt om de blir trötta av det. Vi har också matning var tredje timme med både bröst och tillägg. Vår lillkille börjar bli riktigt fin i färgen nu. Mer röd än gul hihi!
Tricket med amning är att ju mer du ammar desto mer mjölk produceras. Om du pumpar ur mellan amningarna så ökar produktionen. Då får man hoppas på att han käkar duktigt om du får igång en jätteproduktion
. Annars brukar bebisens behov styra detta på ett fiffigt sätt. Pumpar är ganska dyra, men det finns handpumpar alternativt att du handmjölkar. Det har inte funkat för mig för jag har inte så mycket mjölk.
Det kan kännas lite läskigt i början när amningen kommer igång för det kan bli en hel del svullnad i brösten. Typ knölar! Det är helt normalt och brukar ge med sig när det har kommit igång mer. Mjölkstockning kan du också få om du är ute i kallt väder så var rädd om brösten! Jag använder inlägg innanför kläderna för mina bröst är ganska känsliga för kyla.
Trevligt för er att din sambo fick stanna över natten. Det är härligt när man får som man önskar! Det är ju en av de största händelsena i livet och verkligen ett tillfälle att ställa lite krav. Förstår om din förlossning blev lite jobbig med tanke på att det var på natten när man borde sova...zzzzzz....vilket jag borde göra strax, men man vill ju hinna med lite vuxentid också...