• Glittran

Carlanderskatöserna del 19

Carlanderskatöserna del 19 För oss som håller till på Carlanderska!

Här kan vi stötta varandra i motgångar och glädjas åt varandras medgångar.
    och prata om allt möjligt inga frågor är dumma frågor för oss här inne.

Nya kämpare är ALLTID välkomna!

Gamla trådar:

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48635816.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m46453306.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m44331969.html

www.familjeliv.se/Forum-11-261/m42035091.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m38981292.html

www.familjeliv.se/Forum-7-134/m35838235.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-29 22:35
    Carlanderskatösernas listtråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m52179200.html

• Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19
  • Längtans Stina
    calcaneus skrev 2010-05-11 21:38:09 följande:
    Distansgyn såg vid första VUL dag 6 att jag var överstimulerad och minskade dosen Gonal-F. På VUL dag 9 tog de blodprov och sa åt mig att sluta med Gonal-F. På grund av antalet äggblåsor och östrogennivån (tror jag) i blodprovet bestämde de på Calanderska att jag skulle ta Suprefact istället. Det är en medicin som enligt FASS används mot prostatacancer så det är nog ingen jättevanlig medicin. Alltså: om man inte är överstimulerad funkar Ovitrelle utmärkt och man kan göra ET direkt. Risken med överstimulering är att vätskebalansen i kroppen rubbas och man kan bli uttorkad samtidigt som man har vätska i buken. Den kan behöva tappas samtidigt som man får vätskedropp.  Det brukar visst vara värst efter ÄP eftersom alla äggblåsor är punkterade då kan fortsätta läcka vätska. OM ajg har fattat rätt, jag är ju ny i den här svängen men gillar fysiologi.
    Aha, nu fattar jag. Vet du om det är vanligt att man blir överstimulerad? Jag tror att allt gick så himla smärtfritt med vår dotter att jag aldrig hörde talas om överstimulering. Var det därför de kunde plocka ut så himla många ägg från dig?

Och så innebär det i ditt fall att du får vänta till efter semestrarna med att sätta tillbaka din lilla eskimo?

I så fall får du ha en fin sommar med vin i bersån och långa bad i havet!
  • mulan
    calcaneus skrev 2010-05-11 21:38:09 följande:
    Distansgyn såg vid första VUL dag 6 att jag var överstimulerad och minskade dosen Gonal-F. På VUL dag 9 tog de blodprov och sa åt mig att sluta med Gonal-F. På grund av antalet äggblåsor och östrogennivån (tror jag) i blodprovet bestämde de på Calanderska att jag skulle ta Suprefact istället. Det är en medicin som enligt FASS används mot prostatacancer så det är nog ingen jättevanlig medicin. Alltså: om man inte är överstimulerad funkar Ovitrelle utmärkt och man kan göra ET direkt. Risken med överstimulering är att vätskebalansen i kroppen rubbas och man kan bli uttorkad samtidigt som man har vätska i buken. Den kan behöva tappas samtidigt som man får vätskedropp.  Det brukar visst vara värst efter ÄP eftersom alla äggblåsor är punkterade då kan fortsätta läcka vätska. OM ajg har fattat rätt, jag är ju ny i den här svängen men gillar fysiologi.
    Jag tror du har stenkoll , men du jobbar väl inom vården själv va?
    .?*¨*?.. ♦ Någonstans där inne finns vårt mirakel ♦ ..?*¨*?.
  • calcaneus
    Längtans Stina skrev 2010-05-11 21:42:41 följande:
    Aha, nu fattar jag. Vet du om det är vanligt att man blir överstimulerad? Jag tror att allt gick så himla smärtfritt med vår dotter att jag aldrig hörde talas om överstimulering. Var det därför de kunde plocka ut så himla många ägg från dig? Och så innebär det i ditt fall att du får vänta till efter semestrarna med att sätta tillbaka din lilla eskimo? I så fall får du ha en fin sommar med vin i bersån och långa bad i havet!
    Vin i bersån är ju en bra morot! Skall trösta mig med det, och sushi! Det är precis som du säger därför de fick så många ägg. Men så gör vi ju IVF på grund av "manlig faktor" eller vad de brukar säga...
    Jag har tyvärr ingen aning om hur vanligt det är med överstimulering. Lite är nog inte så ovanligt, men att de tar till den här andra medicinen är nog lite exotiskt. Vår (min och Mulans) distansgyn har övertalat det lokala apoteket att ta hem den i alla fall så det händer väl ibland...
    Jag jobbar med hjälpmedel så jag är väl i vårdens ytterkant och nosar, men be mig inte hjälpa någon på toa, då är jag helt hjälplös! (om det inte råkar vara en 2½-årig pojk)
  • Längtans Stina

Vi är också drabbade av manlig faktor. Du får i alla fall lycka till i höst! Själv hoppas vi hinna med rubbet innan sommaren och ett + på det.

• mulan

Vi har oxå manlig faktor.
    Distansgyn blir sur om apoteket inte har sakerna hemma. Har hänt mig några gånger. Nu har jag som tur är varit ute i god tid på apoteket så de har hunnit få hem det tills jag behöver grejerna.

Jag var lite överstimmulerad på vårt förra färskförsök. Blev rejält svullen med en mage stor som i 6 månaden ungefär. Var då inne hos gyn på VUL inför ET (långtidsodling) så han kunde kolla om det gick att göra ET. Jag hade vätska i magen men det gick att göra ET iaf

• Längtans Stina
    mulan skrev 2010-05-11 22:11:15 följande:
    Vi har oxå manlig faktor. Distansgyn blir sur om apoteket inte har sakerna hemma. Har hänt mig några gånger. Nu har jag som tur är varit ute i god tid på apoteket så de har hunnit få hem det tills jag behöver grejerna. Jag var lite överstimmulerad på vårt förra färskförsök. Blev rejält svullen med en mage stor som i 6 månaden ungefär. Var då inne hos gyn på VUL inför ET (långtidsodling) så han kunde kolla om det gick att göra ET. Jag hade vätska i magen men det gick att göra ET iaf
    Så hur ligger ni till nu? Bäbis i magen? I så fall, hur långt gången är du?
  • mulan
    Längtans Stina skrev 2010-05-11 22:13:59 följande:
    Så hur ligger ni till nu? Bäbis i magen? I så fall, hur långt gången är du?
    Ligger gravid till . Detta är ett FET på färskförsöket som jag blev överstimmulerad på. Jag går in i v 7 i morgon . Nytt rekord för mig. Har två tidiga MF vid tidigare försök
  • calcaneus
    Längtans Stina skrev 2010-05-11 21:59:08 följande:
    Vi är också drabbade av manlig faktor. Du får i alla fall lycka till i höst! Själv hoppas vi hinna med rubbet innan sommaren och ett + på det.
    Håller tummarna!
    Jag har en kollega som hade det väldigt jobbigt under tiden de försökte med IVF. Jag trodde att det "alltid" blir så så jag var ganska orolig. Nu tycker jag ju att det går bra, jag grubblar väl ibland på cykler och annat men tycker inte att jag är särskilt nere. Tänker mig att det kan vara för att jag kan "skylla ifrån mig" på spermiebristen och naturligtvis trösta mig med kisen (som är ute och leker i regnet, knäppjöken{#lang_emotions_heart})
  • Happiness

Ojoj nu börjar magen svälla rejält . ser ut som jag är i nionde månaden. Jag har ju ÄL väldigt nära mens. kan man ha ÄL naturligt samtidigt som man tar Gonal-F?

Har varit hos akupunktören idag. skönt! Hoppas det fungerar.

Ska mäta äggen på lördag. Ska jag fortsätta med Gonal-F och samtidigt ta vad heter den nu igen Orgalutranen? (stavning?)

• calcaneus
    mulan skrev 2010-05-11 22:11:15 följande:
    Vi har oxå manlig faktor. Distansgyn blir sur om apoteket inte har sakerna hemma. Har hänt mig några gånger. Nu har jag som tur är varit ute i god tid på apoteket så de har hunnit få hem det tills jag behöver grejerna. Jag var lite överstimmulerad på vårt förra färskförsök. Blev rejält svullen med en mage stor som i 6 månaden ungefär. Var då inne hos gyn på VUL inför ET (långtidsodling) så han kunde kolla om det gick att göra ET. Jag hade vätska i magen men det gick att göra ET iaf
    Distansgyn hade visst ringt och försäkrat sig om att Suprefacten fanns till och med. Kan tänka mig att ett apoteks sortiment kan påverkas ganska mycket om det finns en läkare på orten med lite specialintresse.
    Oj! 6-månaders mage! Då får man säga att Suprefacten har fungerat, jag har känt mig lite tjock, men inte i närheten av gravid-tjock. Det kan väl vara värt lite väntan då...
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19