• 42an

Carlanderskatöserna del 19

Tack för alla kramar, det värmer.

• 42an

Lalie: Stor kram till dig! Vet hur det känns, tomt, snopet, sorgset. Man tappar liksom styrfarten, det finns inget mål längre. Det tar nog ett tag innan man kan acceptera det, om det någonsin går. Prata med psykolog är nog jättebra, särskilt CL:s, han måste ju vara expert på just detta. Kram och ta hand om dig!

• 42an

Hej, på er. Har haft paus härifrån ett tag. Pratade med Torbjörn i veckan angående om det var idé att göra fler försök. Han sa att han hjälper oss om vi vill men han kan inte rekomendera det, särskilt med tanke på att vi har 2 barn och således redan har lyckats.  
    Missfallsrisken är så hög vid min ålder så det verkar vara som att kasta pengarna i sjön. Ett ruggit tufft besked att tugga i sig, det får jag säga. Vet att många av er inte har barn och då är det värre men det är svårt att stänga av längtan efter en liten goding till, mycket svårt.
    Kram på er och lycka till med var ni än är i detta eländet (har inte så bra koll på er just nu).

• 42an

Fru Naftra, missfallsrisken hör ihop med åldern, är 41. Har annars aldrig haft ngt missfall. De som menas är väl att det är vanligare att embryot inte växer vidare och oftare som det slutar växa redan innan det blir en graviditet. Det är väl en slags missfall det med.
    Man kan kanske göra så att man odlar till blastocyst innan man för tillbaks och på så sätt slipper man vänta till TD ifall det slutat växa före 5 dgr. Tyvärr är det ju ett mycket dyrt lotteri och det är svårt att veta när man slänger pengarna i sjön. Hade vi bara haft gott om pengar så hade jag försökt många gånger till. Utdelningen är så mycke värd.

Beklagar så mycket att ni miste erat pyre, det är så orättvist. Alla som vill ha barn borde kunna få det. Kram!

• 42an

Cotton: Vad härligt att det såg så fint ut! Stort grattis!

• 42an

Akita: Stor kram till dig! Vill bara berätta om vår första ivf. Vi fick ut 8 ägg, endast ett blev befruktat, det var aldrig tal om att det var superkvlité, men det blev vår dotter som idag går runt i röd finklänning och väntar på tomten. Förstår att det är skönt att ha ett "lager" i frysen, det ville vi också, men den du har fått tillbaks kan mycket väl bli er lilla guldklimp. Försök att ha en god jul ändå!

• 42an

Shibby, sista gången kom jag på att om man stoppar den rätt långt upp och försöker vända den på tvären, (tryck den lite åt sidan när den kommit upp en bit), så tyckte jag att den stannade kvar. Tidigare har jag tagit en halv makeup-pad och tryckt upp en liten bit som "kork", funkar också. Men på-tvären-sättet var enklareFlört. Den blir ju hal som en tvål när den blir fuktig.

• 42an

Skrippo: Gratttis! Vad härligt, ta hend om er!

Sidney: Tack för att du undrade. CA sa att de inte rekomenderar oss fler försök men att de hjälper oss om vi vill. Missfallsrisken är ju rätt hög nu, fyller 42 i juni. Vet inte om det är värt att lägga våra sista besparingar med så dåliga odds. Hade jag inte haft några barn hade jag inte tvekat, då hade jag lagt min sista krona och sista ork men har jag ju 2 superfina barn, tack och lov!

Sorgen över att inte få uppleva en graviditet och förlossning samt det fantastiska mötet med sitt nya barn en gång till är stor. Samtidigt vet jag att jag måste försöka vara tacksam för att jag fått uppleva det 2 gånger, speciellt med tanke på alla ivf-kämpar här. Jag vet bara inte vart jag skall göra av min längtan, blir jätteledsen när jag tänker på att aldrig få bädda vaggan igen eller ta fram barnvagnen. Bara att bita ihop antar jag, det kunde varit så mycket värre. Kram och tack för att du bryr dig!

• 42an

Tack snälla ni för kloka ord, nu trillar tårarna igen. Mår pyton, vi har precis börjat ana slutet på en influensa och har sista dagarna faktiskt tänkt att det att tur att vi inte har 3 barn som kan bli sjuka, det räckte fint med 2. Är så sliten.
    Alla funderingar kring ivf-en och givetvis misslyckandena har tagit mer på oss än vad jag trodde. Att göra ivf är nog egentligen som ett heltidsjobb och att köra ett vanligt jobb och 2 barn med alla vardagsbestyr kräver tydligen en del, man har liksom inte tid att varken tänka eller prata färdigt, det är bara full fart.

Nej, 3-pack får vi inte köpa. Torbjörn tyckte att jag var relativt svårstimulerad 300 gonalF, fick spruta 3 dgr mer än vad de planerat. Lyckades piska fart på 4 folliklar som blev 3 ägg. 2 blev befruktade båda kallades toppenembryon, en till mig och en till frysen. Ingen blev graviditet. Gjorde uttaget och ET i Okt och FET i November.

Dottern kom till på 1:a ivfen på Linné (vanlig, ej ICSI) en av 8 ägg blev befr (2004). 2006 Gjorde vi syskonförsök på CA, ICSI, färskförsöket gick ej, 2 till frysen, den första klarade ej upptiningen och den andra blev sonen.

Som jag ser det så har vi bra "facit" så jag tycker att de var lite onödigt negativa nu, embryona blev ju ändå bra även om det bara blev 2. Han menade på att vid min ålder är det så många embryon som slutar växa pga bla kromosomfel så det är jättesvårt att få en fullgången graviditet.

Kram på er alla som orkat läsa!

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19