• Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
  • zingoalla
    Kressie skrev 2010-03-09 22:49:58 följande:
    Kul  och användbar tråd =)För att bidra med något jag med så vill jag tipsa alla om att frysa in i muffinsformar i silikon, det är sååååååå lätt att "plutta" ur maten och sen lägga i fryspåsar. Lagom stora portioner om man tillsätter 2 "istärningar" med kött/fisk också!
    smart, måste handla formar.
  • jessican
    Kressie skrev 2010-03-09 22:49:58 följande:
    Kul  och användbar tråd =)För att bidra med något jag med så vill jag tipsa alla om att frysa in i muffinsformar i silikon, det är sååååååå lätt att "plutta" ur maten och sen lägga i fryspåsar. Lagom stora portioner om man tillsätter 2 "istärningar" med kött/fisk också!
    Jag har köpt muffinsformar för amerikanska jättemuffins. De fungerar kanon som portionsformar nu till min dotter på 8.5 månader.
  • Maria K

Gjorde igår kräm på en påse torkad frukt, kokade med mycket vatten och hel kaneli ca 25min, tog sedan upp frukten och hackade fint. hade i maisena så det blev kräm och hällde sedan tillbaka frukten.
    God lunch/mellanmål för båda mig och dottern
    (hade om jagf bara gjort till dotter mixat frukten, fick nu mixa hennes kräm när den var klar)

• beabus87
    Maria K skrev 2010-03-13 11:00:31 följande:
    Gjorde igår kräm på en påse torkad frukt, kokade med mycket vatten och hel kaneli ca 25min, tog sedan upp frukten och hackade fint. hade i maisena så det blev kräm och hällde sedan tillbaka frukten.God lunch/mellanmål för båda mig och dottern (hade om jagf bara gjort till dotter mixat frukten, fick nu mixa hennes kräm när den var klar)
    Detta ska jag testa till min son. Han älskar frukt av alla slag!
    Får dem äta aprikoser när dem är 7½ månad?
  • Maria K

Jag vet inget om att de inte skulle få äta aprikoser, bara att se till att kärnorna är borta.

• bästa lilla my

400 g vit fisk

1/2 citron
    ca 2 dl ärter
    lite grädde
    låt puttra ihop, lyft ur citronen( skär bort skalet innan det kokas) och mixa alternativt gaffla ihop. tillsätt lite creme fraiche och ev lite vitpeppar. Servera till potatismos.
    Absoluta favoriten här hemma. Mina två kräsna (nja ok då, bara en kräsen unge och en allätare ) lämnar aldrig det här
  • ELLEoClara

Kan tipsa lite, blandade i snabb kokta rivna morötter i min mixade mat och det blev perfekta bitar för min 10 mån.

• idolf
    bästa lilla my skrev 2010-03-16 09:57:24 följande:
    400 g vit fisk 1/2 citron ca 2 dl ärter lite grädde låt puttra ihop, lyft ur citronen( skär bort skalet innan det kokas) och mixa alternativt gaffla ihop. tillsätt lite creme fraiche och ev lite vitpeppar. Servera till potatismos. Absoluta favoriten här hemma. Mina två kräsna (nja ok då, bara en kräsen unge och en allätare ) lämnar aldrig det här
    Det där ska jag absolut göra till min lillfis. Bra med ett till fiskrecept, vi gör i princip aldrig fisk annars, så det går att variera sig lite
  • BrittaS

Mer fisk:

100g lax
    1 jättestor palsternacka
    2 potatisar
    1 morot
    1 vitlöksklyfta
    vitpeppar
    salvia
    smör

Skar i tärningar, kokade några minuter (kanske 10) och mixade. La i smöret efter mixningen. Min dotter (7 mån) älskade det!

• Il y a

Äppel- och aprikoskompott (en vuxenportion)
    1 äpple
    4 aprikoser
    1 msk citronsaft
    1 kanelstång/stjärnanis (eller båda)
    vatten

Låt aprikoserna ligga i blöt en timme. Skär dem och äpplet sedan i bitar. Häll på vatten tills det känns lagom. Koka ungefär tio minuter med citron och kryddor. Ta bort kryddorna när det kokat färdigt.

Servera som det är varmt eller kallt, eller tillsammans med yoghurt.

Självklart går det att göra större kok, att variera med päron, katrinplommon eller annan torkad frukt. Kryddning kan också bytas ut mot till exempel vaniljstång eller kardemummakapslar (eller malen kardemumma). Fast det har jag inte provat än {#lang_emotions_smile}

Alva 20090322
Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat