• Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
  • Pippisan

Hej alla! Bra tråd! 

Jag behöver hjälp, jag skulle testa att göra fiskbullar idag. Men de bara faller helt sönder när jag lägger dem i det kokande vattnet! Nu står jag här med en bunke mixad torsk...kan man göra något annat av den?!
  • MammanZ

Pippisan: Lite sent men.....  Blanda den med ägg, kaffegrädde och lite majsena till en fast smet, häll upp i en brödform och in i ugnen =) Fiskfärslimpa! Bara att skära i skivor, alt mosa till mindre barn

• Pippisan

Jag slängde in den i ugnen som den var (mix av torsk och mellangrädde) i en brödform, och det blev nog som fiskfärslimpa, fast väldigt tunn. Frös in i skivor, perfekt! Och lilltjejen fick det till lunch idag o gillade det! 

• Mamma till 2 kottar

sonen på 10 månader verkar ha tröttnaat på "blöt" mat. han är rätt duktigt på att plocka i sig mat men vägrar när jag kommer med skeden. Typiskt när jag har frysen full med mixat såsig mat.

så jag behöver tips på bra plockmat.

han gillar inte ärtor, majs, de åker ut lika snabbt.
    han älskar makaroner och korv, köttbullar men det kan han ju inte äta jämt.

• ELLEoClara

Mer plockmat - broccoli, blomkål, kokta morötter, ägg, fiskbullar, blodpudding, bitar av "mört" kött/ fisk/ kyckling. Krämig/ tjock köttfärsås som fastnar på makaronerna, pannkaka.

• idolf

Gillades skarpt!

kyckling
    krossade tomater
    lite vatten
    majs
    palsernacka
    purjolök
    vitlök
    basilika (jag hade torkad)

Blandade i kokt ris vid serveringen.

• Raow

Min tjej på 8,5 månad älskar kycklingwok.. Jag brukar göra den såhär:

Från ca 8 månader
    Ca 700 g kyckling
    1 pkt (ca 7-800 g) wokgrönsaker (finns i frysdisken)
    1 burk kokosmjölk
    2 msk mangochutney
    några msk sweetchilisås
    1 tsk spets sambalolek
    vitpeppar

Bryn kycklingen på svag värme, tillsätt grönsakerna. Blanda under tiden allt annat utom kokosmjölken i en skål. Häll över woken och rör om. Det gör inget om kycklingen inte är genomstekt. Häll sedan över en burk med kokosmjölk och låt woken koka färdigt - när kycklingen är genomstekt är woken färdig (ca 10 minuter).
    Jag brukar finhacka eller använda mixerstav och servera till coucous eller ris. Hon älskar det och det fungerar lika bra som middag till dig!

• beabus87

Jag gjorde egen havregrynsgröt åt min pojk idag (han är 9,5 månader)

Jag började med att mäta upp 1 dl vatten i en kastrull.
    Ha därefter i ½ dl havregryn och låt det koka upp under omrörning.
    Samtidigt som det kokade ihop till en gröt så passade jag på att skära
    ett päron i små bitar som jag seda la i gröten och lät bli lite mjuka och
    ge god smak. Jag serverade gröten ihop med en flaska kallt vatten.

• beabus87
    BrittaS skrev 2010-04-12 21:37:14 följande:
    Kycklingpasta: Kycklinglårfilé (var de enda frysta jag hittade utan salt...) Pasta, fusilli Broccoli Morot Champinjoner Vitlök Timjan  Smör Kokade kyckling, grönsaker och kryddor tillsammans och pastan separat (överkokade den lite så att den blev lättare att mixa), mixade allt och tillsatte smör. Blev en riktig hit!

Currysej Sej Potatis Morot Kålrot Lök Curry Vitlök Timjan Grädde Smör Kokade allt utom smör och grädde som jag tillsatte efter mixandet. Väldigt populärt!

Torskgryta Torsk Potatis Morot  Broccoli Purjolök Vitlök Vitpeppar Tomatpuré En liten skvätt vin (som ju såklart kokade läääänge, ta det lugnt nu) Creme Fraiche Smör Kokade allt utom smör och creme fraiche som jag hade i efter mixandet.     Hur går det gör er andra? Börjar få slut på inspiration...
    Det lät gott alltsammans!
    Det ska jag testa nån dag :)
Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat