Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
Denna tråd är endast till för recept, vill man diskutera om egen barnmat finns redan en sån tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m49188646.html
Välkommen och dela med er av era bästa recept
Denna tråd är endast till för recept, vill man diskutera om egen barnmat finns redan en sån tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m49188646.html
Välkommen och dela med er av era bästa recept
Hej alla! Bra tråd!
Pippisan: Lite sent men..... Blanda den med ägg, kaffegrädde och lite majsena till en fast smet, häll upp i en brödform och in i ugnen =) Fiskfärslimpa! Bara att skära i skivor, alt mosa till mindre barn
Jag slängde in den i ugnen som den var (mix av torsk och mellangrädde) i en brödform, och det blev nog som fiskfärslimpa, fast väldigt tunn. Frös in i skivor, perfekt! Och lilltjejen fick det till lunch idag o gillade det!
sonen på 10 månader verkar ha tröttnaat på "blöt" mat. han är rätt duktigt på att plocka i sig mat men vägrar när jag kommer med skeden. Typiskt när jag har frysen full med mixat såsig mat.
så jag behöver tips på bra plockmat.
han gillar inte ärtor, majs, de åker ut lika snabbt.
han älskar makaroner och korv, köttbullar men det kan han ju inte äta jämt.
Mer plockmat - broccoli, blomkål, kokta morötter, ägg, fiskbullar, blodpudding, bitar av "mört" kött/ fisk/ kyckling. Krämig/ tjock köttfärsås som fastnar på makaronerna, pannkaka.
Gillades skarpt!
kyckling
krossade tomater
lite vatten
majs
palsernacka
purjolök
vitlök
basilika (jag hade torkad)
Blandade i kokt ris vid serveringen.
Min tjej på 8,5 månad älskar kycklingwok.. Jag brukar göra den såhär:
Från ca 8 månader
Ca 700 g kyckling
1 pkt (ca 7-800 g) wokgrönsaker (finns i frysdisken)
1 burk kokosmjölk
2 msk mangochutney
några msk sweetchilisås
1 tsk spets sambalolek
vitpeppar
Bryn kycklingen på svag värme, tillsätt grönsakerna. Blanda under tiden allt annat utom kokosmjölken i en skål. Häll över woken och rör om. Det gör inget om kycklingen inte är genomstekt. Häll sedan över en burk med kokosmjölk och låt woken koka färdigt - när kycklingen är genomstekt är woken färdig (ca 10 minuter).
Jag brukar finhacka eller använda mixerstav och servera till coucous eller ris. Hon älskar det och det fungerar lika bra som middag till dig!
Jag gjorde egen havregrynsgröt åt min pojk idag (han är 9,5 månader)
Jag började med att mäta upp 1 dl vatten i en kastrull.
Ha därefter i ½ dl havregryn och låt det koka upp under omrörning.
Samtidigt som det kokade ihop till en gröt så passade jag på att skära
ett päron i små bitar som jag seda la i gröten och lät bli lite mjuka och
ge god smak. Jag serverade gröten ihop med en flaska kallt vatten.