-
Detta ska jag testa idag till min pojk på 6½ månad. Tack för tipset! :)ELLEoClara skrev 2010-01-24 11:38:11 följande:Köttfärssås: för nybörjar bebisar som vill ha lite slätare pure. köttfärs potatis morot tomat ev. skalad lite passerade tomater då det innehåller lite salt lite vitlök lite oregano
-
Jag testade att mixa ihop vanlig fryst wok med lite ris till min son idag och det mumsade han i sig minsann! Det var uppskattat hos lillpojken! Inga kryddor, ingenting, utan endast grönsaker och ris. Det var gott tyckte han :)
-
Makaronipudding:
2¼ dl makaroner
ca. 150 g skinka, korv eller köttrester (jag använde köttfärs)
½ gul lök
1 dl riven ost
Äggstanning:
2 ägg
4 dl mjölk
1 krm peppar
Sätt ugnen på 200°.
Lägg makaronerna i en smord ugnssäker form. Skala & hacka löken.
Blanda alltsammans (d.v.s makaronerna, köttet, löken & osten).
Gör äggstanningen och häll över makaroniblandningen.
Grädda i ugnen tills du ser att puddingen stelnat och fått fin färg (ca. 45 min.)
Innan jag frös in maten så använde jag stavmixern för att få till rätt konsistens så sonen kan äta det. -
Detta ska jag testa till min son. Han älskar frukt av alla slag!Maria K skrev 2010-03-13 11:00:31 följande:Gjorde igår kräm på en påse torkad frukt, kokade med mycket vatten och hel kaneli ca 25min, tog sedan upp frukten och hackade fint. hade i maisena så det blev kräm och hällde sedan tillbaka frukten.God lunch/mellanmål för båda mig och dottern (hade om jagf bara gjort till dotter mixat frukten, fick nu mixa hennes kräm när den var klar)
Får dem äta aprikoser när dem är 7½ månad? -
Jag gjorde egen havregrynsgröt åt min pojk idag (han är 9,5 månader)
Jag började med att mäta upp 1 dl vatten i en kastrull.
Ha därefter i ½ dl havregryn och låt det koka upp under omrörning.
Samtidigt som det kokade ihop till en gröt så passade jag på att skära
ett päron i små bitar som jag seda la i gröten och lät bli lite mjuka och
ge god smak. Jag serverade gröten ihop med en flaska kallt vatten. -
BrittaS skrev 2010-04-12 21:37:14 följande:Det lät gott alltsammans!Kycklingpasta: Kycklinglårfilé (var de enda frysta jag hittade utan salt...) Pasta, fusilli Broccoli Morot Champinjoner Vitlök Timjan Smör Kokade kyckling, grönsaker och kryddor tillsammans och pastan separat (överkokade den lite så att den blev lättare att mixa), mixade allt och tillsatte smör. Blev en riktig hit!
Currysej Sej Potatis Morot Kålrot Lök Curry Vitlök Timjan Grädde Smör Kokade allt utom smör och grädde som jag tillsatte efter mixandet. Väldigt populärt!
Torskgryta Torsk Potatis Morot Broccoli Purjolök Vitlök Vitpeppar Tomatpuré En liten skvätt vin (som ju såklart kokade läääänge, ta det lugnt nu) Creme Fraiche Smör Kokade allt utom smör och creme fraiche som jag hade i efter mixandet. Hur går det gör er andra? Börjar få slut på inspiration...
Det ska jag testa nån dag :) -
Tack för tipset!fruganL skrev 2010-05-26 11:06:58 följande:Egen gröt är lätt godare än industrigröt med frukt. Den smakar mest bara papp, den köpta! Sonen älskar gröt på majsmjöl och hirsflarn. Den på risgröt är tokgod med mosad banan och katrinplommon. Brukar annars blanda i lite päronmos eller äpplemos. Brukar blanda en del grädde och tre delar vatten, vätskemässigt.
Ja, min son föredrar hemlagad mat överhuvudtaget. Dock så tycker han inte om havregrynsgröten om jag inte blandar i t.ex banan eller päron eller någon annan frukt. Han vill gärna ha någon fruktsmak i sin gröt om mornarna :)
Har tänkt ge mig på att göra risgröt till honom någon dag, men det tar väl en stund att tillaga, eller har du något bra och smidigt recept på risgröten du gör? :) -
Jaså. Har aldrig testat rismjöl faktiskt. Ska köpa hem det nästa månad och ge mig på att göra det någon dag till min son då. :) Tack!
-
Jag har en del recept nerskrivna på bloggen http://beabus87.blogg.se/category/barnmat.html om du är intresserad.rockbjarn skrev 2010-06-10 17:42:36 följande:Min son är 7,5 mån och är inte intresserad av burkmaten längre så jag funderar på att göra egen mat till honom. Jag tar gärna emot recept:)
-
Kul med lite nya recept och bloggar att läsa. Tack!Puma87 skrev 2010-06-10 19:40:31 följande:Har en bekant som bloggar och har 2barn hon lagar all barnmat själv och har massor av recept på sin blogg.
www.emmalou.myshowroom.se där hittar ni recepten -
Min son äter efter samma schema, men utan frukten efter lunch och middagen.hhönan skrev 2010-06-13 23:22:39 följande:Min son som är 11 mån äter inga mellanmål direkt, han äter såhär:
Frukost: Gröt
Lunch: Lagad mat+frukt
Middag: Lagad mat+frukt
Kvällsmat: Gröt
Natt: Välling
Blir han hungrig mellan målen brukar han få fil, turkisk yoghurt med frukt, välling, macka. -
Hur gör man denna gröten av rismjöl?fruganL skrev 2010-05-31 15:12:03 följande:Jag gör risgröt, inte risgrynsgröt (som ju tar längre tid att göra). Bland annat gör Risenta rismjöl, jag hittade mitt paket bland hälsokost/ekologiskt. Den ska koka i ett par-tre minuter bara, smidigt som tusan.