Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
Denna tråd är endast till för recept, vill man diskutera om egen barnmat finns redan en sån tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m49188646.html
Välkommen och dela med er av era bästa recept
Denna tråd är endast till för recept, vill man diskutera om egen barnmat finns redan en sån tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m49188646.html
Välkommen och dela med er av era bästa recept
Ikväll blir det kokt laxfilé med citronsås till alla i familjen
1. Kokar laxen i fiskbuljong
2. Gör sås av 1 burk creme fraiche + lite av fiskbuljongen + pressad citron efter tycke o smak
3. Serverar med kokt potatis och gröna ärtor
All gröt kokar man ju egentligen på samma sätt. Vätska och pulver, oavsett om det är havregryn eller rismjöl. Hur mycket väska i förhållande till pulver det ska vara varierar.
Dock tycker jag mig märka en viss trend, i alla fall utifrån vad jag har testat. De grötar som jag gjort med gryn av något slag (havregryn och hishflagor) har jag haft ungefär en del gryn med två delar vätska. Börjar alltid med två deciliter vätska för att minska till lagom portion, så två deciliter vätska innebär ungefär en deciliter torrvara.
Mjölerna (har testat rismjöl, majsmjöl och bovetemjöl) har däremot ungefär lika många matskedar mjöl som deciliter vätska. Två deciliter vätska kräver alltså två matskedar mjöl. Sen får man ju prova sig fram hur tjock man vill att gröten ska vara.
Sen får man ju som sagt tänka på fettet och järnet när man gör sin egen gröt. Fettet får man antingen genom grädde eller genom olja. Jag har aldrig använt olja, utan byter ut 1/4 av vattnet mot grädde. Järnet tillsätter jag genom nyponpulver.
Har lite vita bönor i tomatsås över. Har någon ett förslag på recept fö min 9 månader gamla bebis?
Blanda i köttfärssås - då blir det som chiliconcarne :)
Måste bara tipsa, junis kryddor har nu börjat med saltfria kryddmixer. Så goda och perfekta i barnmat.
En till!
Baby Carbonara
creme fraiche
ett ägg, vispat
lite vitlök
lite gul lök
skinka, hackad
ett par krydpepparkorn
persilja
ärtor
lite parmesanost
det är bara att koka ihop creme fraiche och ägg med kryddorna, och sen lägga till skinka och ärtor
gott blev det!
Kastar in en fråga om någon vet hur länge fruktpuree kan tänkas hålla sig i kylskåpet. Tänker göra egen och frysa in men vill inte ge den varm så en burk ska stå i kylskåpet färdigtinad. Då behöver jag veta hur länge den håller sig för att veta hur mycket jag ska frysa in i burken. JAg kommer aldrig komma ihåg att ta upp småportioner varje dag. Nån som vet?
Jag har haft dem i tre dagar iaf, har inte varit något problem.
jag gjorde nå som min son gillade (8mån)
couscos
skinka/kassler
grönsaker de man har.. (jag tog broccoli o ärtor o majs)
grädde
koka couscosen som de står på paketet.. koka skinka/kasslern med grönsakerna i vatten först o häll sedan av o häll på grädden.. låt koka upp.. blanda allt o mixa till önskad stl o tillsätt extra fett om man vill. (krydda med ngn örtkrydda kan man också göra)
koncistensen av couscos kan göra den lite "stabbig" men då kan man tillsätta mer grädde eller eller kokvatten man sparat från grönsakerna.
Jag brukar använda det här receptet, länkar då jag är lat ?
vickmans.blogg.se/2016/may/barnmat-6-12-manader-2.html
När sonen vart 1 år piffade jag till det med 1/2 buljongtärning!