• Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
  • AnnaLie82
    Pinkmoe skrev 2010-06-12 13:28:25 följande:
    halloj, är det någon som har något tips på bra mellanmål?

min tjej är 7 månader nu och äter nog ganska bra? själv, kan tugga bröd osv.
    Så här brukar dagens se ut:

Frukost ex. smörgås  el youghurt m bär

Lunch  Lagad mat

Frukt

Mellanmål Smörgås youghur el gröt

Frukt

Gröt

Ser ni? det blir ju så himla tråkigt... finns det något mer man kan ge som jag fullstädnigt glömmer.. känns så, tråkigt, samma samma.
    Hemmagjord kräm, omellet, smoothie
  • Raow
    Pinkmoe skrev 2010-06-12 13:28:25 följande:
    halloj, är det någon som har något tips på bra mellanmål?

min tjej är 7 månader nu och äter nog ganska bra? själv, kan tugga bröd osv.
    Så här brukar dagens se ut:

Frukost ex. smörgås  el youghurt m bär

Lunch  Lagad mat

Frukt

Mellanmål Smörgås youghur el gröt

Frukt

Gröt

Ser ni? det blir ju så himla tråkigt... finns det något mer man kan ge som jag fullstädnigt glömmer.. känns så, tråkigt, samma samma.
    Behöver hon verkligen så många mål eller har du en hungrig liten tjej?

Min äter:

Frukost 09:00 Gröt & smörgås med mjukost
    Lunch: 12:00 Hemlgagad mat och frukt
    Middag 16:00 Hemlgagad mat och frukt
    19:00 Välling
    Ibland äter hon en flaska ersättning på natten mellan 04:00 och 06:00 blir hon hungrig mellan målen vilket hon nästan aldrig blir får hon lite banan. Brukar göra så för att kunna skjuta upp målen någon timma eller två om det behövs. Så har hon ätit sen hon var 7,5 månad nu är hon 9,5..
  • lo800

Ikväll blir det kokt laxfilé med citronsås till alla i familjen

1. Kokar laxen i fiskbuljong

2. Gör sås av 1 burk creme fraiche + lite av fiskbuljongen + pressad citron efter tycke o smak

3. Serverar med kokt potatis och gröna ärtor

• beabus87
    hhönan skrev 2010-06-13 23:22:39 följande:
    Min son som är 11 mån äter inga mellanmål direkt, han äter såhär:

Frukost: Gröt
    Lunch: Lagad mat+frukt
    Middag: Lagad mat+frukt
    Kvällsmat: Gröt
    Natt: Välling

Blir han hungrig mellan målen brukar han få fil, turkisk yoghurt med frukt, välling, macka.
    Min son äter efter samma schema, men utan frukten efter lunch och middagen.
  • Pinkmoe
    Raow skrev 2010-06-14 12:46:38 följande:
    Behöver hon verkligen så många mål eller har du en hungrig liten tjej?

Min äter:

Frukost 09:00 Gröt & smörgås med mjukost
    Lunch: 12:00 Hemlgagad mat och frukt
    Middag 16:00 Hemlgagad mat och frukt
    19:00 Välling
    Ibland äter hon en flaska ersättning på natten mellan 04:00 och 06:00 blir hon hungrig mellan målen vilket hon nästan aldrig blir får hon lite banan. Brukar göra så för att kunna skjuta upp målen någon timma eller två om det behövs. Så har hon ätit sen hon var 7,5 månad nu är hon 9,5..
    Hmm. alltså det är nog inte att hon äter mycket utan snarare lite, och ofta. Jag är likadan men jag har trott att det varit inbyggt pga magkatarr och likannde så hon har väl helt enkelt ärvt mitt "matschema" haha.. Hon får ialalfall inte i sig mer vid tillfället och blir gnällig/hungrig efter ca 2.5 h igen... eller ska jag distrahera och vänta med att ge igen? Jag vet ju inte ritkigt hur de funkar, har ammat och då har jag matat när hon piper kanske inte är samma sak med mat riktigt? :)
  • beabus87
    fruganL skrev 2010-05-31 15:12:03 följande:
    Jag gör risgröt, inte risgrynsgröt (som ju tar längre tid att göra). Bland annat gör Risenta rismjöl, jag hittade mitt paket bland hälsokost/ekologiskt. Den ska koka i ett par-tre minuter bara, smidigt som tusan.
    Hur gör man denna gröten av rismjöl?
  • fruganL

All gröt kokar man ju egentligen på samma sätt. Vätska och pulver, oavsett om det är havregryn eller rismjöl. Hur mycket väska i förhållande till pulver det ska vara varierar.
    Dock tycker jag mig märka en viss trend, i alla fall utifrån vad jag har testat. De grötar som jag gjort med gryn av något slag (havregryn och hishflagor) har jag haft ungefär en del gryn med två delar vätska. Börjar alltid med två deciliter vätska för att minska till lagom portion, så två deciliter vätska innebär ungefär en deciliter torrvara.
    Mjölerna (har testat rismjöl, majsmjöl och bovetemjöl) har däremot ungefär lika många matskedar mjöl som deciliter vätska. Två deciliter vätska kräver alltså två matskedar mjöl. Sen får man ju prova sig fram hur tjock man vill att gröten ska vara.

Sen får man ju som sagt tänka på fettet och järnet när man gör sin egen gröt. Fettet får man antingen genom grädde eller genom olja. Jag har aldrig använt olja, utan byter ut 1/4 av vattnet mot grädde. Järnet tillsätter jag genom nyponpulver. 

• Anabel

Har lite vita bönor i tomatsås över. Har någon ett förslag på recept fö min 9 månader gamla bebis?

• Raow

Blanda i köttfärssås - då blir det som chiliconcarne :)

• Pokergirl

Måste bara tipsa, junis kryddor har nu börjat med saltfria kryddmixer. Så goda och perfekta i barnmat.

• spiral

En till!

Baby Carbonara

creme fraiche
    ett ägg, vispat
    lite vitlök
    lite gul lök
    skinka, hackad
    ett par krydpepparkorn
    persilja
    ärtor
    lite parmesanost

det är bara att koka ihop creme fraiche och ägg med kryddorna, och sen lägga till skinka och ärtor
    gott blev det!

• TiLo

Kastar in en fråga om någon vet hur länge fruktpuree kan tänkas hålla sig i kylskåpet. Tänker göra egen och frysa in men vill inte ge den varm så en burk ska stå i kylskåpet färdigtinad. Då behöver jag veta hur länge den håller sig för att veta hur mycket jag ska frysa in i burken. JAg kommer aldrig komma ihåg att ta upp småportioner varje dag. Nån som vet?

• winters

Jag har haft dem i tre dagar iaf, har inte varit något problem.

Oscar 091001
  • livet med barn
    ELLEoClara skrev 2010-01-24 11:38:11 följande:
    Köttfärssås: för nybörjar bebisar som vill ha lite slätare pure.
    köttfärs
    potatis
    morot
    tomat ev. skalad
    lite passerade tomater då det innehåller lite salt
    lite vitlök
    lite oregano
    Köttfärssås: för bebisar som vill ha smak och fixar lite grövre konsistens.
    köttfärs
    morot
    tomat
    passerade tomater
    lök
    vitlök
    oregano
    basilika
    ev. lite peppar
    Koka allt ( moroten/potatisen i först ) och mixa sen med pasta och lite kokvatten och tillsätt 1 tsk olja per portion.
    För "nybörjaren" används mindre pasta då puren blir grövre av pastan och så ersätts en del av den av potatisen.
    Fisk i ugn:
    Vit fisk ( 1 block torsk/sej/alaska pollak)
    broccoli
    grädde eller liknande
    citron
    ev. peppar
    dill
    lägg fisken och broccolin i ugnsform med kryddorna och olja. Efter 5-10 min slå på grädden och laga färdigt.
    mixa med potatis eller mosa med gaffel för större bitar.
    Gott för vuxna också bara att salta lite i efterhand.
    Snabbmat från ca 8 mån:
    korv
    snabbmakaroner
    frysta bland grönsaker
    Koka korv ( blir bäst om man tar bort skinnet eller använder falukorv) med de frysta grönsakerna. Mixa med makaronerna och lite kokvatten, tillsätt lite extra fett.
    hej, ska man även koka köttfärsåsen i vatten alltså? hur mycket vatten ska man ha på ett ungefär?
    ~ William 13/2 ~
  • mamma till tre troll

jag gjorde nå som min son gillade (8mån)

couscos
    skinka/kassler
    grönsaker de man har.. (jag tog broccoli o ärtor o majs)
    grädde

koka couscosen som de står på paketet.. koka skinka/kasslern med grönsakerna i vatten först o häll sedan av o häll på grädden.. låt koka upp.. blanda allt o mixa till önskad stl o tillsätt extra fett om man vill. (krydda med ngn örtkrydda kan man också göra)
    koncistensen av couscos kan göra den lite "stabbig" men då kan man tillsätta mer grädde eller eller kokvatten man sparat från grönsakerna.

Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat