• Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
  • beabus87
    fruganL skrev 2010-05-26 11:06:58 följande:
    Egen gröt är lätt godare än industrigröt med frukt. Den smakar mest bara papp, den köpta! Sonen älskar gröt på majsmjöl och hirsflarn. Den på risgröt är tokgod med mosad banan och katrinplommon. Brukar annars blanda i lite päronmos eller äpplemos. Brukar blanda en del grädde och tre delar vatten, vätskemässigt.
    Tack för tipset!
    Ja, min son föredrar hemlagad mat överhuvudtaget. Dock så tycker han inte om havregrynsgröten om jag inte blandar i t.ex banan eller päron eller någon annan frukt. Han vill gärna ha någon fruktsmak i sin gröt om mornarna :)
    Har tänkt ge mig på att göra risgröt till honom någon dag, men det tar väl en stund att tillaga, eller har du något bra och smidigt recept på risgröten du gör? :)
  • fruganL

Jag gör risgröt, inte risgrynsgröt (som ju tar längre tid att göra). Bland annat gör Risenta rismjöl, jag hittade mitt paket bland hälsokost/ekologiskt. Den ska koka i ett par-tre minuter bara, smidigt som tusan.

• beabus87

Jaså. Har aldrig testat rismjöl faktiskt. Ska köpa hem det nästa månad och ge mig på att göra det någon dag till min son då. :) Tack!

• rockbjarn

Min son är 7,5 mån och är inte intresserad av burkmaten längre så jag funderar på att göra egen mat till honom. Jag tar gärna emot recept:)

• beabus87
    rockbjarn skrev 2010-06-10 17:42:36 följande:
    Min son är 7,5 mån och är inte intresserad av burkmaten längre så jag funderar på att göra egen mat till honom. Jag tar gärna emot recept:)
    Jag har en del recept nerskrivna på bloggen http://beabus87.blogg.se/category/barnmat.html om du är intresserad.
  • beabus87
    Puma87 skrev 2010-06-10 19:40:31 följande:
    Har en bekant som bloggar och har 2barn hon lagar all barnmat själv och har massor av recept på sin blogg.

www.emmalou.myshowroom.se där hittar ni recepten
    Kitty 081003
    Kul med lite nya recept och bloggar att läsa. Tack!
  • Pinkmoe

halloj, är det någon som har något tips på bra mellanmål?

min tjej är 7 månader nu och äter nog ganska bra? själv, kan tugga bröd osv.
    Så här brukar dagens se ut:

Frukost ex. smörgås  el youghurt m bär

Lunch  Lagad mat

Frukt

Mellanmål Smörgås youghur el gröt

Frukt

Gröt

Ser ni? det blir ju så himla tråkigt... finns det något mer man kan ge som jag fullstädnigt glömmer.. känns så, tråkigt, samma samma.

• fruganL

pannkaka, matmuffins, omelett, smoothie...

• hhönan
    Pinkmoe skrev 2010-06-12 13:28:25 följande:
    halloj, är det någon som har något tips på bra mellanmål?

min tjej är 7 månader nu och äter nog ganska bra? själv, kan tugga bröd osv.
    Så här brukar dagens se ut:

Frukost ex. smörgås  el youghurt m bär

Lunch  Lagad mat

Frukt

Mellanmål Smörgås youghur el gröt

Frukt

Gröt

Ser ni? det blir ju så himla tråkigt... finns det något mer man kan ge som jag fullstädnigt glömmer.. känns så, tråkigt, samma samma.
    Min son som är 11 mån äter inga mellanmål direkt, han äter såhär:

Frukost: Gröt
    Lunch: Lagad mat+frukt
    Middag: Lagad mat+frukt
    Kvällsmat: Gröt
    Natt: Välling

Blir han hungrig mellan målen brukar han få fil, turkisk yoghurt med frukt, välling, macka.
Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat