Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
Denna tråd är endast till för recept, vill man diskutera om egen barnmat finns redan en sån tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m49188646.html
Välkommen och dela med er av era bästa recept
Denna tråd är endast till för recept, vill man diskutera om egen barnmat finns redan en sån tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-39/m49188646.html
Välkommen och dela med er av era bästa recept
Jag testade att mixa ihop vanlig fryst wok med lite ris till min son idag och det mumsade han i sig minsann! Det var uppskattat hos lillpojken! Inga kryddor, ingenting, utan endast grönsaker och ris. Det var gott tyckte han :)
Det var några år sedan min dotter åt pure min vill bara dela med mig av hennes favoriter
potatis+blomkål+ några blad färsk basilika
Morot+tomat + en pytebit med vitlök
jag ångkokte grönsakerna mixas bara med stavmixern och ha i lite olja
Kokt kycklingfilé
grädde/mjölk
lök
banan
curry
mixa med stavmixern.
...kanske måste tillägga att löken kokat tillsammans med kycklingen. Det är inte rå lök.
Broccoli med ostsås och pasta (ca 8 barnportioner tror jag)
från 7-8 mån
500g broccoli (eller broccoli/blomkål 50/50)
1,5 msk smör
2,5 msk vetemjöl
5 dl mjölk
2 dl riven ost
vitpeppar
pasta (t ex 1,5 dl risoni)
Koka el ångkoka broccolin. Koka pastan. Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Vispa i mjölken portionsvis och sjud 3 min. Smält i osten och krydda med vitpeppar. Tillsätt broccolin och kokt pasta och mixa.
När kan man börja med korv egentligen? Min tjej är 6 månader är det för tidigt? Jag vill så gärna göra korvstroganoff eftersom det är såå lätt!
Jäklar, fel tråd.. :D
Kul och användbar tråd =)
För att bidra med något jag med så vill jag tipsa alla om att frysa in i muffinsformar i silikon, det är sååååååå lätt att "plutta" ur maten och sen lägga i fryspåsar. Lagom stora portioner om man tillsätter 2 "istärningar" med kött/fisk också!