• Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat
  • beabus87

Jag testade att mixa ihop vanlig fryst wok med lite ris till min son idag och det mumsade han i sig minsann! Det var uppskattat hos lillpojken! Inga kryddor, ingenting, utan endast grönsaker och ris. Det var gott tyckte han :)

~ Mamma älskar dig Devin ~ beabus87.blogg.se
  • lyckligjanuari

Det var några  år sedan min dotter åt pure min vill bara dela med mig av hennes favoriter

potatis+blomkål+ några blad färsk basilika

Morot+tomat + en pytebit med vitlök

jag ångkokte grönsakerna mixas bara med stavmixern och ha i lite olja

• Kkarin

Kokt kycklingfilé
    grädde/mjölk
    lök
    banan
    curry

mixa med stavmixern.

• Kkarin

...kanske måste tillägga att löken kokat tillsammans med kycklingen. Det är inte rå lök.

• beabus87
    Makaronipudding:

2¼ dl makaroner
    ca. 150 g skinka, korv eller köttrester (jag använde köttfärs)
    ½ gul lök
    1 dl riven ost

Äggstanning:
    2 ägg
    4 dl mjölk
    1 krm peppar

Sätt ugnen på 200°.
    Lägg makaronerna i en smord ugnssäker form. Skala & hacka löken.
    Blanda alltsammans (d.v.s makaronerna, köttet, löken & osten).
    Gör äggstanningen och häll över makaroniblandningen.
    Grädda i ugnen tills du ser att puddingen stelnat och fått fin färg (ca. 45 min.)

Innan jag frös in maten så använde jag stavmixern för att få till rätt konsistens så sonen kan äta det.
  • Kilsbergen

Broccoli med ostsås och pasta (ca 8 barnportioner tror jag)
    från 7-8 mån

500g broccoli (eller broccoli/blomkål 50/50)
    1,5 msk smör
    2,5 msk vetemjöl
    5 dl mjölk
    2 dl riven ost
    vitpeppar
    pasta (t ex 1,5 dl risoni)

Koka el ångkoka broccolin. Koka pastan. Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Vispa i mjölken portionsvis och sjud 3 min. Smält i osten och krydda med vitpeppar. Tillsätt broccolin och kokt pasta och mixa.

• Raow

När kan man börja med korv egentligen? Min tjej är 6 månader är det för tidigt? Jag vill så gärna göra korvstroganoff eftersom det är såå lätt!

• Kressie

Kul  och användbar tråd =)
    För att bidra med något jag med så vill jag tipsa alla om att frysa in i muffinsformar i silikon, det är sååååååå lätt att "plutta" ur maten och sen lägga i fryspåsar. Lagom stora portioner om man tillsätter 2 "istärningar" med kött/fisk också!

• ELLEoClara
    Kilsbergen skrev 2010-03-04 10:39:01 följande:
    Broccoli med ostsås och pasta (ca 8 barnportioner tror jag) från 7-8 mån 500g broccoli (eller broccoli/blomkål 50/50) 1,5 msk smör 2,5 msk vetemjöl 5 dl mjölk 2 dl riven ost vitpeppar pasta (t ex 1,5 dl risoni) Koka el ångkoka broccolin. Koka pastan. Smält smöret i en kastrull och vispa i mjölet. Vispa i mjölken portionsvis och sjud 3 min. Smält i osten och krydda med vitpeppar. Tillsätt broccolin och kokt pasta och mixa.
    Ska jag testa, broccoli är en stor favorit här!
    Gjorde något liknande här om dan som också var populärt.
    Samma grund recept men jag använde morot/blomkål istället för broccoli och så kryddade jag med muskot.
Svar på tråden Recepttråden för oss som lagar egen barnmat