• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • Jimmy 249

Okej. Nä man är ju på helspänn hela tiden,så fort de pirrar till i kroppen så tänker man"vad va de?är det farligt?" o blir ännu mer spänd. Fast har ätit lite nu dom 2 senaste dagarna. Inte mycket men något iaf. Rör mig typ bara när jag ska äta,på toa lr hämta något. Förutom att benen hela tiden hoppar på mig för ja inte kan vara stilla. Typ sovit bort hela denna dagen pga att ja inte sov inatt. Typ varit sängliggande senaste 1-2 veckorna. Motivationen har inte infunnit sig typ. Skulle hämtat paket idag men valde att sova ut lite längre istället. Promenerar upp o ner för trappan 4-5ggr om dagen iaf. I morse hade jag grymma krypningar i kroppen o jobbiga stickningar lite var stans o ryggont. Så det va jobbigt att somna. Men ska iaf träffa läkarn torsdag lr fredag när han är tillbaka,ska även försöka få träffa psykologen samtidigt. Måste ju göra något för mina problem. Är ju inte bra att vara nästan helt sängliggande.

• Jimmy 249

Fick hoppa över en uppgift på kbt o börja på panikångest istället. Lära sig mer om vad som händer o vad man kan göra. Andra uppgiften skulle jag lämna in när jag kunde.

• ch319

Hej jag har haft många av symptomen som ni skriver om men jag undrar om nån av er har problem med svullna körtlar också?

• MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-25 18:22:19 följande:
    Hej jag har haft många av symptomen som ni skriver om men jag undrar om nån av er har problem med svullna körtlar också?
    Jag har misstänkt det ibland, speciellt kring revbenen och under armarna.
  • ch319
    MizzTez skrev 2011-12-25 20:51:49 följande:
    Jag har misstänkt det ibland, speciellt kring revbenen och under armarna.
    okej jag har varit så orolig över det, har små svullna körtlar långt nere på halsen.
    Har läst att man kan få det efter långvarig depression men eftersom jag är väldigt orolig över allt möjligt nu så har jag svårt att tro på det. Tack för ditt svar, känns skönt att det finns fler!
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-25 21:19:47 följande:
    okej jag har varit så orolig över det, har små svullna körtlar långt nere på halsen.
    Har läst att man kan få det efter långvarig depression men eftersom jag är väldigt orolig över allt möjligt nu så har jag svårt att tro på det. Tack för ditt svar, känns skönt att det finns fler!
    Har du åxå en såndär hypokondrisk gen som ploppat fram? tror jag har googlat mig genom allt vid det här laget.. Eller inte så mycket nå mer men förr gjorde jag det. Nu försöker jag bara acceptera skiten jag dras med!
  • ch319
    MizzTez skrev 2011-12-25 21:23:22 följande:
    Har du åxå en såndär hypokondrisk gen som ploppat fram? tror jag har googlat mig genom allt vid det här laget.. Eller inte så mycket nå mer men förr gjorde jag det. Nu försöker jag bara acceptera skiten jag dras med!
    ja jag googlar som en galning, varit dålig på olika sätt senaste åren och har svårt att övertyga mig själv att det"bara" är psykiskt...psykologen tror att jag har en utmattningsdepression, det som varit jobbigast för mig är illamåendet och senaste månaderna rejäl ångest o smärtor i kroppen...så less på alla hälsoproblem nu! Hur mår du?
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-25 22:32:39 följande:
    ja jag googlar som en galning, varit dålig på olika sätt senaste åren och har svårt att övertyga mig själv att det"bara" är psykiskt...psykologen tror att jag har en utmattningsdepression, det som varit jobbigast för mig är illamåendet och senaste månaderna rejäl ångest o smärtor i kroppen...så less på alla hälsoproblem nu! Hur mår du?
    För mig går det i vågor och skiftar i olika symptom..  Just nu är det helt okej men jag börjar känna i kroppen att min pms är på väg, då blir jag jätte ostabil. Min hypokondri och ångest håller sig borta om jag kan träna regelbundet och promenera varje dag. På senaste tiden har det inte gått för vi har varit sjuka hela familjen till och från. Jag har varit småförkyld i 8 veckor och då har ångesten flödat! Hoff.. Stress och sjukdomar gör att jag mår skit!
    Vad får du för symptom?
  • ch319
    MizzTez skrev 2011-12-26 14:59:30 följande:
    För mig går det i vågor och skiftar i olika symptom..  Just nu är det helt okej men jag börjar känna i kroppen att min pms är på väg, då blir jag jätte ostabil. Min hypokondri och ångest håller sig borta om jag kan träna regelbundet och promenera varje dag. På senaste tiden har det inte gått för vi har varit sjuka hela familjen till och från. Jag har varit småförkyld i 8 veckor och då har ångesten flödat! Hoff.. Stress och sjukdomar gör att jag mår skit!
    Vad får du för symptom?
    Ja du vad har jag inte känns det som, började för två år sen med kraftigt illamående och yrsel, ätit massor med medicin för magkatarr men det blir jag bara sämre av efter ett tag. Nu har jag mkt problem med smärta i ländryggen, höfter och massa andra ställen. Haft panikångestattacker varje dag i ca 2 månader, började med sertralin för snart 6 veckor sen och dom hjälpte ett kort tag efter nån vecka, men nu mår jag lika dåligt igen. jättemycket ångest o är på helspänn hela tiden, ska ringa läkaren imorgon o fråga om jag ska höja dosen. Är så rädd för att det är nåt farligt jag har pga min yrsel och dom svullna körtlarna, men dom har ju tagit massor med prover o mina blodvärden är perfekta förutom lite järn o d-vitamin brist. jag har gjort gastroskopi 2 ggr och inget allvarligt fel hittat. Har glapp i magmunnen o lite inflammation i magen men vet inte om man verkligen kan må såhär illa '"bara" på grund av det? blir tokig snart, vill bara leva som vanligt'! 
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-26 20:41:33 följande:
    Ja du vad har jag inte känns det som, började för två år sen med kraftigt illamående och yrsel, ätit massor med medicin för magkatarr men det blir jag bara sämre av efter ett tag. Nu har jag mkt problem med smärta i ländryggen, höfter och massa andra ställen. Haft panikångestattacker varje dag i ca 2 månader, började med sertralin för snart 6 veckor sen och dom hjälpte ett kort tag efter nån vecka, men nu mår jag lika dåligt igen. jättemycket ångest o är på helspänn hela tiden, ska ringa läkaren imorgon o fråga om jag ska höja dosen. Är så rädd för att det är nåt farligt jag har pga min yrsel och dom svullna körtlarna, men dom har ju tagit massor med prover o mina blodvärden är perfekta förutom lite järn o d-vitamin brist. jag har gjort gastroskopi 2 ggr och inget allvarligt fel hittat. Har glapp i magmunnen o lite inflammation i magen men vet inte om man verkligen kan må såhär illa '"bara" på grund av det? blir tokig snart, vill bara leva som vanligt'! 
    Ja yrsel har jag haft mycket av, satt i min nacke pga spänningar. Det försvann när jag började gå hos sjukgymnast. Ländryggsproblem har jag åxå gått igenom, förra året i september åkte jag på sjukan akut för att jag hade så ont i ländryggen och höger sida fram, som ovanför ljumsken. Fick morfin för att jag hade så ont! Men det släppte när panikångesten kom, fick det förra månaden igen och först då kopplade jag ihop det med stress.
    Hur gör du för att lugna ner dig då? Både kortsiktigt och långsiktigt?
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?