• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • MizzTez
    ch319 skrev 2011-12-27 22:24:21 följande:
    Konstigt att du fick ont ovanför ljumsken, kroppen är märklig!
    Jag har börjat gå till en psykolog och en sjukgymnast, det gör lite mindre ont men jag är bara ännu mer yr.
    Känner att jag mer och mer börjar tappa hoppet för att få känna mig frisk. Kör du med nån yoga eller mindfulness för att slappna av?
    Nopps, jag tränar och promenerar. Det är så avslappnande.. Att köra ett pass med styrke är det skönaste jag vet! Då jobbar kroppen och hjärnan är bortkopplad. Jag har många gånger funderat på om det är en stor orsak till ånget, att vi har så lite fysisk utmatting och för mycket tillgänglighet till information så det blir som för mycket psykiskt för en. Svårt att förklara det där men jag känner att ju mindre jag läser tidningar och kollar nyheter dessto bättre mår jag, jag googlar inte på symptom osv. Mindre information för hjärnan och mer jobb för kroppen.
  • MizzTez
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-27 22:27:52 följande:
    Ja det är väl så. Ibland funkar det att "prata" sig själv till rätta med förnuftiga tankar som känns logiska men ibland är det som om ångesten gör en korkad. Jag för t.ex. ofta ont i vad jag tror är njurarna och får då för mig att jag r njursjuk, har fått en övre uvi eller liknande. Värken hoppar ofta sida till sida och sticker som mellan revbenen och ner över korsryggen. Har gjort ul och det har tagits prióver och inget fynd. Mitt sunda förnuft säger mig att det förmodligen är muskelärt efter som värken hoppar, det är ju inte särskilt troligt att båda njurarna är skadade..... men som sagt när symtomen kryper på så spökar hjärnan dessto mer och de förnuftiga tankarna är som bortblåsta.

Dags för en vända kbt igen tror jag. 
    Jo jag brukar säga att mina hjärhalvor bråkar, den ena är logisk och den andra vette fan egentligen.. hypokondrisk. Nu mer så vinner den logiska mer och mer men den andra brukar få sin chans den med! Hoff.. Nu är jag jätteförkyld och jag börjar känna hur det kryper i kroppen på mig. Har varit sjuk i 8 veckor, blev frisk i ca 1,5 och nu förkyld igen. Jag vet om att det går envisa baciller här uppe nu och alla är sjuka i princip men än så länge kan jag hålla mina hypokondriska tankar borta. Svårt att hålla sig psykiskt stabil när det är träningen som håller mig flytande och det har jag inte kunnat göra på jättelänge nu..
    Nä usch, nu snurrar texten för mig.. soffläge..
  • Anonym (hm)

när jag blir extremt stressad så får jag diarré, jag får ryckningar i ena ögat (ögonlocken då), jag får hjärtklappningar, kan börja prata lite osammanhängande osv..

har jag mycket ångest så får jag även sömnproblem, är allmänt orolig och lättretlig.. 

• SHAKAWKAW

Av ångest får jag magproblem, spända käkar, huvudvärk, rastlöshet i kroppen och sömnproblem. Av stress, ungefär samma fysiska symtom, men olika från gång till gång. Och med ångesten kommer ju även stress, oro och nedstämdhet med i paketet.

Det finns många bra hemsidor om ångest om du kollar in Google och söker på ordet "ångest" eller liknande. Jag har läst mycket på vårdguiden och andra hemsidor. Om du är intresserad av självhjälp i form av böcker kan jag rekommendera ett par stycken till dig.

• pilot93
    SHAKAWKAW skrev 2011-12-28 00:04:25 följande:
    Oj då, denna tråd var ganska gammal och TS har försvunnit. Nåja...
    Visst är tråden gammal, men den är i full gång.
    TS har vi inte hört av på länge dock :) 
  • SHAKAWKAW
    pilot93 skrev 2011-12-28 00:18:23 följande:
    Visst är tråden gammal, men den är i full gång.
    TS har vi inte hört av på länge dock :) 
    Jo, jag ser att tråden är i full gång, men jag var lite för snabb och ville rekommendera böcker till TS...
  • pilot93

Jasså! Förlåt mig, kul att fler hittar till denna tråden! Verkligen bra!!

• Anonym (hypo)

Till Vanadiz. 
    Du har ju tidigare beskrivit dina problem med bröstryggen. Det lider jag också av- spänd diafragma och triggerpunkter mellan skulderbladen. Nu på senare tid har jag även ont mellan revbenen utmed sidorna. Något du känner igen? 

• MizzTez
    Anonym (hypo) skrev 2011-12-28 21:43:49 följande:
    Till Vanadiz. 
    Du har ju tidigare beskrivit dina problem med bröstryggen. Det lider jag också av- spänd diafragma och triggerpunkter mellan skulderbladen. Nu på senare tid har jag även ont mellan revbenen utmed sidorna. Något du känner igen? 
    Jo, det gör jag.. Googla på Tietzes syndrom! Det är vanligt att man får det när man har problem med spänningar runt om en. för mig försvinner det nästan omg när jag tränar, fick en bunt med övningar av sjuk.gymn och de hjälper jättemycket! Jag har ätit antiinflammatoriskt i 4 månader innan jag började med övningarna och det hjälpte väl kanske en liten del men det kom ju tillbaka så fort jag slutade.
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?