• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • MizzTez

Jag har en fundering.. När ni får era symptom vet ni om att det är ångesten då??

När jag mår dåligt så fastnar jag som och är orolig och det tar lång tid innan jag fattar att det är ångest symptom. När jag väl går ut ur det igen så är det som klart och tydligt men inte när jag sitter i smeten. Är jag bara korkad eller??

• MizzTez
    Anonym (Hypokondra) skrev 2012-01-10 03:10:53 följande:
    Obehagskänsla har jag väldigt ofta..särskilt nu.Har en kall fläck/domning upp vid hårfästet på högra sidan,plus att ögat på den sidan börjat rinna..tror stroke direkt..fan alltså
    Tycker den känslan är jättejobbig.. när man inte kan sätta fingret på vad som är fel.. blir som orolig av det.
  • Anonym (Hypokondriker?)
    Anonym skrev 2012-01-10 09:45:56 följande:
    Hej, jag har massa symtom på stress som kommer och går. Alla symtom kommer inte samtidigt. Det har varit känselbortfall i ena ansiktshalvan och ena handen. Varat från några sekunder till någon minut. Mycket huvudvärk, känslig för ljud och ljus. Minnesstörningar, glömmer vad jag ska göra, glömmer svänga när jag ska svänga in på en väg och kör istället rakt. Kan inte läsa en text och sedan komma ihåg vad det stod mm. Vissa dagar känns kroppen "tung" att orka t ex städa tar en evighet. Har bland värk i underarmarna, handlederna det liksom värker och sticker och sen försvinner det. Kroppen känns så samtidigt seg eller som man brukar känna när man är på väg att få influensa. Vissa dagar är det något konstigt med balansen. Har samma känsla  som man har när man är onykter. En del dagar har min hjärna svårt att registrera typ intryck. Jag ser ,inget fel på synen men det tar så lång tid innan den signalen typ kommer upp till hjärnan. Jätte jobbigt när jag kör bil eftersom jag lätt missat saker i trafiken. Detta är ett rent helvete helt enkelt. Jag är inte ens fyllda 30 år ännu så det känns ledsamt att det ska behöva vara så här. Vet inte om jag kan klara av mitt jobb igen efter min föräldraledighet,.
    Jag känner igen det där med att det känns som man är febersjuk. Jag blir lite stel, lätt darrig och seg, precis som när man håller på att bli sjuk, typ influensa. Sedan får jag värk och ont lite överallt i kroppen, som sitter i allt i från några minuter till flera veckor. Värst för mig är krypningar och en massa läskiga muskel/nervryckningar som kommer och går. I går var jag tvingen att ta en stesolid för att kunna somna, det ryckte i varenda muskel (sådant som man ser under huden) det är inte hela armar och ben som sprätter. Direkt sätter tankarna igång om att det är någon sjukdom som är i antågande, jävligt jobbigt.
  • dawkins
    MizzTez skrev 2012-01-10 11:21:35 följande:
    Jag har en fundering.. När ni får era symptom vet ni om att det är ångesten då??

När jag mår dåligt så fastnar jag som och är orolig och det tar lång tid innan jag fattar att det är ångest symptom. När jag väl går ut ur det igen så är det som klart och tydligt men inte när jag sitter i smeten. Är jag bara korkad eller??
    Jag tror alltid att det är någon sjukdom, även fast jag haft ett symptom åtskilliga gånger tidigare. Anledningen till detta tror jag beror på att symptomen slår till när man minst förväntar sig det. Om jag skulle känna mig väldigt stressad och/ eller varit med om något jobbigt och sedan få ett eller flera av alla mina sympton, så skulle man kanske lättare kunna tänka att det är ångestsymptom p.g.a. av ....  Nu slår ett symptom till med full kraft när man mår som bäst, och då blir man lika orolig varje gång att detta kan inte vara ångest, utan det måste vara en neurologisk sjukdom eller något "passande". Detta är min teori..
  • pilot93

Har i dagarna fått reda på av alla mina symtom beror på.
    B12 brist, extrem sådan också.
    Mina värden ligger på 110 (normalt ungefär 140), så jag får äta B12 tabletter i mängder dagligen.
    Ganska ovanligt i min ålder (snart 19 år).

Men det är otroligt skönt att veta exakt vad det beror på, sedan kan det såklart vara inslag av stress/ångest/oro eftersom jag stressar över mina symtom...

På bättringsväg iallafall!! :) 

• Anonym (ojjan)
    Någon av er som kan känna extrem trötthet/matthet som om ni ska somna också och smärta/obehag i hjärttrakten när ni har ångest/panikattack?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (ojjan) skrev 2012-01-11 08:34:24 följande:
    Någon av er som kan känna extrem trötthet/matthet som om ni ska somna också och smärta/obehag i hjärttrakten när ni har ångest/panikattack?

Så har jag haft (extrem trötthet). Jag kunde sitta i soffan och, fast jag var pigg för en minut sen, känna som att jag höll på att bli medvetslös/som att kroppen la av. Jag kunde somna pang bom och vakna med ett ryck en minut senare och det kändes som jag väckt abrupt ur djupsömn.

Inte samma sak kanske men även när jag lagt mig i sängen för att sova har jag vaknat med ett ryck precis när jag somnat med känslan att jag nästan blivit medvetslös. Som att jag slutat andas och hjärtat stannat, men plötsligt vaknat med hjärtklappning. Riktigt obehagligt.
  • Anonym (Rädd)

Jag känner igen mig i nästan allt som skrivs! Jag verkar ha haft varenda symptom man kan få i kroppen av psykisk stress... Eller vad det är. Jag är hela tiden övertygad om att jag är sjuk "på riktigt".. Något jag upplever då och då är konstiga saker i huvudet. Händer på nätterna när jag är riktigt trött. Får som stötar och blixtar i huvudet då och då.. :( Detta tillsammans med en nästan daglig huvudvärk på ena sidan.. Någon som känner igen sig? Sjukdomar jag lider av just nu: ms OCH cancer.. Jag tror

på allvar att jag har båda. Är under utredning...

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Rädd) skrev 2012-01-11 10:08:01 följande:
    Jag känner igen mig i nästan allt som skrivs! Jag verkar ha haft varenda symptom man kan få i kroppen av psykisk stress... Eller vad det är. Jag är hela tiden övertygad om att jag är sjuk "på riktigt".. Något jag upplever då och då är konstiga saker i huvudet. Händer på nätterna när jag är riktigt trött. Får som stötar och blixtar i huvudet då och då.. :( Detta tillsammans med en nästan daglig huvudvärk på ena sidan.. Någon som känner igen sig? Sjukdomar jag lider av just nu: ms OCH cancer.. Jag tror
    på allvar att jag har båda. Är under utredning...
    Ja jag kan ju svara på den också (även jag har haft ALLT)

Stötar/hugg i huvet *check* det har jag haft. Tror varje gång det är en stroke på gång förstås ;) 

Sen hade jag ont i ena sidan huvudet (hugg och värk i bakhuvudet) under ett års tid. Gick så långt att jag fick göra hjärnröntgen för att utesluta tumör. Fast börja inte oroa dig för det för sånt ger SÄLLAN huvudvärk som första symtom och är ovanligt. I mitt fall var det nog spänningar från nacken, vilket är väldigt vanligt om man har ångest/stress eller, som jag, ett stillasittande job framför datorn (eller FL för den delen). Gick på massage, hjälpte något.
  • Anonym (Hypokondriker?)
    pilot93 skrev 2012-01-10 23:06:14 följande:
    Har i dagarna fått reda på av alla mina symtom beror på.
    B12 brist, extrem sådan också.
    Mina värden ligger på 110 (normalt ungefär 140), så jag får äta B12 tabletter i mängder dagligen.
    Ganska ovanligt i min ålder (snart 19 år).

Men det är otroligt skönt att veta exakt vad det beror på, sedan kan det såklart vara inslag av stress/ångest/oro eftersom jag stressar över mina symtom...

På bättringsväg iallafall!! :) 
    Hade också lite B12-brist, men mina besvär blev inte bättre för att jag började käka B12. Käkar även magnesium, men det blir inte bättre..
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?