• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • Gladhannapanna
    Piggley Wink skrev 2014-04-08 07:34:33 följande:
    Fotbroms eller inte? Vas har era barn? Dags för20 tums cykel...
    Jag svarade så snabbt förut, här kommer min motivering till varför jag tycker att forbroms är bättre. Tror att jag läst ngt om det för länge sedan också.

Små barn har inte så starka händer som behövs för att använda handbromsar. Dessutom är det lätt hänt att de bara använder frambromsen och då är risken stor att de får tvärstopp med en volt som resultat. 
  • gbg30plus

Vi har läst ett gäng serier av martin widmark, bland annat böckerna om Jack som var fantastiska. Elliot (och Bianca) gillar även böckerna om Megakillen. Även böckerna om drakriddaren Tam och håxflickan Sol (två olika serier) har varit poppis både som egenläsning och högläsning. Nästa serie på tapeten är dem om Halvdan Viking (också Widmark). Bianca älskar älvböckerna och serien om Märta som älskar hästar.

• Piggley Wink

GHP: Det låter ju som en rimlig förklaring. Jag lutar också åt fotbroms men alla försäljarna har sagt utan fotbroms (även om de har båda varianterna att sälja).

Vi har mest läst gästböcker om Sigge och Teddy. Fantastiskt fina om kompisrelationer och avundsjuka mm.

• asap

PW - Sigge och Teddy läser vi för Ida också, men maken och jag tycker det är urtrist att läsa dem, fattar ju inte vad vi läser! Det är bara en massa gymkhana, stigläder och träns som vi sitter och stakar oss igenom. De hade jag inte rekommenderat. (Ida har fått dem av sin hästgalna faster)

• kaz

Tack snälla! Nu fick jag massor med tips! Ska beställa några böcker inför vår resa till Mexico.

Mandra: Vi har läst Ronja med stor behållning (för både Simon och Sara) men inte Bröderna Lejonhjärta el Mio min Mio. För knappt 1 år sedan tyckte de Monsterakademin var för läskig Även böckerna om Jack har varit lite för läskiga men kanske snart funkar.

PW: säger också fotbroms.

Viktiga kartor heter vår bok nu (och har reats en del).

Har tappat bort samlingstråden - grymt irriterande

• asap

Kaz - Jag har tråden, men kan inte länka på telefonen tyvärr. Jag fixar det vid en dator vid tillfälle om du inte får hjälp av ngn annan före!
    När åker ni till Mexico?

Ang. böcker och högläsning tycker jag det är svårt. Just nu blir det tre olika läsningar eftersom barnen vill höra olika saker, men tidigare har I och G hört samma. Då har vi bl.a. läst bröderna grimms sagor, Pippi och Emil, men Mio min Mio blev aldrig utläst, den var de kanske lite för små för fortfarande. Det blir ju så mycket roligare att läsa när man själv gillar boken också!

• Serendipity
    kaz skrev 2014-04-07 22:59:35 följande:
    Har ni några boktips? Vad läser ni för 7-8 åringarna? Vi har läst LasseMaja, Nelly Rapp och Magiska Trädkojan. Det är böcker som Simon nu kan läsa själv så man kanske kan läsa ngt mer avancerat för honom? Just nu läser vi en bok med kartor i, typ farliga djur och vart de finns osv. Kan rekommenderas faktiskt.
    Harry Potter del 1!

Mandra: Ronja kan du nog läsa nu. De andra är sorgligare och mer att diskutera.
  • kaz

Asap: Tack jag fick hjälp Vi åker 3/5 och är borta nästan 3 veckor. Vi ska på bröllop. Ska bli jättespännande och en utmaning att resa så långt med 3 barn. Men vi har hyrt hus när vi kommer fram så det blir bra!

• asap

Kaz - Vad bra att du fick hjälp.
    Vilken rolig och spännande resa ni har framför er! Blir det badsemester, eller var i landet ska ni vara?

Seren - Ja, Harry P kan det ju vara dags för nu!

Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*