• Serendipity

30+ som fick första barnet 2006 *4*

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

Välkommen till 30+tråden för oss
    som fick vårt första barn år 2006!

{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_heart}

En del av oss träffades redan 2005 då vi planerade första barnet och har sedan följts åt under graviditet, spädbarnstid, dagisinskolning, trots, syskonförsök mm.

Våra barn ska i år fylla hela fyra år. Här fortsätter vi att diskutera våra härliga ungar!

{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}{#lang_emotions_apple}

Våra systertrådar:

30+ med första barnet, spädbarn
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m48684240.html

30+ med första barnet, 1-3 år

30 + som planerar syskongraviditet
    www.familjeliv.se/Forum-11-238/m48715017.html

30+ som väntar / har fått syskon
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m49504578.html

30+ samlingstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m49665926.html
  • Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*
  • kaz

Fy vad läskigt Mandra. Hoppas ni får träffa en bra och pedagogisk läkare idag!

Aggis: nej, det känns verkligen inte aktuellt att vara borta så mycket från barnen. Det skulle vara så tråkigt.

Pyttis: Lycka till idag! Läskigt med bilen. Min man blev också påkörd i förra veckan. Inget allvarligt men såklart måste bilen in på rep.

Stackars alla sjuklingar. Så himla segt att aldrig bli frisk!

Frk Kanin: Håller tummar och tår! Kramisar

Tack, maken och jag hade det mysigt i fredags. Skulle gått på en lite finare restaurang men den hade stängt för renovering. Det gjorde inget. Vi körde lite enkelt på ett Crèperie och sedan bio. Det var helt lgaom för vi var så trötta båda två.

Milla: Men suck! Att det får gå till så!!!! Min man skadade foten för 1 år sedan vilket man har missat. Det har sedan visat sig att det är 3 små frakturer som nu har läkt fel. Kanske är även ngt ledband av... han hade tid för op i förra veckan men det kom aldrig ngn läkare (pga snön). Nu har han fått teltid med läkaren om 1 mån och först då får han en ny op.tid. Helt galet!!!!

Sara är nu 1½ år och har blivit supermammig igen. Om kvällarna vill hon helst bli buren hela tiden. Jag försöker tillfredsställa hennes behov men maken tycker att jag gör fel som bär på henne. Hon är ledsen när jag inte är hemma och vill då att maken ska bära på henne och han vill inte det... Jag tror dock att det är ngt tillfälligt. Igår upptäckte jag tex. 2 kindtänder på G. Hon vägrade middag men efter alvedon och 1½ isglass började hon helt plötsligt äta korv och sedan var hon glad och kunde leka själv...

• malinkat

Morrn! Idag ska jag på bio med Alfred för första gången Planet 51 blir det! Tjoho! Läser men hinner inte kommentera....... får bli mer när jag är tillbaka i Hamburg

• Gladhannapanna

Väntar på taxin till sjukhuset, Är superhungrig och törstig coh håret är som svinto efter descutantvätten. Annars är jag vid rätt gott mod. Maken och barnen är på vc för koll!

Skriver mer när jag orkar!

• M73

Pyttis; är lite sent ute men jag önskar dig lycka till o det här kommer att gå fint!

Mandra; det kan inte vara så "enkelt" att det är rädslan som gör att det stockar sig i halsen? Själv kan jag inte äta när jag är ledsen för jag upplever att halsen snörper ihop sig så man knappt kan dricka. De är ju så stora nu o tänker så mkt så mkt av symptomen kan nog sitta i huvudet för att hon minns hur läskigt det var och är rädd att det skal hända igen. Man klarar sig rätt länge på flytande. Hör om du kan få tag i näringsdrycker? "svågern" opererade käken för ett par år sedan o fick bara dricka med sugrör i en månad efter det... Jag hoppas att mat på dagis kanske får henne att glömma oron o äta. Kram!

Agronom; förstår om du blev ledsen o arg av den kommentaren. Din mamma har nog glömt bort lite hur det var att ha små barn som inte är självständiga och som fortfarande vill gosa. Kanske hade antalet resdagar varit ett mindre problem om barnen var större men man vill ju vara med ungarna (även om man vissa dagar önskar sig ett par barnfia dagara längtar man ju snart efter dem igen)

• Mandra

Milla C > Jamen du kanske kan trycka lite på att remissen pratades om redan i dec men glömdes bort. Det är inte ditt problem och upp till dom att lösa?

Agronom > Synd med så mycket resande. Verkligen tråkigt. Speciellt som det annars var intresant. Men snart kommer den. Den där tjänsten som är både intresant och där du slipper resa.

kaz > Men fy stackars din man, med foten. Jag skulle också bära runt och jag gör det än om Tyra eller Vilya behöver, ja fast Vilya får jag sitta mycket med om hon ha rnärhetsbehov, lite för stor nu heh   Jag är ju av den tanken att barn blir trygga om man kan tillfredställa sånna behov som närhet. Snart så kommer Sara vilja gå ner och leka igen och undersöka.

Vi har nu varit på VC och Vilya har halsfluss. Inte konstigt att allt fastnar i halsen på henne. Sen vart det lite upprivet när det fastnade i halsen i fredags så det är klart att kaka på kaka gör att man inte vill äta.
    Hon hade inga vita prickar i halsen och var bara lite röd plus att hon inte haft ngn feber så det var ju inte lätt att gissa på det.
    Jag är glad att jag stog på mig om läkarundersökning när flera i min närhet tyckt att jag överdrivit och att det borde gå över av sig själv bara man låter tid gå. När jag sett hur varje tugga kräver en blinkning för att svälja. Hur hårt  hon sväljer. Nåja, nu får Vilya antibiotika och det positiva med det är att det är hennes första kur någonsin så de tlär ju ta snabbt.
    Så sväljandet och pratat om att hon sätter i halsen kommer säkert att minska på bara ett par dagar!
    Sen får vi se hur mycket av 'fobin' som är kvar när penicilinet tagit så jobbar vi med det då. Skönt så skönt för nu vet vi vad vi kan göra åt och har satt igång att 'bota' det. *phew*
    Fast när de skulle köra in glasspinnen i munnen på labbet så vägrade hon. I 20 minuter pratade vi och pratade, sen kom läkaren från BVC (han som gör väg och mät på Vilya) Snabbt och med våld från min sida, fick hålla i både armar och huvud så tog han provet på ett kick och Vilya fick belöningen direkt, en fjärilstatuering på magen.
    Sen när vi fick provsvaret av distriktsköterskan så  sa hon Vilya att hon var sjuk. Vilya svarade genast att hennes farfar var sjuk och dog, med skräck i ögonen. Så jag passade på att fråga sköterskan innan vi gick om man kan dö av ont i halsen så Vilya fick höra från någon mer än mig att så är det inte.
    Vilka grejer de sättre ihop dom små och vad svårt det är att förklara det här med döden.

• Mandra

M73 > Jag är övertygad om att det är så också, helt klart. Jag ser ju hur det precis blir så. Hur hela hennes kroppspråk säger rädsla plötsligt och så snörper allt såklart ihop sig och så fastnar det. Så du har helt rätt i det.

• asap

Pyttis - Så surt med bilen, hoppas allt går så smidigt som det kan med reparation och försäkringsbolag etc. Lycka till på op! (Som kanske redan är gjord...)
    Scharlakansfeber, ja. Hoppas ni slipper den, fast det var rätt lindrigt ändå för Ida. Även om hon drar ibland till med "Jag är sjuk. Jag har lakansfeber." när hon inte vill göra som vi säger. Är man sjuk kan man ju få slippa undan, har hon märkt...

Agronom - Det vore ju hur jobbigt som helst att vara borta varannan vecka från barnen! Som att man hade skilt sig, ju... Och det skulle ställa stora krav på resten av familjen också, att sköta allt därhemma hela veckor i taget.

kaz - Gustav har också blivit mammig, fast han har aldrig varit det tidigare. Nu kan han plötsligt skrika och ha sig för att det inte är jag som borstar hans tänder eller så.

Mandra - Aj, halsfluss. Man vet ju själv hur det tar emot att äta när man har riktigt ont i halsen, det är inte kul. Men nu vänder det fort när ni har börjat med penicillinet, skönt att få veta vad det var.

• M73

Mandra; hasfuss dessutom, då går det ju verkigen inte att äta... skönt att du stod på dig.
    Från -9 vid lämning til nollgradigt vid hämtning. Halkar iväg i fågelsången o längtar efter att våren skall börja på allvar.

• Milla C
    Mandra: Oj, halsfluss ! Inte konstigt att hon inte kunnat svälja ordentligt då. Bra att du stod på dig om läkartid. Oftast brukar det ju vara något man känner på sig när det är "fel" på barnen. Hoppas att det mesta går över med pencilinet nu.

Pyttis: Lycka till med op.

kaz: Trevligt med utekväll med maken . Hoppas att Sara blir sig själv igen när tänderna är ute.

Ego:Jag tänker faktidskt ringa VC imorgon och kolla så att remissen har gått iväg den här gången. Just nu har jag två busungar omkring mig - annars hade jag nog ringt Vårdguiden och kolla vad man gör i ett sådant här fall.
    Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
  • Milla C

Jag ringde vårdguiden . "Oj, då! Du ska ringa till vårdgarantikansliet så får de tala om hur du ska få din vård". Så jag ringde dit... Telefontiden slutade klockan 15... Men det är bara "på´t igen" imorgon .

Mamma till världens finaste pojkar; Gabriel -06 och Lucas -09
Svar på tråden 30+ som fick första barnet 2006 *4*