• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • 7 michelingodingar

hej skrev lite i tråden förra veckan, har fått komma hem nu o igår var vi in på en ny bedömning o nu är tappen tillbaka, var ju 10 mm men nu är den mellan 37-42 mm o det är stängt igen men går fortf på bricanyl o vila som gäller men får upp o gå lite iaf. är u inne i v 30+3, trots bricanyl så har jag en del sd o dom är mer kännbara än för några dagar sen!!

vågra man hoppas på o få gå några veckor till.......

an g pilea så vet jag hur läget är från en annan tråd kan länka in det som står där o hoppas pilea inte har nått emot det

• 7 michelingodingar

detta var vad som skrevs igår kväll
    hon har fått Bricanyl och lungmognadsspruta. Hon är inte öppen än, men värkarna har satt igång.

o detta är vad som vi fick veta nu på fm:

09:19 : "kvar på förlossn, finns inga lediga platser på antenatal! Öppen 3cm, men vidgas/ öppnas innifrån vid sammandragn. väntar på mer besked!"

09:42 : "Har fått mer bricanyl o får stanna på förlossn tills plats blir ledig. Ska få sista lungmognadssptrutan också under dagen."

• smörblomman81

Är i v. 30 och fick veta att livmodertappen har börjat försvinna.
    Läkaren sa att jag måste vila och komma tillbaks på ultraljud på måndag :/
    Mitt tredje barn men dem andra två kom ca en vecka efter bf.
    KÄnner mig lite orolig nu och har svårt för att ta det lugnt

• Pilea
    Halloj, nu har jag äntligen fått plats på antenatal o R har precis varit här med min dator. Blev nog lite fel i sms:t! Tappen är 3 cm, men har en funneling på 1cm som vidgas vid sammandragning. Har alltså 2cm tapp kvar efter eller vad man ska säga. 

Åkte ju in för molvärk igår, men tror ni inte jag drog på öronen precis utanför förlossningen med världens duns. När jag blev uppkopplad på ctg så hade jag 3-4 sammandragningar var 10:e min o det var då jag fick bricanyl-spruta o kortisonspruta. Fick en till bricanylspruta idag, men hade ändå kraftiga värkar var 15:e min.
    Ikväll vid 22-tiden ska jag få andra kortisonsprutan. Kan knappt röra mig utan att det gör svinont så tror inte bebis stannar så länge till i magen.
    Alve 060129 Tyra 071019
  • AsaLu

Pilea: Håller tummarna att du hinner få båda kortisondoserna ordentligt. Hur känner du ifall det blir förlossning snart, är det nervöst, ångest eller är det ok? Kanske dum fråga men jag antar att jag blir näst på tur och vi är ju ungefär samma vecka... Lycka till, vi tänker på dig!
    Är du på KS förresten?

• Pilea
    AsaLu skrev 2010-03-05 18:26:07 följande:
    Pilea: Håller tummarna att du hinner få båda kortisondoserna ordentligt. Hur känner du ifall det blir förlossning snart, är det nervöst, ångest eller är det ok? Kanske dum fråga men jag antar att jag blir näst på tur och vi är ju ungefär samma vecka... Lycka till, vi tänker på dig! Är du på KS förresten?
    Känner mig ganska lugn faktiskt iom att jag fött tidigt förr o har inga direkta funderingar o så just nu iaf + att jag gått över sonens födelsevecka med 4 hela veckor, ganske stor skillnad.
    Nej, jag är på sös!
    Alve 060129 Tyra 071019
  • elaisa

Pilea, va bra att ni åkte in! Osis med vurpan gjorde väl inte att du fick mindre sdr direkt...
    Lycka till och hoppas du hinner få alla sprutor. Håller tummarna att allt går bra{#lang_emotions_heart}

Kram Elaisa

• Gersemi

Pilea: Håller tummarna för er! Skönt att höra hur det går. Kunde inte låta bli att le lite åt din vurpa. Det 'r hemskt opraktiskt med vinter när man är gravid! Jag har insett att all denna snö ska smälta och bli till den vanliga kombinationen av is och vatten uppepå. Glashalt, mao. Och jag som inte har någon balans ens i vanliga fall...

Ego: Det har varit rätt lugnt mht sd här ett tag nu, men de senaste två dagarna kommer de tätt, tätt. Fast det är inga onda, bara att man känner dem, så det är nog ingen fara. Inte än iaf. Bebis får gärna stanna ett litet tag till, åtminstone tills vi fått ordning här hemma Har kämpat en vecka med en gardinstång nu och är trött på att ha grejerna liggande överallt.

Kram på er. Är bjuden på middag ikväll, och har lyckats med konststycket att klä mig snyggt!

• elaisa

Känns som det är fler här i tråden som inte har så många dagar kvar till bebis, många korta tappar...

Gerseml, glöm inte bråddarna!

• AsaLu

har en konstig fundering, mina sammandragningar sista dagarna (kanske tidigare  också fast jag inte tänkt på det...) har liksom varit väldigt "snea", vet att någon la ut en bild på samma fenomen tidigare. Men jag får för mig att det sticker ut på respektive sida, precis där bäbisens fot och rygg brukar vara, kan det vara så att hon blir klämd på nåt vis??? Ursäkta dum fråga....

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar