• Izzen

Vi som har prematura sammandragningar

Här kan vi samlas!!

Vi som har besvärliga prematura sammandragningar. För att peppa och dela erfarenheter!

Jag väntar mitt andra barn och har även denna graviditet fått tidiga problem med kraftiga och även smärtsamma sammandragningar.
    Är nu sjukskriven från v 23 på heltid med order om vila!

Känns tungt att behöva snigla sig fram till förlossningen... Men vi är säkert många därute som får gilla läget och bara göra det bästa för våra små i magen och för att de ska stanna där så länge som möjligt!

På återseende!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-22 22:50
    BF lista

April
    10 - Sofiaochjonas

Maj
    1 - aprilfamilj
    1 - Pilea
    2 - petronellan
    3 - Elaisa (ks så egentliga bf är 11/5)
    8 - Anna75
    17 - Gersemi
    17 - helenas83
    18 - Izzen

Juni
    1 - cherrybabe71
    5 - Björnbäret
    22 - fröken sol

Juli
    8 - Noemi

Augusti
    22 - jmyn

• Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar
  • Sofiaochjonas
    mammaNena skrev 2010-03-07 12:56:00 följande:
    Ska in på ny koll i morgon. tror snart jag kräks på alla vul. känns som om alla läkare på förlossningn  i varberg har varit där och "rotat" men men, det går väll över.. SD blir bara mer och mer sen i onsdags kväll. men får väll se i morgon OM det hänt något med tappen, annars är det väll så här jag ska leva nu. Blev lite hormonell igår och kände att jag va tvungen att gråta. gick in till sovrummet och började gråta hysteriskt.. suck blir ju trött på mig själv. men sen va det bra igen!
    Hoho, känner igen det där med hormonerna. Fick världens gråtattack och ringde till min man och bara grät och grät. Kastade ut all skit om alla krämpor och hur dåligt jag mådde, haha. Men vips, så var man normal igen ;=)
  • mammaNena
    Pilea skrev 2010-03-07 15:07:37 följande:
    Jag hoppas så innerligt att han HAR rätt.. jag är SÅ trött på det här känner jag.
    så eran heter morris super gulligt! våran är bara plutten

Sofiaochjonas: men visst kan man bli så trött på sig själv!
  • aprilfamilj
    mammaNena skrev 2010-03-07 12:56:00 följande:
    Ska in på ny koll i morgon. tror snart jag kräks på alla vul. känns som om alla läkare på förlossningn  i varberg har varit där och "rotat" men men, det går väll över.. SD blir bara mer och mer sen i onsdags kväll. men får väll se i morgon OM det hänt något med tappen, annars är det väll så här jag ska leva nu. Blev lite hormonell igår och kände att jag va tvungen att gråta. gick in till sovrummet och började gråta hysteriskt.. suck blir ju trött på mig själv. men sen va det bra igen!
    Håller verkligen med dej. Jag tycker alltid man känner sig lite våldtagen efter att dom undersökt en där nere...
    Hoppas allt ser bra ut imorgon!

Har haft en massa hårda sammandragningar idag. Dock inte så tätt. Så det känns ju tryggt iaf. Har bestämt mig att jag inte åker in nu förän det är dags! haha
  • Pilea
    mammaNena skrev 2010-03-07 17:55:24 följande:
    Jag hoppas så innerligt att han HAR rätt.. jag är SÅ trött på det här känner jag. så eran heter morris super gulligt! våran är bara plutten Sofiaochjonas: men visst kan man bli så trött på sig själv!
    Japp, det är en liten "morris" som bor i min mage Dottern hette "Egon" o sonen "Ior" Men Morris är riktigt gulligt så det kanske blir det om det är en kille, iaf i andra namn.
    Nu har barnen somnat, de var helt slut! De har tjaffsat o bråkat hela dagen känns det som o dottern har kommit in i någon jobbig period o bara skriker o gnäller. Vid middagen bröt jag ihop o började grina. Min kära sambo som har världens längsta tålamod tappade humöret, han känner väl såklart att det blir för mycket när han gör allt. Så det slutade med att jag gick upp på övervåningen o lipade som en liten unge o efter kom barnen o sambon o fick trösta. Ja, herregud vad less jag känner mig. Nu får det bli vår så att vi kan föda fullgångna bebbar, eller vad säger ni?
    Alve 060129 Tyra 071019
  • Pilea

Nån mer än jag som känner sig lite skraj att man inte ska fatta när det är dags att åka in igen? Jag menar nu när man är van att ha ont o mycket sammandragningar. Iofs har min tidigare förlossningar inte varit överdrivet snabba, har tagit typ 8-9 timmar från första symtom. Fast med dottern hade jag inte direkt onda sammandragningar under graviditeten, utan det onda kom när det var dags. Därav min noja. 

Alve 060129 Tyra 071019
  • mammaNena

pilea: skrattar lite åt din situation vid middagsbordet har/är vi inte alla där! ha ha ha

Jag har oxå funderat mycket på när vi ska åka in! + att vi nu istället för 1½ mil ( 10-15 minuter) har 8 mil (40-45 minuter) för att ta oss till sjukan.. då iom att vi inte längre fick åka in till varberg innan jag va minst i v 35. Med dottern tog det 2 timmar från första känning ens, tills hon va ute. så jag är små svettig inför tanken på att åka såpass långt! Men jag har läst journalen (äntligen) från den tiden innan och efter förlossningen. När jag kom in i v 32+0 hade jag vattenavgång, som jag antog det va därför vi åkte in, men en tapp på 7 mm. Då hade jag inte kännt en enda SD som jag kan minnas!
    Låg och läste lite på sängen innan ( och vilade pizzan i magen ) och då hade jag SD med 10 minuters mellanrum. Dom gör inte tok ont, men de känns, men mest obehagligt antar jag.. det är så svårt att avgöra tycker jag..

• L0ved

Hej!
    Hittade er tråd när jag satt och letade lite. Undrar om jag får hänga på? Har haft mycket sammandragningar sedan v. 20 ungefär. Och i torsdags blev det värkar istället så jag åkte in, fick en spruta Bricanyl som inte alls hjälpte. De bestämde då för att lägga in mig över natten och jag fick ytterligare en spruta. Värkarna försvann över natten men kom tillbaka på morgonen och jag fick Bricanyl igen. Tappen var inte påverkad enligt dem (4 cm och 1 finger "öppen"). Åkte hem på fredagen trots att de ville ha kvar mig. Fick komma in på undersökning igen på lördagen. Och nu har de sagt att jag får vara hemma men måste ta det lugnt. Lätt när man redan har en liten. Har gått 31 fulla veckor förresten.

♥ Angelina 080422 ♥ BF 3/5-10 ♥
  • mammaNena

LOved: hej hej. du låter ju som en av oss onekligen själv är jag i v 29+5 idag och hoppas faktiskt snart att eländet ska vara över!

• AsaLu

Ja visst känner man ofta att nu får hon ta o komma ut så jag slipper må så här! Gråter i princip varje dag o är sjukligt orolig att nåt ska vara fel m bäbisen...
    Men egentligen är det väl bättre varje dag såhär än en dag ytterligare på neo, eller vad säger ni andra som oxå har prematurer sen tidigare???

• mama gul

Kollar in för att se hur det går för alla. Vilken tur att era bebisar fortfarande är kvar i magen.
    Jag håller med om oron för att veta när det är dags på riktigt. Jag hade lite tur och låg inlagd redan. Dock var jag på väg hem dagen innan för det hade varit lugnt i magen i några dagar.
    Jag hade ondare värkar några dagar innan förlossningen än de jag hade när jag hade öppnat mig 7 cm på ett par timmar. Jag fick en bricanylspruta mot sammandragningarna som inte hade hjälpt på en timme och då undersökte de mig som tur var. Jag har haft både regelbundna och onda sammandragningar som inte har haft nån större påverkan tidigare. Den enda skillnaden nu var att det gjorde mer ont neråt i ryggen.
    Nu är vi på neo och det är ju inte så himla kul med hemlängtan och längtan efter vårt stora tjej. Väldigt skönt är det ju att slippa alla dessa sammandragningar måste jag erkänna.

Svar på tråden Vi som har prematura sammandragningar