• Liian

Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3

Swiitii: Alvedon kan säkert funka. Prova en gång så märker du nog rätt så snabbt om  det blir någon skillnad.

Jag har ett litet dilemma som jag behöver få ventilera. Lovis äter HELA tiden på kvällarna nu. Det går inte ens en timma mellan om hon får bestämma. Jag har rätt så mkt mjölk tycker jag men det räcker inte till. Hinner inte fylla upp då hon äter så ofta. På natten, när det går några timmar, blir dom jättefulla så mjölk finns. Vet inte ifall det är så att hon kanske har blivit van vid att äta ofta och äter fast att hon inte egentligen behöver eller ifall hon faktiskt inte blir mätt.Obestämd Vill inte börja ge ersättnig ifall det är så att hon inte behöver det. Då kommer hon ju bara vänja sig vid att äta ännu mer. Har inte varit på bvc på 3 veckor så jag vet inte hur det är med vikten men hon känns som att hon blivit större/tyngre.  Hon tar napp bra, men den hjälper inte när hon är på sånt humör. HOn skriker inte utan "smågnyr" hela tiden.  Trodde att det var att hon är inne i en tillväxtperiod men det har hållt på i flera veckor nu.

Någon annan som känner igen detta beteendet???
  • Liian
    Paincake: Lovis brukar oxå visa upp sig från sin allra bästa sida när vi är i väg. Antingen sover hon hela tiden eller så ligger hon mest och småmyser. Sen att hon kan bli ledsen och "klängig" när man kommer hem är en annan femma. Hon är mest så fascinerad av den stora världen att hon har inte tid av vara ledsen. Däremt kommer alla intryck i kapp henne på kvällen sen och så kan hon bli helt stissig.
  • Liian

Idag var det vacc. Inte roligt. Gråter Tycker att hon är lite gnällig nu men jag kanske bara inbillar mig. Hon är en riktigt stor  tjej. 7020g och 64 cm lång. Skrattande

Angående vatten så verkar det var helt ok hur man än vill göra. Lovis har fått lite i flaska så får hon dricka ifall hon vill. Ifall man tillämpar fri amning och helammar så behöver det inte extra vatten då de inte svettas som vi gör. Sedan tycke jag att dom måste väl ändå kunna bli torra i munnen ,pga värmen, och vilja ha vätska därför ? Lovis äter jätteofta nu. 1 gång i timman typ. Ska man inte ge vatten utan bara amma så måste man låta dom äta så ofta som vill när det är så varmt.

Sömnrutiner förstår jag inte varför det är sån hysteri med (no offense). Dom är ju fortarande väldigt små och deras dygnsrytm håller fortfarande på att ställa in sig. Ifall dom vill äta för att komma till ro , så låt dom äta. Har ju hela deras liv på sig att bråka om hur och när dom sover.Det kan vänta ett tag tycker jag. Dom är ju faktiskt helt nya. Det enda vi gör som "rutin" med Lovis är att vi inte tänder lampor eller pratar merr än ödvändigt med henne på natten. 

• Liian
    Goseplutt: Det är verkligen inte värt det (om sömnen). Så här små bebisar ska inte ligga och gråta (tycker jag). Om hon somnar snabbt vid bröstet så låt henne göra det. Dom är fortfarande så små att dom har inget konsekvenstänkande ännu. Jag tycker att det viktigaste är att dom känner sig trygga och lugna i sitt hem. Dessa striderna kan man ta när de blir lite äldre och faktiskt kommer ihåg hur man gjorde kvällen innan. Lycka till Skrattande
  • Liian
    längtan80: Har ni en babysitter??? Kan funka att hon somnar där. När Lovis har ont i magen så funkar det att hon ligger högre med huvudet så att hon inte ligger helt plant. Vi har lagt en handduk under madrassen vid huvudändan.

Goseplutt: Använder ni färsk eller gammal potatis? Färsk är ju väldigt stabbig. Tror att vi provar med morot först. Verkar som att de brukar tycka bättre om det. Potatis är ju egentligen inte speciellt kul mat (tycker jag själv).

Hur mår era i värmen?? Lovis är inte helnöjd precis. I lördags när det var 32 grader så fick vi duscha henne mitt på dagen så att hon fick svalka sig lite. Sedan var det att ligga helnaken på en filt i skuggan. Duscha är verkligen roligt. Vi badar henne nästan inte alls längre utan hon duschar ihop med oss istället =)
  • Liian
    Silje84 Vad ger ni ungen egentligen?? Flört Tycke att det är härligt att dom är stora. Lovis vägde 7020g på 3månaderskontrollen och var 64 cm. Hon ligger verkligen i lä *hehe*

Angående en till så är det ett verkligen inte aktuellt för oss. Jag är inte längre säker på ifall jag vill ha fler. I alla fall inte på minst 3-4 år. Så mkt kärlek och uppmärksamhet som jag lägger på Lovis kommer jag inte kunna lägga på nästa ifall jag samtidigt har en 1 eller 2åring. Nu kan jag ligga och titta på henne hur länge som helst eller bara ligga och mysa i sängen hela dagen. Det kommer ju inte nästa bebis att få ifall jag måste springa efter ett storasyskon.
    Tror trots allt att vi kommer att vilja ha en till till slut, men som sagt inte än på flera år. 
  • Liian

Jag kan säga att jag VERKLIGEN inte längtar till en ny förlossning. Tyckte att det var skitjobbigt. Allt gick jättebra och tog inte så lång tid heller (40 min krystvärkar och 13 timmar från att jag började känna något hemma), men det gjode ju så fruktansvärt ont. Tyckte inte att det vara nåt häftigt eller spännande. Usch!
    Nej, mitt minne av hur det var måste dimmas lite mer innan jag ens vill täka på att göra om det. 

• Liian

Angående sova egen säng så tror jag att en bra grund är att låta dom ligga i sängen när de inte ska sova i början. Typ när dom är pigga och glada, så att dom lär sig att sängen är en mysig och trygg plats. Annars blir det lätt att den egna sängen förknipas med skrik och oro. Vi har en mobil över hennes säng som hon ligger och tittar på när hon är på bra humör =)

Idag har det varit jobbigt för henne ivärmen. Över 30 grader och inte lätt för en bebis =(. Får ligga helnaken på golvet, det hjälper lite. Hon blir gnällig och då vill hon vara i famnen och då blir hon ännu varmare. Jobbigt!!

Tänkte tsta och ge ersättning till natten.Hört att många sover bättre på det + att jag tycker inte mjölken fyller på tillräckligt nu när det är så varmt.

• Liian
    swiitii skrev 2010-07-12 22:56:55 följande:
    Jamie sov inte heller alls i sin säng! Jag köpte då istället den vita spjälsängen på IKEA (Hensvik) där man kan ta bort sidan. Så den har vi bredvid vår säng, fastknuten och bäddat med lakan ihop med vår säng (där finns ingenstans han kan klämma sig eller ramla ner). Där sover han nu hela nätterna! Iomed att den hänger ihop med vår säng så fattar han inte att han är i en egen säng, sen när han är redo är det bara att sätta på sidna igen och flytta sängen längre och längre bort ifrån vår säng.
    Jag ammar honom sen lägger jag över honom i sin säng och klappar honom på huvudet tills han somnar.
    Jag trodde aldrig det skulle fungera men var värt ett försök, och det funkar verkligen! :)

Det finns ju såna babybay sängar också som gör samma sak men dom kostar typ 2500:- , tyckte det var lite mycket :P
    Lovis har haft det så från början så hon har alltid sovit i egen säng. Verkligen kanon =) Så skönt att kunna lägga sig nära när de är oroliga och särskilt nu i värmen då det är för varmt att ha dom i sängen.
Svar på tråden Vi som väntar vårt första barn Mars 2010 - Del 3